اخبار روز

قرارداد گازی اخیر ایران و روسیه چه سودی برای کشور دارد؟

نکته بسیار مهم خطی از کف دریای خزر است که طی دو سال آینده با هزینه شخصی روسیه کشیده خواهد شد و همچنین در صورت توافق بر سر ترانزیت گاز روسیه به هند با یک خط لوله به خط لوله صلح و تکمیل آن در پاکستان با فشار دیپلماتیک و دست بالا ایران در دعاوی حقوقی این معاهده، امکان ارتباط مستقیم ایران با هند برای انتقال گاز روسیه و گاز خود به هند وجود دارد. نیز ارائه می شوند.

یک کارشناس انرژی با بیان اینکه قرارداد گازی اخیر ایران و روسیه و ایران و ترکمنستان منجر به افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات فعلی گاز ایران نسبت به گذشته شده است، گفت: به دلیل ماهیت بسیار مهم و استراتژیک گاز در صنعت توسعه و گرم شدن هوا، کشورهایی که با ایران تعامل دارند، بدون توجه به تحریم ها، گاز را با ایران معامله خواهند کرد و این رویکرد به معنای تغییرات عظیم در صنعت گاز ایران است.

به گزارش ایسنا، مهدی هاشم زاده، کارشناس انرژی درباره دیپلماسی فعال انرژی ایران در زمینه فعال سازی تعاملات گازی بین ایران و همسایگان خود در سه قرارداد اخیر خود گفت: ایران در سال 1403 قراردادهای راهبردی و بسیار مهمی در حوزه گاز امضا کرد. بسترسازی برای تحول ایران به قطب گاز منطقه تبدیل خواهد شد و درآمدهای ارزی ایران از صادرات و انتقال گاز طبیعی به همسایگان رشد قابل توجهی خواهد داشت و مهمترین گام در جهت تغییر شکل تجارت انرژی ایران مبتنی بر افزایش سهم ایران در روابط بین‌المللی و منطقه‌ای گاز است. .

قرارداد جدید تبادل و ترانزیت گاز ایران بین ایران و روسیه

هاشم زاده با اشاره به قرارداد اخیر ایران در زمینه تبادل و ترانزیت گاز ایران و روسیه از کف دریای خزر تا سقف 300 میلیون مترمکعب در روز، گفت: ایران متکی به منابع گازی خود و بورس گاز روسیه، صنعت هند است. نیازهای توسعه ای به طور کامل از طریق گاز طبیعی تامین می شود و بدین ترتیب توافق اخیر ایران و روسیه در زمینه واردات و مبادله گاز به میزان 300 میلیون متر مکعب در روز محقق می شود. یکی این یکی از مهمترین توافقات راهبردی ایران و روسیه برای رشد اقتصادی دو کشور و توسعه ایران به عنوان قطب ترانزیت و انتقال گاز در منطقه است. نکته بسیار مهم خطی از کف دریای خزر است که طی دو سال آینده با هزینه شخصی روسیه کشیده خواهد شد و همچنین در صورت توافق بر سر ترانزیت گاز روسیه به هند با یک خط لوله به خط لوله صلح و تکمیل آن در پاکستان با فشار دیپلماتیک. و از آنجایی که ایران در دعاوی حقوقی این قرارداد دست بالا را دارد، امکان ارتباط مستقیم ایران با هند برای انتقال گاز روسیه و گاز خود به هند را نیز ایجاد می کند که به دلیل خروج روسیه از گاز اروپا رخ خواهد داد. بازار در سال های آینده بسیار محتمل خواهد بود.

ایران گاز ترکمنستان به عراق را انتقال می دهد

وی ادامه داد: ایران علاوه بر تمدید قرارداد صادرات گاز با عراق به مدت پنج سال، شرایط را برای انتقال گاز ترکمنستان به عراق نیز فراهم می کند و همچنین گام مهمی در جهت تبدیل شدن به قطب انتقال گاز منطقه برداشته ایم.

هاشم زاده در پایان خاطرنشان کرد: به این ترتیب ایران با اقدامات اخیر خود برای تقویت تعاملات گازی با همسایگان خود و با توافق اخیر بین ایران و روسیه و ایران و ترکمنستان، به نقطه انتقال و ترانزیت گاز در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. که صرفاً متکی بر انتقال گاز و همچنین تبدیل تعاملات گازی خود با همسایگان خود به عنوان نقطه ترانزیت گاز کشورهای همسایه است، درآمد ارزی خود را از صادرات فعلی گاز بسیار بیشتر خواهد کرد و همچنین به دلیل داگاز برای توسعه صنعتی و گرمایشی بسیار مهم و راهبردی است، کشورهایی که با ایران تعامل دارند بدون توجه به تحریم ها با ایران تجارت خواهند کرد و این رویکرد به معنای تغییرات عمده در صنعت گاز ایران و همچنین خنثی شدن تحریم ها است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا