سبک زندگی

قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند

بهترین: در جنوبی ترین نقطه تهران، منطقه ای به قدمت تاریخ قرار دارد. صحبت از شهر ری است که این روزها حال و هوای دیگری پیدا کرده و از حال و هوایی که سال ها بر این منطقه حاکم بوده است فاصله گرفته است. در این مناطق هویت حرف اول را می زند، داشتن شناسنامه از یک منطقه به تنهایی برای اهمیت آن کافی است.

در همین راستا کاربری به نام «بهار» در توئیت های متعددی به بررسی حال و هوای این روزهای شهر ری پرداخت: “شهرری دیگر حال و هوای ایرانی ندارد! رستوران های شهر ری غذاهای افغانی دارند! ایستگاه مترو ده ها افغانی و غذای افغانی می فروشد! بازار شهرری لباس های افغانی، سوغاتی های افغانی و غذاهای افغانی می فروشد! چرا منطقه تاریخی و اصیل را ترک کردید. هویت شهر ری، مردم شهر ری به راحتی تغییر کرده اند حضور افغان ها در ایران را ببینید که چگونه بافت فرهنگی و جمعیتی شهر ری را تغییر داده است رستوران ها به مغازه ها بگو سوغاتی بیشتر از لباس و غذای افغانی نیست.

قدیمی ترین محله تهران که افغان ها در آن کلید خوردند

پیشنهاد این موضوع مهم توسط این کاربر ما را در نوشتن بهترین چیز برای رفتن به سیزدهمین شهر تاریخی جهان برانگیخت. از تاریخ و جغرافیای این منطقه می گوییم و در نهایت با نظرات مردم درباره حال و هوای این روزهای «ری» همراه می شویم. با ما بمان.

پادشاه؛ سرزمینی به قدمت هزاران سال قبل از میلاد مسیح

داستان ری به زمان قوم آریایی می رسد. ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است و همانطور که در اوستا آمده است ری سیزدهمین شهری است که ساخته شده است. شواهد نشان می دهد که سکونت در این شهر از 8 هزار سال پیش آغاز شده و احتمالاً بین 5 تا 6 هزار سال به طور مداوم سکونت داشته است.

قدیمی ترین محله تهران که افغان ها در آن کلید خوردند

شهر ری دارای آثار تاریخی متعددی است که از مهم ترین آنها می توان به تپه چشمه علی با قدمت پنج هزار ساله و قلعه گبری با قدمت سه هزار ساله اشاره کرد. این شهر در گذشته در میان زرتشتیان مقدس بوده است.

قدیمی ترین محله تهران که افغان ها در آن کلید خوردند

در دوران جاهلیت، ری مرکز بزرگ دینی زرتشتیان بود و نوعی حکومت دینی مانند واتیکان توسط مدیران خردمند وجود داشت و به طور کلی، ری در دوران مادها و هخامنشیان شهری مقدس به شمار می رفت. و حتی قبل از آن قرار گرفتن ری در مسیر جاده ابریشم از آنجا به همدان، علاوه بر جنبه مذهبی، به ری اهمیت تجاری نیز بخشیده است، از این رو مردم ری عموماً تاجر و پیشه بوده اند.

ری پس از ورود اسلام.

ری در سال 641 پس از میلاد به تصرف اعراب درآمد و در سال 1220 تقریباً توسط مغولان ویران شد. در دوران پس از اسلام که ارتش ایران در جنگ نهاوند از مسلمانان شکست خورد و حکومت مرکزی ویران شد، ایران و زیرمجموعه آن از بین رفت. کشورها به تدریج تکه تکه شدند و مسئولیت هر شهر از جمله ری به دست مرزبانان آن شهر افتاد. پس از فتح نهر جدید یا نهر سفلی به دستور نعیم بن مقران و به دست زین‌بادی ساخته شد و رود یا رود قدیم ویران شد. رودخانه جدید در جنوب شرقی رودخانه قدیمی ساخته شده است.

در آغاز قرن چهارم، شاه دوره باشکوهی از رشد و تکامل را آغاز کرد و در این دوران مرداویج دیلمی اولین پادشاه سلسله زیاری بود. مرداویج در سال 315 هجری قمری در صحنه سیاست ظاهر شد و در سال 319 هجری قمری استقلال یافت و ری را پایتخت خود قرار داد. ری در زمان حکومت رکن الدوله پایتخت آن محسوب می شد و در آن زمان اهمیت ری دوباره افزایش یافت. در این دوره ری به مرکز سیاسی و فرهنگی ایران و جهان اسلام تبدیل شد که موجب رونق دانش و ادب در این شهر شد.

قدیمی ترین محله تهران که افغان ها در آن کلید خوردند

ری در دوره اسلامی پناهگاه والیان بنی امیه بود. این شهر از درگیری های مذهبی بسیار رنج برد و در سال 617 ه. مردم او در حمله مغول قتل عام شدند. هنوز آثار حمله مغول از بین نرفته بود که ری دوباره در سال 786 هجری قمری توسط سپاهیان تیمور به ویرانه تبدیل شد و پس از آن دیگر سکنی نماند. ویرانه های ری باستانی هنوز در نزدیکی شهر کنونی ری باقی مانده است.

آب و هوای منطقه ری.

آب و هوا در شهر ری معتدل و خشک است. حداکثر دما در تابستان 42 درجه سانتی گراد بالای صفر و حداقل آن در زمستان 4 درجه سانتی گراد زیر صفر است. میانگین بارندگی سالانه در شهر ری 200 میلی متر است. شهر ری به دلیل آب و هوای نیمه بیابانی از جنگل طبیعی برخوردار نیست. اما از نظر مرتع نسبتاً غنی است و با 166200 هکتار در بین 12 شهرستان استان تهران پس از فیروزکوه، ساوجبلاق و دماوند در رتبه چهارم قرار دارد. گزنه و گیاهانی با مصارف دارویی مانند شنبلیله، گل گاوزبان، کاسنی، کرچک و پونه کوهی در بسیاری از نقاط این منطقه می رویند.

قدیمی ترین منطقه تهران که افغان ها کلید آن شدند
برج طغرل

قدیمی ترین منطقه تهران که افغان ها کلید آن شدند
چشمه علی، دهه 1960

شهرت شهر ری

شهرت اصلی شهر ری عمدتاً به دلیل وجود دربار عبدالعظیم حسنی در آن بود. به همین دلیل تا سال‌ها پیش آن را (شاه عبدالعظیم) می‌نامیدند، اگرچه این شهر یکی از قدیمی‌ترین مناطق کشور به شمار می‌رود، اما آثار باستانی بسیاری را در خود جای داده است. در واقع شهرری را می توان مادر تهران دانست، اما با گسترش تهران و انتخاب آن به عنوان پایتخت، توجه به ری کاهش یافت. نزدیکی شهرری به فرودگاه بین المللی امام خمینی و قرار گرفتن پالایشگاه تهران در محدوده آن اهمیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی آن را دوچندان کرده است.

قدیمی ترین محله تهران که افغان ها در آن کلید خوردند

کاربران در مورد این نقطه تاریخی چه می گویند؟

ایلیا در مورد گسترش افغان ها در منطقه می گوید: من خودم بچه ری سیتی هستم، اما فکر می کنم همه چیز در این سال ها تغییر کرده است. بچه که بودم تو کوچه یه دوست افغانی داشتیم و اون همون بود که با یه سوئدی یا هلندی یه جایی میرفت.

مهربان درباره مقصر شرایط کنونی معتقد است: خود ایرانی ها مسئول هستند که به آنها خانه اجاره کنند، به آنها شغل بدهند و خدمات بگیرند!

رضا دلیل دیگری هم آورد: صدها برج ساز و کارواش و … در نقاط مختلف تهران از کارگران ارزان قیمت افغان سودهای کلانی می برند. طبیعتا این کارگران امکان اسکان در مناطق بالاتر و همسایگی این کارفرمایان سودجو را ندارند. ، پس ناگزیر باید سنگینی درگیری های فرهنگی و… این مهاجران را بر دوش مردم جنوب شهر تحمل کنند.

و مانی: باید به دولت تبریک گفت. دانشمندان و سرمایه داران ایرانی به آمریکا می روند و لس آنجلس را ایرانی می کنند و شهر ما هم دارد چنین می شود.

منبع:برترینها

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا