اخبار روز

دینار عراق در بازار غیررسمی چه سیری را طی کرد؟/جرئیات


به گزارش پی ام آپ، کریمی با تاکید بر این موضوع گفت: خوشبختانه امسال خدمات بانک مرکزی در زمینه توزیع ارز اربعین با استقبال خوب زائران مواجه شد و می توان گفت تمامی زائرانی که از مرز خارج شده اند در این ایام سکه اربعین خود را دریافت کردند.

بانک مرکزی امسال در حوزه ارز اربعین مداخله خوبی انجام داد و با تجهیز به‌موقع منابع و سازماندهی و هماهنگی مناسب با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای اولین بار در ایام اربعین نرخ ارزدینار کاهش پیدا کرد، به‌طوری که قبل از شروع توزیع ارز اربعین یک‌هزار دینار عراق معادل 36 هزار تومان بود و در زمان حاضر صرافی‌هایی هستند که حاضرند با نرخ 32 هزار تومان به بانک مرکزی بفروشند و البته نرخ بانک مرکزی 31500 تومان است.

کریمی تاکید کرد: بنابراین مداخله مفیدی از سوی بانک مرکزی در زمینه کاهش غیررسمی نرخ رخ داد و اگرچه در اوج تقاضای اربعین، نرخ بازار غیررسمی همواره افزایش داشت، اما امسال نرخ کاهش یافت.

وی ادامه داد: علت این امر هم ورود به‌موقع و تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی در زمینه توزیع ارز اربعین بود که حدود یک ماه قبل دستورالعمل 11بندی در این زمینه را به حوزه‌های ذی‌ربط در بانک مرکزی و شبکه بانکی ابلاغ کرد که همه پیش‌بینی‌ها اعم از اینکه توزیع ارز حتماً به‌صورت دینار باشد در آن قید شده بود.

کریمی تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که دلاری شدن توزیع ارز اربعین باید کلید بخورد چرا که توزیع ارز اربعین به صورت دلاری با استراتژی بانک مرکزی در حوزه دلاری شدن مغایرت داشت و خوشبختانه منابع دینار کشور به خوبی و به موقع تجهیز شد و از آنجایی که زائران و گردشگران عراقی زیادی در طول سال به ایران سفر می کنند و ارز خود را عرضه می کنند، خوشبختانه از این منابع به خوبی استفاده شد.

به گزارش پی ام آپ، معاون بین الملل بانک مرکزی افزود: این اتفاق گام خوبی برای شروع دلارزدایی واقعی بود که مردم بعینه آن را مشاهده و لمس کردند چراکه اگر دلار توزیع می‌شد زائران باید آن را در عراق تبدیل می‌کردند که مشکلاتی در این زمینه برای هموطنان ایجاد می‌شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا