اخبار روز

قمار بزرگ «سونک» – بازتاب آنلاین

به گزارش بازتاب آنلاین، نخست وزیر انگلیس روز گذشته (چهارشنبه) در هوای بارانی لندن در خارج از دفتر خود حاضر شد و اعلام کرد که انتخابات سراسری این کشور در تاریخ 4 جولای (14 جولای) برگزار می شود. در حالی که بر اثر شدت باران هر لحظه خیس می شد، این را در تماس تلفنی گفتچارلز سومپادشاه انگلیس موافقت خود را با انحلال پارلمان پذیرفته است. به این ترتیب پارلمان انگلیس امروز (پنجشنبه) و فردا (جمعه) آخرین پیشنهادهای قانونی دولت را بررسی و سپس منحل خواهد کرد.

سوناک در سخنان خود گفت: اکنون زمان تصمیم گیری در مورد آینده است. تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم به پیشرفتی که داشته ایم ادامه دهیم یا بدون برنامه به عقب برگردیم.

به گزارش ایرنا از لندن، وی مدعی شد که برخلاف حزب کارگر، حزب محافظه کار در همه زمینه ها برنامه دارد و مردم در این کشور زمانی می توانند به سیاست های حزبش اعتماد کنند که شرایط بین المللی در دوره بی ثباتی قرار دارد.

وی در عین حال مدعی شد که بر اساس اکثر نظرسنجی ها، محبوبیت حزب حاکم 20 درصد کمتر از حزب رقیب خود (کارگر) بوده و احتمال دارد در انتخابات آتی شکست سنگینی را متحمل شود. حزب محافظه کار سه هفته پیش در انتخابات شورای شهر بریتانیا تقریباً 500 کرسی از دست داد و از رتبه اول به سوم سقوط کرد.

بنا به گزارش ها، مشاوران دولت دیروز به سوناک هشدار دادند که اکنون زمان برگزاری انتخابات ملی نیست. با این حال، اکنون تنها شش هفته تا انتخابات باقی مانده است و به گفته ناظران، سوناک بزرگترین خطر زندگی سیاسی خود را پذیرفته است.

طبق یک سنت دیرینه، انتخابات در انگلستان در بهار یا پاییز برگزار می شود. آخرین انتخابات عمومی بریتانیا در تابستان 1945 برگزار شد. “وینستون چرچیلنخست وزیر سابق بریتانیا فکر می کرد می تواند از محبوبیت خود برای حکومت بر کشور در طول جنگ جهانی دوم استفاده کند و حزب محافظه کار را برای یک دوره دیگر در قدرت نگه دارد، اما محاسبات او اشتباه از آب درآمد. نتیجه انتخابات نشان داد که نگرانی مردم از دوران پس از جنگ و مدیریت اوضاع داخلی کشور منجر به پیروزی قاطع حزب رقیب (کارگر) شد. اتفاقی که همانطور که تاریخ نشان می دهد حزب محافظه کار را شوکه کرد.

جالب اینجاست که نتایج نظرسنجی های قبل از انتخابات در ژوئیه 1945 نشان می دهد که چرچیل در بین مردم بریتانیا بسیار محبوب بوده و همه چیز برای ادامه قدرت او مهیا شده است. اما نتایج انتخابات ثابت کرد که مردم بریتانیا به مدیریت خود در مسائل غیرجنگی اعتماد ندارند.

طبق آخرین نظرسنجی ها در انگلیس، محافظه کاران ریشی سوناک نه تنها شانسی برای پیروزی در انتخابات پیش رو ندارند، بلکه شکست بزرگی نیز متحمل خواهند شد. لازم به ذکر است که سوناک در حزب محافظه کار نیز چندان محبوبیتی ندارد و انتخاب او به عنوان رهبر حزب حاکم در میانه یک بحران سیاسی رخ داد. سوناک به عنوان یک عنصر هندی الاصل در انتخابات داخلی حزب محافظه کار در تابستان 2022 به «تراس لیز» اصل انگلیسی گم شد. پس از فروپاشی دولت 44 روزه تاراس، سوناک رقیب جدی نداشت و ظرف چند روز قدرت را به دست گرفت.

تا کنون، اعضای ارشد حزب حاکم محافظه کار، به ویژه طیف راست آن حزب، تلاش کرده اند او را از قدرت برکنار کنند. چند ماه پیش چندین نامه عدم اعتماد به رهبری سوناک به رهبر حزب محافظه کار ارسال شد، اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن انتخابات برگزار نشد.

این اختلاف در درون محافظه کاران باعث شده است که مردم نسبت به آینده حزب دلسرد شوند. آخرین یافته‌های موسسه مشهور YouGo نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از بریتانیایی‌ها از حزب کارگر تحت رهبری آقای دکتر حمایت می‌کنند.کیر استارمرو 20 درصد حامیان محافظه کار هستند.

سوناک با استناد به آمار و شاخص های فعلی در کشور مدعی است که سیاست ها و برنامه های دولتش در مسیر درستی پیش می رود. ساعاتی پیش از تعیین تاریخ انتخابات، مرکز ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که نرخ تورم این کشور به پایین ترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده است.

پس از شکستن رکورد 11 درصدی در سال 2022، شاخص تورم در آوریل 2024 به 2.3 درصد رسید که کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. کارشناسان انتظار دارند این شاخص قبل از اینکه دوباره به اوج برسد، از مرز 2 درصد عبور کرده و به 1.8 درصد برسد. بدیهی است که این مدت کوتاه زمان مناسبی برای دولت شکننده سوناک است تا برای به دست آوردن آرا، لطف خود را مصادره کند.

در مورد موضوع کاهش تعداد مهاجران، سوناک ماه گذشته طرح جنجالی را در پارلمان تصویب کرد تا آنها را به کشور آفریقایی رواندا اخراج کند. اولین گروه از پناهجویان قرار است تابستان امسال اخراج شوند. در حالی که گروه‌های حقوق بشر فعالانه برای جلوگیری از فرار مبارزه کرده‌اند، سوناک می‌گوید که انتقال پناهندگان پس از انتخابات ملی انجام خواهد شد.

افزایش ۷۵ میلیارد پوندی بودجه دفاعی بریتانیا از دیگر تصمیماتی است که سوناک در هفته های اخیر گرفته است. وی اعلام کرد که بودجه دفاعی کشور را 75 میلیارد پوند افزایش خواهد داد و به افزایش تهدیدات بین المللی اشاره کرد و مدعی شد که جهان از زمان پایان جنگ سرد به مکان خطرناک تری تبدیل شده است.

او چهارم است اردیبهشت ماه وی در کنفرانس مطبوعاتی با حضور دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان اعلام کرد: تا سال 2030 هزینه های دفاعی را به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهیم داد میلیاردها پوند جمع آوری کنید و موقعیت خود را به عنوان بزرگترین نیروی دفاعی در اروپا تضمین کنید.

در همین راستا وزیر دفاع انگلیس هفته گذشته از سفارش 6 کشتی جنگی جدید خبر داد و مدعی شد که این تصمیم در پی تصمیم دولت برای افزایش بودجه دفاعی این کشور اتخاذ شده است. در عین حال، کارشناسان نظامی محاسبات طرح افزایش بودجه نظامی دولت را زیر سوال می برند، با این فرض که تخصیص 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی طی 6 سال آینده به 75 میلیارد پوند نمی رسد. ثانیاً، وضعیت ارتش بریتانیا به قدری شکننده و ضعیف گزارش شده است که «در صورت وقوع جنگ، مهمات نظامی آن ظرف چند روز تمام خواهد شد».

از این منظر، اظهارات تبلیغاتی سوناک در میان رای دهندگان بریتانیایی طنین انداز نیست و طبق آمار، تغییری در محبوبیت این حزب ایجاد نکرده است. در رسانه های انگلیس گفته می شود که ظاهرا نخست وزیر به این نتیجه رسیده است که شاخص های کشور در ماه های آینده به ضرر دولت خواهد بود یا در بهترین حالت تغییری نخواهد کرد. به همین دلیل زمان برگزاری انتخابات را مطرح کرد.

سوناک دیروز در یک گردهمایی تبلیغاتی مدعی شد که حزب کارگر می خواهد طوری رفتار کند که گویی نتیجه انتخابات از پیش تعیین شده است و آنها برنده هستند. در مقابل، رهبر حزب کارگر هشدار داد که “هیچ چیز در کشور تغییر نخواهد کرد” اگر محافظه کاران پنج سال دیگر در قدرت باشند.

نظریه پردازان در انگلستان پیش بینی می کنند که حزب کارگر بیش از 400 کرسی پارلمان را در انتخابات آینده به دست خواهد آورد و محافظه کاران را شکست بزرگی خواهد داد. در این مورد، رکورد انتخابات 2019 که در آنبوریس جانسون«با اختلاف 80 کرسی مجلس در مقابل حزب کارگر در رهبری»جرمی کوربینغلبه کن، می شکند.»

پارلمان بریتانیا 650 کرسی دارد و حزبی که اکثریت کرسی ها (نصف به علاوه یک) را در اختیار دارد، قدرت دارد و می تواند دولت را تشکیل دهد. گاهی اوقات پارلمان به حالت تعلیق در می آید و هیچ یک از احزاب سیاسی بریتانیا نمی توانند اکثریت 650 کرسی مجلس عوام (326 کرسی) را به دست آورند. در این صورت، حزبی که بیشترین کرسی ها را در مجلس سفلی به دست آورد، برای تشکیل دولت باید با حزب دیگری ائتلاف کند.

برخی ناظران بر این باورند که حزب کارگر نمی تواند اکثریت کرسی های مجلس عوام را به دست آورد و احتمال وقوع پدیده «پارلمان معلق» وجود دارد. به هر حال، در پنجم ژوئیه (15 تیر ماه) نتیجه انتخابات بریتانیا مشخص خواهد شد و مشخص خواهد شد که کدام حزب کلید شماره 10 مجلس نمایندگان را تا پنج سال آینده در دست خواهد داشت.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا