به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دو ماه پس از ترور اسماعیل هنیه دو روز پیش در ایران توسط اسرائیل به شهادت رسید که شوک بزرگی برای جنبش مقاومت بود.

حسن قشقاوی یکی از نمایندگان مجلس دوازدهم که سابقه طولانی در عرصه دیپلماسی دارد به بازتاب آنلاین گفت: با شهادت سید حسن نصرالله نهضت مقاومت آسیبی نمی بیند، نه حزب الله یک فرد است. اما یک جنبش سازمانی که از منظر اقتصادی بسیار قوی است. »

پس از این خبر، بسیاری تلاش کردند از انشعاب در حزب الله صحبت کنند و به عبارتی این گمان را تقویت کنند که با شهادت نصرالله، حزب الله نیز فاتحه خوانده است، اما رهبر انقلاب در پیامی گفتند که خط مقاومت ادامه دارد. ، با تاکید بر اینکه این امر آسیب قابل توجهی به مقاومت وارد نمی کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی شورای اسلامی به صراحت می گوید: «بخشی از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا از نظر کشتیرانی و تجارت در دست حامیان حزب الله است».

قشقاوی اصرار دارد کشور را با سلاح تقویت کند و معتقد است در هیچ شرایطی نباید به مذاکره رفت.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری بازتاب آنلاین با حسن قشقاوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی کمیسیون ملی، می خوانید:

***

* آقای قشقاوی! شهادت سید حسن نصرالله تا چه اندازه بر معادلات منطقه ای تأثیر می گذارد؟

بی شک شهادت بزرگان و نادرانی چون سید حسن نصرالله، شهید سلیمانی و شهید فواد شکور تأثیر و آسیب دارد. ایشان گفتند بهترین قضاوت رهبری است، هر چند در پیام دیروز خود اعلام کردند که لطمه بزرگی به مقاومت وارد نمی شود، اما آیا این تاثیری بر استراتژی کلان منطقه ای مقاومت خواهد داشت یا خیر؟ من قاطعانه می گویم که چنین اتفاقی در راستای منافع رژیم صهیونیستی رخ نخواهد داد.

سردار سلیمانی به شهادت رسید. آیا نیروی قدس از زمان زنده بودن سلیمانی قوی‌تر شده است، آیا موشک‌ها مدرن‌تر، پهپادها قوی‌تر شده‌اند یا همگی ضعیف‌تر شده‌اند؟ همه می گویند قوی تر شده است. خود سید حسن نصرالله 30 سال پیش در قم طلبه بود. سید عباس موسوی به شهادت رسید.

شهادت سید حسن نصرالله هیچ ارتباطی با استراتژی کلان حزب الله ندارد

سید حسن نصرالله فرزند کوچکی داشت که او را به همراه همسرش به بیروت آوردند و شورای مرکزی حزب الله به شهید نصرالله اعلام کرد که جلسه ای برگزار می کنیم. او باور نداشت که دبیر کل حزب شود. یادش بخیر 30 سال پیش یک جوان تازه وارد، تازه ازدواج کرده، تازه صاحب فرزند و شش سال تحصیل در قم و نجف چگونه توانست دبیرکلی بزرگ و مقتدری شود. آیا حزب الله با شهادت سید عباس موسوی در زمان دبیرکل سید حسن نصرالله قوی تر شده یا ضعیف تر؟ بنابراین شهادت سید حسن نصرالله هیچ تاثیری در استراتژی کلی ندارد. اگر قسمت تبلیغات صهیونیستی را کنار بگذاریم، می بینیم که این موضوع مورد قبول خود تحلیلگران صهیونیست نیز هست.

به نظر من سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل بهترین نمونه قدرت مقاومت بود. نه، قبل از این بحث در مورد ایران و مقاومت نبود اما نتانیاهو می گوید این خط نعمت و نفرین است و بعد مسائل اقتصادی بسیار جالبی را مطرح می کند و می گوید این خط همفکران ما تبدیل به یک خط اقتصادی می شود، یعنی در سخنرانی خود اعتراف کرد که امروز ایران یک کشور نیست، مقاومت خطی از شرق به غرب و از شمال به جنوب است. این از شناخت نتانیاهو می آید، نه از سخنرانی قبل از نماز جمعه مثلاً برای نماینده مجلس.

حزب الله مستقل نیست

*به همین دلیل است که معتقدید حزب الله بعد از سید حسن نصرالله ضعیف نمی شود و…

قطعاً بازسازی خواهد شد، زیرا حزب الله یک جنبش فردی نیست، بلکه یک جنبش سازمانی است که از نظر اقتصادی بسیار قوی است. حزب الله و تجار آن در سراسر جهان فعالیت می کنند، به این معنی که بخشی از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا برای حمل و نقل و تجارت در دسترس حامیان حزب الله هستند.

بنابراین، حزب‌الله گسترش تجاری و اقتصادی گسترده‌ای در جهان دارد و همچنین گسترش رسانه‌ای بزرگی از المنار گرفته تا سایر شبکه‌ها و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هایی مانند الاخبار و سایرین که حامی یا حامی هستند. المیادین اکنون طرفدار حزب الله است و الجزیره بیشتر از نیروهای مقاومت حمایت می کند. از سوی دیگر نماینده و گروه پارلمانی دارد و علاوه بر کارهای دفاعی، در کار تشکل های سیاسی و توسعه جامعه مدنی نیز مشارکت دارد. چگونه می توان چنین سازمانی را با هدف قرار دادن رهبر خود تضعیف کرد؟

نمی توان گفت که استراتژی مقاومت از بین می رود

البته ممکن است ضربه بخورد، فرمان در این زمینه بسیار دقیق است و می گوید که این گونه کارها ضرر قابل توجهی ندارد، نه اینکه ضرر نمی کند. لذا خود رهبری منصفانه و منصفانه تحلیل کردند. به همین دلیل است که نمی گویم آسیب وارد نمی شود، زیرا غیرواقعی است، اما اینکه بگوییم استراتژی مقاومت ناپدید می شود، درست نیست و چیزی به نام جنگ 33 روزه و جنگ 1882 وجود ندارد. 18 سال همه چیز زمان برد و در نهایت حزب الله پیروز شد. اما اتفاقی که می افتد این است که ما نیز باید به مقاومت توجه بیشتری داشته باشیم.

چرا بمب 900 کیلوگرمی نمی سازیم؟

در دوران جنگ در دفاع مقدس هم تجربه کردیم که وقتی عملیات هایی مثل کربلای 4 و 5 لو رفت و شکست خورد، نگاه می کردیم که متجاوز کیست، در کدام منطقه شکست خورده ایم و چه بخشی از سلاح های ما در آن ضعیف است. دفاع مقدس هیچ بازدارندگی نداشت. اینها نکاتی است که باید مطالعه و بررسی کنیم. نکته دیگر تقویت سلاح است. جوانان ایرانی می توانند این کار را انجام دهند، ما که از نظر هوش از آمریکایی ها قوی تریم. تمام تاریخ می گوید که هوش جوانان ایرانی و جوانان مقاومت از اروپایی ها قوی تر است، اما ما باید با تعهد این کار را انجام دهیم.

اگر قرار است F35 ساخته شود، چرا آن را نمی سازیم؟ اگر یک بمب 2000 پوندی در کنار ساختمانی فرود آید و به زیر ساختمان برود و آن را منفجر کند، چرا ما چنین بمبی نسازیم؟ ما یک پهپاد ساختیم. بنابراین استراتژی ما باید روی ساخت هواپیمایی مانند F35 متمرکز باشد، باید روی ساخت این بمب ها تمرکز کنیم.

حتی ساده لوح ترین افراد هم نمی توانند ادعا کنند که آمریکا نقش مستقیمی در ترور شهید نصرالله نداشته است.

البته همه اینها جنبه تدافعی دارد. جدا از این که دکترین هسته ای ما نیاز به تغییر دارد، این موضوعی است که من دو ماه پیش مطرح کردم. از آنجایی که نتانیاهو اکنون گرین کارت را از ایالات متحده دریافت کرده و حمله به نصرالله مستقیماً از ایالات متحده انجام شده است، اسرائیل اصلاً چنین توانایی اطلاعاتی ندارد، یعنی سیا موساد و سرویس مخفی را اداره می کند. این یک جریان قوی از اطلاعات و جاسوسی است. تمامی ناوهای آمریکایی و سیستم اطلاعاتی آمریکا در خدمت اسرائیل هستند. بایدن نیز دیروز این را اعلام کرد و گفت که ما بسیار خوشحالیم و خبر خوبی است. بنابراین در نقش آمریکا تردیدی وجود ندارد و حتی ساده لوح ترین فرد نیز دیگر نمی تواند ادعا کند که آمریکا مستقیماً در ترور سید حسن نصرالله دست نداشته است.

باید از این راه برویم، سخت است؟ بله آیا تحریم هستیم؟ بله، اما ایرانی ها می توانند این کار را انجام دهند، ایران که در این سال ها یک ابرقدرت بوده است، وقتی ایران یک ابرقدرت بود، آمریکا حضور خارجی نداشت، چرا باید خودمان را نابود کنیم؟ ما باید به سمت چنین ساخت و سازهایی برویم و دکترین هسته ای را طبق نظر مسئولان تغییر دهیم. حتی گفتم مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی راهنما می تواند نظر مشورتی خود را بدهد. در نهایت، این حوزه ای است که باید بر اساس آن عمل کنیم، زیرا نهادهای بین المللی، حقوق بین الملل و تفاهم نامه های سیاسی به معنای توهین به جوانان مردم و تمسخر روشنفکران ایرانی است.

اگر ما به سلاح های قوی تبدیل شویم و مهاجمان را از بین ببریم، مذاکرات نتیجه خواهد داد

*فکر می کنید هیچ اقدام دیگری در چارچوب مذاکرات صورت نگیرد؟

یعنی این چیزها مطلقاً هیچ تأثیری ندارند. البته مذاکره همیشه موثر است و من همیشه طرفدار مذاکره هستم. آمریکا هم خواستار مذاکره است و در حال حاضر در حال مذاکره برای آتش بس در غزه است، بنابراین من آدم جزمی نیستم. از نظر حقوق بین الملل و توافق سیاسی، مصر در بلوک ناتو و غرب قرار دارد، اما از سوی دیگر مصر و اسرائیل در خط فیدلفی قرار دارند. آیا فیدلفی بر اساس توافق مصر و اسرائیل نیست؟ آیا قوانین بین المللی به نفع آنها نیست؟ آیا مصر بخشی از بلوک آمریکا و ناتو نیست؟ پس چرا اسرائیل در برابر این موضوع مقاومت می کند؟ بنابراین واضح است که حقوق بین الملل فقط برای آموزش مفید است. اگر همه ما قوی نشویم، از نقطه نظر قدرت چانه زنی خوب است.

اگر در سلاح قوی شویم و متجاوزان را از بین ببریم، هوش قوی خواهیم داشت. در این شرایط مذاکره بسیار خوب است. پایان هر جنگی مذاکره است. هیچ جنگی جز از طریق مذاکره به صلح منجر نشده است. اما این مصداق تعویق مذاکرات و شکست آتش بس در غزه به این معناست که به گفته غربی ها قوانین بین المللی وجود ندارد و فقط برای جوانان و حوزه قضایی ما اعمال می شود و معنای دیگری ندارد.

من با مذاکرات موافقم اما …

*از صحبت های شما می توان نتیجه گرفت که مذاکرات هسته ای متوقف شده است.

نظام یک سیستم دارد، از طرف دیگر شورای عالی امنیت ملی را داریم که جلسه می گذارد و تصمیم می گیرد. بحث من مصداق نیست. بحث من این است که این تجربه ترور هانیه، شهید سلیمانی و شهید نصرالله به ما نشان می‌دهد که بحث‌های سیاسی، مذاکره، حقوق بین‌الملل و اصول روابط بین‌الملل بی‌معنی‌ترین مفاهیم هستند، ما جوانان را در کلاس درس وارد می‌کنیم. وقتی صحبت از قوی شدن در سلاح و دفاع می شود تا بتوانید اولین نفری باشید که مذاکره می کنید.

آنها هیچ امتیاز سیاسی و حقوقی به شما نمی دهند تا زمانی که ابتدا در مورد قدرت اطلاعاتی، امنیتی و دفاعی صحبت نکنید. یعنی اگر فردی فکر می کند که یک درصد می تواند امتیاز بیاورد، اشتباه کرده است. من به عنوان یک دیپلمات 40 ساله می گویم که به 80 کشور اعزام شده ام و با شاه و وزرای خارجه مذاکره کرده ام. تا زمانی که قدرت امنیتی، مقابله با نفوذ و تقویت سیستم دفاعی و همچنین انسجام بین نیروهای نظارتی، امنیتی و دفاعی و بخش‌های مختلف دفاعی و قدرت تسلیحاتی قوی نباشد، مذاکره بی فایده است.

۲۷۲۱۱

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما