اخبار روز

قلب افراد چاق بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون است

یعقوب باقری در گفت و گو با خبرنگار اخبار آنلاین کرمانشاه گفت: لخته های خونی که جریان خون به مغز را متوقف می کند عامل سکته مغزی و آنهایی که جریان خون را به قلب قطع می کنند عامل سکته قلبی هستند.

وی افزود: لخته شدن خون خطرناک بسیار شایع است. گاهی اوقات لخته های خون در نقاطی از بدن قرار می گیرند که خون نیاز به جریان دارد.

این متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی و فلوشیپ بین‌المللی قلب کرمانشاه تصریح کرد: حتی افراد بالای 60 سال نیز در معرض خطر ترومبوز ورید عمقی قرار دارند و با این حال لخته‌های خون در هر سنی ممکن است ایجاد شود، به‌خصوص زمانی که تعدادی از عوامل خطر وجود داشته باشد.

باقری تصریح کرد: اثرات مضر سیگار نه تنها بر ریه ها بلکه بر رگ های خونی تاثیر می گذارد و سیگار نیز می تواند گردش خون و لخته شدن خون را مختل کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروق محیطی، حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. همچنین در افراد سیگاری شایع تر است.

وی ادامه داد: در زنان باردار در ماه های آخر بارداری، نوزاد می تواند به رگ های خونی شکم و لگن فشار وارد کند و مستقیماً جریان خون را مسدود کند و باعث لخته شدن خون شود، در حالی که خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد که هنوز 6 ماه پس از زایمان وجود دارد. و این امر به ویژه برای مادرانی که پس از زایمان غیر فعال هستند صادق است.

باقری تصریح کرد: خطر لخته شدن خون با مصرف قرص های ضدبارداری سه تا چهار برابر افزایش می یابد و این قرص ها و همچنین درمان جایگزینی هورمونی که شامل هورمون های استروژن و پروژسترون است می تواند عوامل لخته شدن خون را بدتر کند.

باقری همچنین افراد مبتلا به عفونت یا بیماری های التهابی را مستعد ابتلا به لخته شدن خون دانست و توصیه کرد: اگر در معرض بیماری یا عفونت شدیدی هستید باید از علائم غیرطبیعی لخته شدن خون آگاه باشید. زیرا برخی از سرطان ها مانند سرطان مغز، تخمدان، لوزالمعده، روده بزرگ، معده، ریه و کلیه می توانند باعث لخته شدن خون در فرد شوند.

او گفت که لخته شدن خون قبل از خود سرطان اتفاق می افتد یکی یکی از علائم هشداردهنده سرطان است، گفت: از دیگر بیماری هایی که خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد، می توان به بیماری های التهابی مانند دیابت و بیماری های التهابی روده مانند کرون یا کولیت اشاره کرد.

46

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا