اخبار روز

این پیراهن قدیمی ترین لباس جهان است!/عکس

لباس اهمیت زیادی برای اکثر افراد دارد و  نقشمهمی در فرهنگ نیز دارد،اما لباس پوشیدن از چه زمانی شروع شد؟

قدیمی ترین شواهد مستقیم از لباس حکیم، لباسی است که به «لباس ترخان» معروف است. لباس ترخان یک پیراهن کتانی هفت یقه است که توسط مصرشناس فلاندر پتری در مقبره ای در قبرستان ترخان در مصر باستان کشف شد. به گزارش IFL Science، قدمت رادیوکربن در سال های اخیر نشان داده است که قدمت این لباس به سال های 3482 تا 3102 قبل از میلاد برمی گردد. دوخته شد

این پیراهن قدیمی ترین لباس جهان است!/عکس

لباس ترخان قدیمی ترین لباسی است که تاکنون یافت شده است.

باستان شناسان تاکنون لباسی قدیمی تر از لباس ترخان پیدا نکرده اند. این تعجب آور نیست. برخلاف امروز که بسیاری از لباس‌ها از الیاف مصنوعی غیرقابل تجزیه بیولوژیکی ساخته می‌شوند، لباس‌های باستانی از الیاف زیست تخریب‌پذیر حیوانی یا گیاهی مانند پشم یا کتان ساخته می‌شدند. لباس ترخان به احتمال زیاد زنده ماند زیرا در محیطی بسیار خشک قرار داشت که مانع از تخریب آن شد.

اگرچه لباس ترخان (تقریبا) تنها لباس بسیار قدیمی است که پیدا کرده‌ایم، اولین شاهد از منسوجات بافته‌شده نیست. این‌جا است که شواهد حالت غیرمستقیم به خود می‌گیرد. به‌عنوان مثال، باستان‌شناسان تکه‌هایی از منسوجات بافته‌شده گیاهی را در بقایای سکونتگاه باستانی چاتال‌هویوک ترکیه کشف کردند که تصور می‌شود حدود ۸۵۰۰ سال قدمت داشته باشد. این امر می‌تواند نشان دهد مردم در آن زمان لباس می‌ساختند و لباس می‌پوشیدند.

اگر به الیاف نگاه کنیم، شواهد بسیار قدیمی‌تری نسبت به تکه‌های پارچه‌های موجود در ترکیه وجود دارد. محققان الیاف کتانی نبافته را در غاری در جورجیا پیدا کردند. برخی از الیاف پیچ خورده و با رنگ های طبیعی رنگ آمیزی شده بودند، که محققان تصور می کردند دلیلی بر تولید لباس است. این الیاف تقریباً 30000 سال قدمت دارند که نشان دهنده جهش قابل توجهی در زمان ایجاد لباس است.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا