دانستنی ها

قلیان اکسیژن چیست؟ آیا پاکدم می تواند جایگزین تنباکو و نیکوتین شود؟!

اخیرا موضوعی تحت عنوان قلیان اکسیژنی بر سر زبان ها افتاده و توجه بسیاری از موافقان و مخالفان را به خود جلب کرده است. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، «پاکدم» به معنای «قلیان اکسیژن» ثبت اختراع است و طبق برنامه کاری برای فروش عرضه می شود.

به گزارش پی ام آپ، مسئولان مربوطه در یک طرح بالینی و آزمایشی با هدف کاهش واقعی مصرف دخانیات در بین جوانان، از ترکیب گازهای شیمیایی N2O و اکسیژن استفاده کردند که به گفته کاربران احساس شادی را ایجاد می کند. و خلسه موقت بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت در این باره می گوید: طرح کار دستگاه پاک دم یا قلیان اکسیژنی هم اکنون در 10 استان کشور به صورت آزمایشی و تحت نظارت در حال اجراست. وزارت. وزارت بهداشت.

وی می افزاید: این دستگاه پس از دریافت تاییدیه از سازمان غذا و دارو به عنوان یک وسیله پزشکی ثبت اختراع و به ثبت رسید و استانداردها در سازمان غذا و دارو لحاظ شد. این دستگاه دارای ترکیبی از اکسیژن است. و گازهای N 2O مطابق با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که آنها به سلامت انسان آسیب نرسانند.

رئیس دبیرخانه اداره کل مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و همچنین به درخواست سایر کشورها دانشگاه ها، فاز آزمایشی این طرح در خراسان شمالی انجام می شود، هماهنگی برای توسعه آن در استان های زنجان و زنجان فراهم شد.

ولی زاده می گوید: این طرح همچنان در مرحله آزمایشی است و پس از مشخص شدن نتایج مطالعه انجام شده زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی ذیربط. در صورت اثبات اثربخشی و تاثیر آن در کاهش مصرف قلیان در سراسر کشور اجرا می شود.

در ادامه آمده است: وزارت کشور نیز این موضوع را به استان های مجری طرح ابلاغ کرده و نمونه برداری از استان های محدوده این طرح در حال انجام است. با توجه به شاخص های در نظر گرفته شده مشخص شد استفاده از دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن هیچ آسیبی به سلامت افراد وارد نمی کند.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ادامه می دهد: در این دستگاه گاز N2O به عنوان گاز خنده و شادی آور در ترکیب با اکسیژن استفاده می شود که نشان می دهد این ترکیب می تواند جایگزین نیکوتین و اعتیاد به دخانیات شود نشان داد که اگرچه نتایج آزمایش باید به طور قطعی مشخص شود، اما این دستگاه نشان داد که افرادی که از قلیان اکسیژنی استفاده می کنند، پس از مصرف آن تمایل چندانی به مصرف دخانیات احساس نمی کنند.

وی تاکید می کند: پیش بینی می کنیم در پایان فاز آزمایشی این طرح، در مورد جایگزینی مواد اعتیادآور مانند نیکوتین و تنباکو با گازهای اکسیژن و N 2 و همچنین تعیین اثرات سلامتی به نتیجه برسیم. در مصرف کننده اعتیاد ایجاد نمی کند و با قطع مصرف، فرد نیازی به مصرف مجدد احساس نمی کند، بنابراین مصرف قلیان اکسیژن اعتیادآور نیست.

حسن آذری پور، عضو کمیته ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، در تشریح مضرات قلیان اکسیژنی گفت: با توجه به اینکه مقدار مشخصی از اکسیژن خالص عوارض پزشکی برای فرد دارد، مصرف آن باید زیر نظر متخصص باشد. باید توسط متخصصان مشخص شود و میزان اکسیژن آن نیز مشخص باشد، زیرا اکسیژن خالص باعث ایجاد مسمومیت در فرد مصرف کننده می شود و باعث سردرد می شود و با گشاد شدن رگ های مغز باعث مشکلات چشمی می شود.

حسین فرشیدی معاون بهداشتی وزارت بهداشت پیش از این با اشاره به اولین نتایج طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژنی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژنی را ارائه کرد و این طرح با اهداف زیر در حال انجام است. : طرح مطالعاتی قلیان اکسیژنی در 10 استان کشور اجرا شده و این مطالعه نهایی شده است اگرچه نتایج آن مشخص نشده است، اما نتایج اولین گزارش مثبت است، این قلیان باعث اعتیاد نمی شود و در صورت نتیجه گیری این مطالعه مثبت پذیرفته شده است، قلیان اکسیژن جایگزین قلیان کشیدن خواهد شد.

اثرات مضر قلیان اکسیژنی تاکنون گزارش نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارشناس برنامه کنترل دخانیات فرید حسامی در گفت و گو با خبرنگار پی ام آپ با اشاره به طرح پاکدم با توجه به تمرکز اخیر بر قلیان اکسیژنی، گفت: طرح پاکدم یا قلیان اکسیژنی یک طرح آزمایشی است. که در استان های مختلف کشور زیر نظر وزارت بهداشت اجرا می شود. حالت شادی را در مصرف کننده ایجاد می کند و میل به سیگار را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه دوز گاز مصرفی مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: طبق نظر کارشناسان وزارت بهداشت در این طرح عوارض مضری گزارش نشده است اما مطالعات در حال انجام است و نظر نهایی بستگی به این دارد. : نتایج طرح را می گیریم.

کارشناس برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در صورت موفقیت این طرح می تواند جایگزینی برای دخانیات و نیکوتین باشد، گفت: در صورت مصرف بی رویه و بی رویه گاز اکسیژن خالص و گاز خنده اکسید نیتروژن (N2O) شاهد اثرات منفی حاد و مزمن بر سلامت مصرف کنندگان هستیم.”

حسامی با اشاره به اینکه طرح پاکدم در شهر اصفهان اجرا شد، گفت: مجوزهای لازم برای اجرای این طرح در شهر اصفهان از وزارت بهداشت دریافت شد و پیگیر موضوع هستیم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا