نگارنده این یادداشت مایل است به تحلیل جنبه های این افق فکری بپردازد که دکتر. پزشکیان جهان وطنی است.

این آیه در ابتدای سوره هایی است که غالباً کلمه قتل و قتال در آن آمده است و باید دید سوره با چه حال و هوای آغاز شده است که این همه کلمه قتل و قتال در آن زیاد است. این سوره گویا زمینه اصلی سوره در این آیه نهفته است. ابتدا توضیح داده شد و شروع بسیار شگفت انگیزی دارد.

ای مردم، از پروردگارتان بترسید که شما را از یک نفس آفرید و اصحاب خود و مردان و زنان بسیاری را از آنان بیرون کرد و از خدا پروا کنید. این همان چیزی است که شما و بستگانتان در مورد آن می پرسید. همانا خداوند همواره مراقب شماست (1)

آهای مردم

متاسفانه یکی یکی از مشکلات مطرح شده در جهان اسلام، ارائه قرآن کریم است. این فرضیه در ذهن بسیاری از ما مسلمانان شکل گرفته است که فکر می کنیم این کتاب متعلق به طبقه ای از مردم به نام مسلمانان است و این کتاب فقط برای ما مسلمانان نوشته شده است و هیچ ارتباطی با سایر افراد جامعه ندارد، به جز این. این به اندازه کتاب برای یک مسلمان نیست. برای یک ملحد نیز کتاب زندگی است زیرا جهانی است، یعنی برای مردم است، و نه به طبقه یا گروه خاصی از مردم، بلکه به کل مردم تعلق دارد.

دغدغه او مشکلات همه مردم است و این کتاب درباره نفس کشیدن صحیح، زندگی آرام و مرتکب اشتباهات کمی در زندگی هر فرد در سراسر جهان است.

لذا آدرس ایشان بدون هیچ قید و شرطی یکی است.

پس این سوره نیز سوره ناس (مردم) است که اینگونه آغاز می شود و مضمون سوره نیز مانند همه سوره ها برای مردم است.

از پروردگار خود بترسید

شما آقایی دارید که موضوعی دلسوزانه با شما به اشتراک می گذارد و بر آن تاکید می کند.

ادبی می خواهد به شما بگوید که اگر هوشیار باشید، خیلی خوب از شما مراقبت می کند و از مناطقی که غیبت او آسیب زیادی به زندگی شما وارد می کند. در این سوره باید کنجکاو بود که چه ادبی وجود دارد، چه شعوری باعث می شود انسان در امنیت و بدون آسیب زندگی کند و جهل باعث آسیب می شود و زندگی مردم را با ناامنی می آمیزد.

برای درک اخلاقی که به انسان توصیه شده است و به یاری پروردگارم در این آیه بیشتر می یابیم به یک الگوی ذهنی بسیار نیاز است که خداوند در آیه زیر آن را به شکلی بسیار باشکوه بیان می کند.

که تو را از یک نفس آفرید

این عکس که دکتر پزشکیان و نشانه محوری سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد چیست که باید در نظر داشته باشیم تا بتوانیم آداب و رسوم این فصل را درک کنیم تا بتوانیم آسیب ببینیم و مراقب خود باشیم؟

خداوند در اینجا خود را به گونه ای خاص معرفی کرده است، خداوند می توانست خود را به هزار وجه دیگر معرفی کند، زیرا در جاهای دیگر قرآن تمام اوصاف ممکن را برای خود در نظر گرفته است، اما در اینجا خود را این گونه معرفی می کند: الإذی خلقاکوم منْ نافسٍ واحدةٍ.

اگر می خواهید محتوای این سوره را بفهمید و با آداب و رسوم این سوره برای خود و دیگران آرامش و امنیت ایجاد کنید، باید همیشه این تصور را در ذهن، قلب و بینش خود داشته باشید که خالق شما یک روح است و سپس رشد می کند. این مفهوم است. و می‌گوید: «از آن‌ها یک جفت ساخته و دوباره می‌سازد، و می‌گوید «وَبَث»، از میان آن‌ها مردان و زنان بسیارند.

خداوند یک مدل ذهنی ایجاد می کند که ما باید افراد را با همه تفاوت ها و تنوع زبان، نژاد، علایق، سلیقه، عقاید و اعتقاداتشان درک کنیم. همه آنها از یک روح و از یک پدر و مادر می آیند و به این ترتیب گسترش یافته اند.

خداوند این همه تنوع را در وحدت می آورد، از یک نقطه شروع شد و با این تصویر باید به تک تک افراد، هر قوم، هر ملت، هر ملیت نگاه کنیم، باید این تصویر را در ذهن خود داشته باشیم که همه ما یک روح هستیم. همه ما یک پروردگار داریم و همه از یک جا شروع کردیم و گسترش یافتیم و همانطور که رئیس جمهور گفت همه برادر هستیم.

ضمناً اگر نوع نگاه ما به دیگران و تصویری که در ذهن ما شکل می‌گیرد چیز دیگری است و این تصویر باعث درگیری و اختلاف ما می‌شود و ما را از یکدیگر جدا می‌کند، باید علامت سوال بزرگی روی آن بگذاریم. این که ما نتوانستیم این مدل را به درستی درک کنیم چیزی نیست که در این آیه مد نظر داریم، زیرا متأسفانه هر جریانی که شروع شد ما را به بن بست رساند.

آن را یکی این یک مسیحی است، این یک یهودی است، این یک بودایی است، و این یک مسلمان است. در مذاهب هم در ملیت ها و هم در فرهنگ ها و عقاید این چنین است و این محور مشکلات همه بدی ها و آسیب هاست.

اگر می‌خواهیم به دنبال صلح و امنیت در سراسر جهان باشیم، اگر می‌خواهیم همه این مشکلات را حل کنیم و با آرامش زندگی کنیم، اگر می‌خواهیم در امنیت زندگی کنیم، باید به این تصویر تکیه کنیم و آن را گسترش دهیم و مسلمانان باید برای رسیدن به این مهم تلاش کنند. بیش از هر چیز دیگری برای توسعه این تصویر پزشکیان او این تصویر را در چشم جهانیان ترسیم کرد که ما یک پروردگار و یک پدر و یک مادر داریم. این آیه تصویر یک خانواده در سراسر این سوره است و چند سوره با این تصویر کار می کند و یک خانواده تشکیل می دهد.

باز هم از خدا بترس، این بار از آن که می خواهی و از خدای مهربان.

یعنی هر چیزی که نیازهای شما را برآورده می کند، خواسته های شما را برآورده می کند، زندگی شما به آن بستگی دارد، ما آن را با یکدیگر همسو کرده ایم، خداوند هر یک از شما را طوری قرار داده است که در یک بدن کاملاً یکپارچه به هم متصل شوید و نیازهای شما به هم متصل شوند.

تصاعلونا به این است که دائماً از یکدیگر سؤال کنید

آیا نمی خواهید کشف کنید که یک خانواده بزرگ هستید که دائماً به یکدیگر خدمت می کنند؟

حال اگر یکی از اعضای این خانواده بخواهد دیگران را از خدمات آنها محروم کند، آیا با توجه به نیازهای موجود خود را در معرض خطر قرار نداده است که با شکستن این چرخه نتواند آنها را برآورده کند، در غیر این صورت انجام آنها برای او سخت و مضر است. ? ? تبدیل شد

و اکنون کلمه شگفت انگیز ارهام که خدا آفریده است

این اصطلاح مخصوص قرآن است، برای اقوام و خویشاوندان مقرّب در نظر گرفته شده است و در سراسر قرآن این واژه به اقوام و خویشاوندان مردم اطلاق می شود. صلاح رحم نیز از این کلمه در روایات آمده است.

اصطلاحی که قرآن ابداع کرده است باید تحلیل شود تا معلوم شود ریشه آن کجاست و چه مفاهیمی را در بر می گیرد.

ارحم، جمع رحم و رحم، ریشه رحمت و رحمان است که مهربانی حرف اول را می زند.

مرحوم علامه حسن مصطفوی در کتاب لثقیق در لسان القرآن درباره این کلمه می فرماید: ریشه کلمه رحمت تجلی مهربانی و رأفت در قلب و رفتار انسان است و خیر و خوبی است که پدید می آید. از این دلسوزی

بنابراین محتوای اصلی این کلمه مهربانی، شفقت، نیکی و نیکی است. از ترکیب این کلمات خامه می شود و از مجموع این کلمات خامه می شود.

با این نئولوژیزم برای خویشاوندان، خداوند این مفاهیم را در تعاملات ما با سایر افراد خویشاوند وارد می کند، یعنی در تمام روابطی که با خویشاوندان داریم باید آمیخته به مهربانی و نیکی باشد و این همان چیزی است که ما داریم. انجام دهید که آنها را به عنوان خویشاوند در کنار هم نگه می دارد

اگر از روی مهربانی و شفقت و نیکی عمل نکنیم باید از خود بپرسیم که چرا برخی حالت شفقت را در ذهن و قلب ما جا گذاشته اند، چرا پیوند خویشاوندی بین خود و این حالت احساس نمی کنیم. مردم چه اتفاقی افتاد، اما ما برای همدیگر دلسوزی نداریم.

تقوای که می خواهیم بگوییم برای مراقبت از شما مستلزم تصویری است که شما از مردم در سراسر جهان به عنوان خویشاوندان و برادران دارید، که مردم با یکدیگر مهربان هستند. اگر این تصویر را ندارید، به ضرر آن فکر کنید و ببینید سردرگمی از کجا می آید.

خدا رقیب است

و خداوند مراقب است. اگر در قرآن جست و جو کنیم این کلمه زیاد نیامده و در اینجا به معنای «نظارت خدا» است. آیا دیگران را رحمت خود می بینی و از آداب آنان پیروی می کنی؟

بسیاری از زمینه ها وجود دارد که به نظر ما بسیار مهم هستند، اما در قرآن اهمیتی ندارند، اما خداوند به طور جدی به آنها اهمیت می دهد و چیزی نیست که خداوند در این زمینه از دست بدهد.

اخلاقش چیه؟

و اموالشان را به یتیمان بدهید و بدی را به نیکی مبادله نکنید و اموالشان را به اموال خود ندهید. این یک فاجعه بزرگ است.

آیا نسبت به یتیمان محل زندگی خود حساس هستید؟ آیا کودکان بی سرپرست برای شما مهم هستند؟

چند بار در سال به فکر یتیمان در سراسر دنیا هستید، برای شما مشکلی پیش می آید یا دغدغه ای، اما اینها خواهر و برادر شما نیستند، اما رحمت نیست.

ملکی که دارید در امانت است. در دست تو این مال مال یتیمان است ولی در دست تو نمی خواهی آن را به آنها برگردانی و از کلمه حوب یعنی خوردن مال کسی که در اختیار توست استفاده می کند و اینجا می گوید. : هوبا کبیره

در زیر مفهوم جنگ در قرآن را با مفهوم رحمت پیوند می دهد، زیرا کل مسئله کشتار و جنگ با مسئله رحمت پیوند خورده است.

در راه خدا بجنگد که زندگی دنیا را با آخرت عوض می کند و هر که در راه خدا بجنگد کشته یا شکست می خورد. و به او پاداش بزرگی خواهیم داد. (74) و چرا این کار را نمی کنید؟ در راه خدا و ستمدیدگانی که در میان مردان و زنان و کودکان موجود هستند، بجنگید. بگو: «پروردگارا، ما را از این شهر که اهل آن ستمگرند بیرون کن و از جانب خود برای ما سرپرستی و یاوری قرار ده. (۷۵) کسانی که ایمان آورده‌اند در راه خدا می‌جنگند، و کسانی که کافر شده‌اند، جز در راه ستمگر نمی‌جنگند. به راستی که توطئه شیطان ضعیف است.

این آیه به کسانی که جنگ را به هر دلیلی شروع می کنند، می گوید که اینها منافع بلندمدت را به منافع کوتاه مدت می فروشند، باید با آنها جنگید و این جنگ برای رضای خداست.

واقعیت این است که هرکس فکر می کند در راه خداست و جنگی را که شروع کرده است در راه خداست.

در اینجا فای سبیل الله را توضیح می دهد

تصویری از افراد ضعیف ظاهر می شود که به جایی نمی رسند

این آیه از این نظر حائز اهمیت است که کلمه «فی سبیل الله» در جایی از قرآن را باید با تحلیل سیاق سوره فهمید، اما در اینجا جزئیات به وضوح بیان شده و «فی سبیل الله» با نیازمند .

خداوند در هیچ جای دیگری این شفافیت را در مراقبت از مردان، زنان و کودکان اعلام نکرده است.

دعوا در اینجا با مفهوم عشق آمیخته شده است، دوباره درباره عشق است

ربطی به مطالبات مردم دو سوی تاریخ ندارد. بلکه این جنگ مراقبت از مردان و زنان و کودکان در راه خداست.

به همین دلیل است که دکتر پزشکیان او در این سخنرانی توانست دکترین توافق بین المللی را توضیح دهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :