میز گرد اقتصاد انتخاباتی با سه وزیر سابق در هر دو طرف

عصر ایران; مهرداد خدیر درباره اولین میزگرد اقتصادی مسعود بزیکیان وی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می توان گفت این آزمون را پس داده است.

فرمت این برنامه تلویزیونی به این صورت است که نامزد می تواند دو کارشناس/مشاور را بیاورد که به او مشاوره و پاسخ دهند و مردم را با فضای فکری و دیدگاه کاندید آشنا کنند. در مقابل او سه کارشناس نشسته اند که حداقل دو نفر از آنها در این میز گرد شناخته شده بودند.

این دو چهره معروف تجاری در دو طرف مسعود بیزیکیان نشستند: حسین عبده تبریزی رئیس سابق بورس اوراق بهادار تهران در دوران رونق و مدیر مسئول روزنامه تجاری توقیفی سرمایه، سخنگوی مطبوعاتی دولت احمدی نژاد.محمدعلی رامین) در روزهای اول تشکیل آن در وزارت ارشاد و در تب و تاب اعتراضات سال 88 اقدام به توقیف آن کرد که موفق شد در حالی که سردبیر آن – سعید لیلاز– و برخی از خبرنگاران روزنامه مانند بهمن احمدی بنی امیه را نیز به زندان انداختند.

دیگر احمد میدری وی سابقه نمایندگی آبادان در شورای اسلامی و معاون سابق وزارت کار و متخصص تحقیق در مورد خط فقر و نظام یارانه ها را داشت.

یکی نماد دفاع از اقتصاد آزاد است، اما نه آنچنان غنیاد شهره به لیبرالیسم بی حد و حصر معروف است و دیگری چپ تر و بدون هیچ منافاتی با احقاق حق مردم، دو طرف دکترها را ملاقات کردند و نشستند.

اما اتفاق اصلی در آن سوی رخ داد یحیی آل اسحاق و داوود دانش جعفری آنها به عنوان کارشناس در مقابل این سه نفر نشستند، در حالی که هر دو با برنامه های پزشکان و حتی صدای آل اسحاق (رئیس سابق اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران) تا حد زیادی موافق بودند. شنیده شد که می گفت: “آفرین!”

از مجموع 6 نفر حاضر در استودیو (بدون احتساب ناظم)، سه نفر سابقه وزارت داشتند که سطح بحث را افزایش داد.

در حالی که پزشکان در دولت خاتمی وزیر بهداشت بودند، آل اسحاق نیز در دولت حضور دارد هاشمی رفسنجانی وی در دولت اول وزیر بازرگانی و دانشجو جعفری بود احمدی نژاد وزیر امور اقتصادی. یکی او ردای وزارت را در حضور پزشکان و یکی دیگر را بعد از او پوشید. البته دانشجعفری اوایل رابطه با احمدی نژاد را قطع کرد.

بنابراین اغراق نیست و هیچکس نویسنده را متهم به انتقاد از صدا و سیما نمی کند وقتی گفته می شود بخت در ترکیب خبرگان کاندیدای جبهه اصلاحات نیز حضور داشته است، زیرا از امام صادقی نپرسیده است. تازه فارغ التحصیل شده، جلوی او. البته کارشناس سوم هیچ رحمی به پزشکان و تیمش نداشت و در دو مرحله به نظر می رسید حتی پوست خربزه را زیر پایش گذاشته تا لغزش کند، هرچند مدام تکرار می کرد که اینها سؤالات مردم است. و ما نظرات آنها را اعلام می کنیم.

بار اول به عنوان حجت الاسلام حسین زاده بحرینی او می خواست تایید افزایش قیمت بنزین را از زبان پزشکان برباید تا رسانه ها تیترها را بگیرند و او را خالی کنند و دفعه بعد و در جای دیگری که تصور می شد باید علیه پزشکانی که بیماران را برای موارد مختلف معرفی می کنند صحبت کند. تست ها

نامزد ریاست جمهوری یکی از این دو است، هرچند نویسنده این سطور نمی خواهد سوال کننده را متهم کند، اما دو کارشناس دیگر هم ادامه ندادند. در مجموع به نظر می رسید که اعتماد به نفس پزشکان بیشتر شده و بعد از پخش اول به انتقادات توجه کردند.

از سوی دیگر وی عصر امروز در مسجد نور در تلویزیون حاضر شد سید محمد خاتمی او را در آغوش گرفت و ساعتی بعد به دیدار رهبر جبهه اصلاحات رفت و حمایت رسمی او به او اعلام شد.

نقطه برجسته میزگرد تجارت پزشکان زمانی بود که او در یک دقیقه به سه زبان صحبت کرد! ایشان در پاسخ به سوال حجت الاسلام اقتصاددان و پس از چند اصطلاح پزشکی در جراحی قلب به زبان انگلیسی، ناگهان مانند همیشه ترجمه های نهج البلاغه را به زبان عربی قرائت کردند و سپس به زبان فارسی نیز صحبت کردند و تقریباً در آنجا چهار نفر موفق شدند. با یک ضرب المثل ترکی! اگر او یک مجری ترک بود، احتمالاً با او به زبان ترکی صحبت می کرد، بنابراین از دوران وزارت بهداشت او در سال های 80-1984 به این شکل یاد می شود.

جاهایی هم بود که شاهانه به مشاوران می گفت: بگویید و بپرسید که نشان می داد قاطع و در عین حال صمیمانه است.

این روایت بدون گفتن اینکه مجری مودب و صمیمی بود و چهره ای آرام و متین داشت کامل نمی شود و بی شک بخشی از موفقیت برنامه مدیون نحوه ارائه اوست.

بعد از پخش دو نوع واکنش در فضای مجازی شاهد بودیم. اول از همه به عبده تبریزی به عنوان یک برند و یکی نوشت: فرق در این دوست: عبده تبریزی یا عبدالمالکی. این در حالی است که منتقدان به طعنه نوشتند که وی پاسخ های کارشناسی را به کارشناسان ارجاع داده و خود از آنها دوری کرده است و برخی بیم آن را داشتند که 5 نامزد دیگر نیز این کار را انجام دهند، اما باید دید آیا دو مشاور را نیز وارد صفوف عبده خواهند کرد یا خیر. میداری .

نکته قابل توجه این است که پزشکان با تعابیر و تمثیل های فراوان، ماهرانه و ماهرانه نقش سیاست خارجی و بهبود روابط در اقتصاد را یادآوری کردند و این تنها موردی بود که خانم مدیری سعی کرد مستقل یا زیر نظر عمل کند. دستورات بیرونی برای مداخله، اما نامزد زیر بار بار نرفت، زیرا دو دیدگاه برگ برنده اوست. هم حمایت جواد ظریف از پزشکان و هم اینکه برای همه ثابت شده بود که سیاست خارجی چقدر بر اقتصاد ایران اثر می گذارد و هیچکس حرف رئیس جمهور فقید را که بارها گفته بود اقتصادمان را با این برجام تطبیق نکنیم به یاد نمی آورد. زیرا آمار عبده تبریزی نشان می دهد که نرخ تورم در سه سال دولت وی علیرغم وعده نرخ یکسان نسبت به میانگین چهار دولت هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و … روحانی بیشتر شده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما