اخبار روز

قصر الحجر; نمونه ای بی نظیر از معماری یمن (+ تصاویر)

عصر ایران – خانه سنگی یکی قصر این پادشاهی سابق در دره وادی زوهر، در حدود 15 کیلومتری شهر صنعا است. یمن قرارداد. این بنا در سال 1920 به عنوان اقامتگاه تابستانی یحیی محمد حمید الدین، حاکم یمن بین سال های 1904 تا 1948 ساخته شد.

دارالحجر بر روی بنایی قرار دارد که در سال 1786 برای امام منصور ساخته شد. خانواده سلطنتی تا آن زمان جنگ داخلی در یمن شمالی در این قصر اقامت کردند. دارالحجر که به قصر حجر امام نیز معروف است، اکنون به موزه تبدیل شده است.

تاریخ ساخت این کاخ به اواخر قرن هجدهم باز می گردد، زمانی که امام یمن، المنصور علی بن عباس، به وزیر خود علی بن صالح العماری دستور داد تا یک کاخ تابستانی در دره ضر بسازد. مورخان می گویند که این بنا بر روی ویرانه های یک کاخ باستانی سبایی به نام قلعه زیدان ساخته شده است که قدمت آن به 3000 سال قبل از میلاد می رسد. توسط حمیری ها ساخته شد.

این قلعه توسط ترکان ویران شد و در اوایل قرن بیستم توسط امام یحیی حمیدالدین بازسازی شد. دارالحجر در حال حاضر یک جاذبه گردشگری است. این بنا سالها به شکل اولیه خود باقی ماند تا اینکه امام یحیی بن حمیدالدین طبقه فوقانی (مفرج) را اضافه کرد.

کاخ سنگی یمن

را قصر از هفت طبقه تشکیل شده است. طبقات به گونه ای طراحی شده اند که با شکل طبیعی سنگ (پایه سازه) هماهنگ باشد. در ورودی درختی کهنسال تالوقا وجود دارد که قدمت آن 700 سال تخمین زده می شود. ورودی کاخ از طریق گذرگاه وسیعی است که با سنگ های بزرگ فرش شده است که به محل استراحت منتهی می شود. مفرج در قسمت شمالی مشرف به حوض آب مدور ساخته شده از سنگ بازالت سیاه قرار دارد.

این کاخ کوچک نمونه جالبی از معماری یمن است.

کاخ سنگی یمن

کاخ سنگی یمن

کاخ سنگی یمن

کاخ سنگی یمن

قصر سنگی؛ نمونه ای منحصر به فرد از معماری یمن

قصر سنگی؛ نمونه ای منحصر به فرد از معماری یمن

کاخ سنگی یمن

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا