بابک با اشاره به اینکه سن سکته در ایران یکسان و مسن تر از سایر کشورها است، گفت: علت توجه به سکته مغزی در سنین پایین این است که سکته مغزی آنقدر شایع شده است که حتی در حال افزایش است. در سنین پایین نسبت به بسیاری از بیماری ها مانند ام اس بالاتر است.”

به گزارش ایران، وی در خصوص لزوم توجه به سکته های مغزی در سنین پایین گفت: خوشبختانه بیمارانی که در سنین پایین دچار سکته مغزی می شوند نیز باید مورد توجه قرار گیرند چرا که می توان برای درمان سکته های حاد اقدامات موثری انجام داد. و از سکته های بعدی در بیماران جوان جلوگیری کند. تعداد زیادی از آنها وجود دارد و درک و دانش بیشتری که در سال های اخیر به وجود آمده است، ما را قادر ساخته است که بسیاری از بیماری ها را که در گذشته به عنوان سکته مغزی در جوانان و حتی کودکان نمی شناختیم، شناسایی کنیم.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به کاهش سن فلج شدن گفت: البته سن فلج به دلیل شرایط نامساعد محیطی، آلودگی، مصرف بی رویه قلیان و بسیاری دیگر از معضلات اجتماعی کاهش یافته است و متاسفانه وجود دارد. یک سیستم ثبت بیماری در ایران، ما توضیح علمی در این مورد نداریم.

چه کسانی بیشتر در معرض سکته مغزی هستند؟

دکتر با بیان اینکه علائم و نشانه های سکته مغزی متفاوت است. زمانی افزود: هرگونه علامتی در مغز و اعصاب در صورت بروز حاد می تواند نشانه سکته باشد، اما در تبلیغات عمومی انجمن های سکته مغزی سه مورد وجود دارد که بر آن تاکید شده است: علائم کج شدن صورت، اختلالات گفتاری. بیمارانی که این علائم را تجربه می کنند بیشتر در معرض سکته مغزی هستند، بنابراین تاکید می کنیم که این 3 علامت را جدی بگیرید. همه افرادی که به کندی پیر می شوند بیشتر مستعد سکته هستند. افرادی که فشار خون، چربی، قند خون و فعالیت بدنی پایینی دارند بیشتر در معرض سکته مغزی هستند.

این متخصص مغز و اعصاب درباره اهمیت زمان در کمک به بازماندگان سکته می گوید: تا به حال درباره زمان طلایی سکته صحبت می کردیم. چهار ساعت و نیم برای درمان وریدی و 4 تا 6 ساعت برای درمان. برداشتن لخته در سر است. اخیراً باید در مورد ساعت طلایی صحبت کنیم زیرا درمان سکته مغزی در ساعت اول بسیار مؤثرتر از ساعات بعدی است. از هر دو بیمار که در ساعت اول تحت درمان وریدی قرار می گیرند، یک نفر و از هر سه بیمار که لخته سرشان برداشته می شود، 2 نفر نجات می یابند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما