به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین و به گزارش زومیت، حدود 3600 سال پیش زن جوانی در حوضه تاریم، بیابانی در منطقه شمال غربی چین که امروزه به سین کیانگ معروف است، درگذشت و در گورستان شیائوهه به خاک سپرده شد. شرایط خشک و تابوت مهر و موم شده بدن این زن را به خوبی حفظ کرد. در سال 2003، باستان شناسان محل دفن او را کشف کردند و متوجه شدند که بقایای مومیایی شده او همچنان کلاه نمدی، کت پشمی منگوله دار و چکمه های چرمی خزدارش را بر سر دارد.

علاوه بر زن مومیایی شده، باستان شناسان تکه های پنیر نیز کشف کردند. پنیرها را به صورت گردنبند دور گردن این زن می گذاشتند.

به گفته چائومی فو، ژنتیک دان باستانی در موسسه دیرینه شناسی مهره داران و انسان شناسی آکادمی علوم چین، زنجیره شیر مومیایی شده زن لقب “قدیمی ترین پنیر جهان” را به خود اختصاص داده است. در مطالعه ای که در مجله سل منتشر شد، دکتر. فو تجزیه و تحلیل ژنتیکی محصولات لبنی و میکروب‌های موجود در پنیر حوضه تاریم را انجام داد و اطلاعاتی در مورد نحوه تولید آن ارائه کرد.

زن مومیایی 3600 ساله در زمان کشف گردنبند شیری به سر داشت. به گفته باستان شناسان، عنوان قدیمی ترین پنیر جهان متعلق به گردنبند این زن است.

منبع: Wenying Li / موسسه آثار فرهنگی و باستان شناسی سین کیانگ

تاریخچه علاقه بشر به پنیر به هزاران سال پیش باز می گردد. دانشمندان بر روی ظروف سفالی هفت هزار ساله که به احتمال زیاد متعلق به پنیر است، آثار چربی پیدا کرده اند. این فرآورده لبنی در متون سومری با قدمت چهار هزار سال پیش نیز ذکر شده است. اما نمونه های حوضه تاریم قدیمی ترین موادی هستند که دانشمندان با اطمینان می توانند آن را پنیر بنامند.

تکه های پنیر کفیر قدیمی از شیر بز و شیر گاو تهیه می شود

دکتر فو و تیمش از پنیرهای دور گردن سه مومیایی از حوضه تاریم نمونه گرفتند. بخش‌هایی از DNA باقی‌مانده وجود دارد که از نظر شیمیایی جدا شده و با ژنوم گونه‌های امروزی درگیر در تولید پنیر مقایسه شده است. آنها دست به کار می شوند دیا یک گاو و یک بز پیدا شدند که نشان می دهد از شیر هر دو حیوان برای تهیه پنیر کهنه استفاده شده است. آنها همچنین می توانند میکروب های مسئول تخمیر شیر به پنیر را شناسایی کنند.

در پنیر کشف شده، محققان گونه‌هایی از باکتری‌ها و مخمرها را یافتند که همراه با شیر به توده‌هایی به نام دانه‌های کفیر تبدیل می‌شوند. از این دانه ها برای تهیه شیر کفیر تخمیر شده ماست مانند و پنیر کفیر نرم و ترش استفاده می شود.

دکتر می‌گوید شناسایی گونه‌های میکروبی که پنیر باستانی را تولید می‌کردند «واقعاً هیجان‌انگیز» بود. فو روش های مورد استفاده برای تهیه پنیر می تواند سرنخ هایی در مورد نحوه زندگی و ارتباط مردم ارائه دهد. وجود پنیر در روش های تدفین باستانی نشان می دهد که این پنیرها بسیار ارزشمند بوده اند. استفاده از چندین منبع شیر و باکتری‌های خاص نیز نشان‌دهنده تعاملات احتمالی بین مردم حوضه تاریم، شیائوهه و مردم استپ اوراسیا است.

نمونه های پنیر کشف شده در مقبره های قبرستان شیائوهه

نمونه های پنیر همراه با مومیایی ها در مقبره های قبرستان شیائوهه کشف شد

منبع: یمین یانگ / آکادمی علوم چین

پل کیستدمورخ پنیر و استاد بازنشسته علوم غذایی در دانشگاه ورمونت، بی نیویورک تایمز او می‌گوید: «این روش جدیدی برای ردیابی سنت‌های فرهنگ‌های باستانی بشری است، مدت‌ها قبل از ظهور زبان یا نوشتار».

تکه های پنیر کشف شده در این دفن احتمالاً شبیه کفیر امروزی، نرم و خوش طعم بود. به گفته دکتر فو، هیچ کس طعم تکه های پنیر را که از قبرها برداشته بودند، نچشید. او می‌گوید: «فکر نمی‌کنم کسی بخواهد این پنیرها را امتحان کند زیرا جذاب به نظر نمی‌رسند.

اما اگر پنیر موجود در مقبره زن مومیایی شده را امتحان کنید، ممکن است ناامید شوید. در دهه 1930، برخی از باستان شناسان یک تکه پنیر را که در یک مقبره مصری یافت شده بود، چشیدند و در مقاله ای که در سال 1942 منتشر شد، خاطرنشان کردند که این پنیر “بی بو بود و فقط طعم غبار را می داد.”

دکتر با این حال، فو و همکارانش بر اساس اطلاعاتی که در مورد روش تولید آن به دست آورده اند، علاقه مند به بازسازی این پنیر 3600 ساله هستند.

۲۲۷۲۲۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما