مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اقدامات پیشگیری از پوکی استخوان باید قبل از 30 سالگی که فرصت دستیابی به حداکثر توده استخوانی فراهم است، انجام شود.

به گزارش ایرنا؛ دکتر دکتر در گفتگو با خبرنگاران در جریان کمپین غربالگری سلامت کارکنان دانشکده پزشکی که با مشارکت گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد. لیدا جراری افزود: برای پیشگیری از پوکی استخوان، شناسایی عوامل خطر و عوامل محافظتی بسیار مهم است و با دانستن این موارد، هر فردی می تواند با مراقبت از خود از سلامت استخوان خود محافظت کند.

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است، ادامه داد: بر اساس تحقیقات تران از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر با پوکی استخوان مواجه می شود.

مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه مناسب، مصرف کافی لبنیات، مصرف سبزیجات و میوه جات، فعالیت بدنی کافی، تامین ویتامین با توجه به شرایط فرد و عدم مصرف دخانیات، مکمل های کلسیم دارند تاثیر مستقیم بر پیشگیری از پوکی استخوان

جرهیری افزود: غربالگری برای تشخیص پوکی استخوان در افراد دارای سابقه خانوادگی پوکی استخوان، بیماری های خاص، مصرف طولانی مدت برخی داروها به ویژه کورتون و همچنین وجود برخی بیماری ها مانند یائسگی در زنان اهمیت بیشتری دارد.

با اشاره به اجرای نظرسنجی سلامت کارکنان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این نظرسنجی بیش از 100 نفر از کارکنان دانشکده پزشکی غربالگری شدند و عوامل خطر پوکی استخوان، میانگین مصرف روزانه شیر، کلسیم مورد بررسی قرار گرفتند. مصرف و فعالیت بدنی کم بود و آموزش و مشاوره به همکاران ارائه شد.

مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ارزیابی ریسک بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان، ارزیابی رژیم غذایی، ارزیابی خطر سرطان های شایع، اندازه گیری توده بدن و ارائه توصیه های لازم به همکاران ارجاع دهنده از جمله برنامه های این نظرسنجی بود. توصیه می شود افراد نیازمند آزمایشات لازم را انجام دهند.

“پوکی استخوان” وضعیتی است که در آن تراکم استخوان کاهش می یابد و اساساً مواد ساختمانی استخوان وجود ندارد.

این بیماری یک بیماری خاموش و بدون علائم اولیه آشکار است و پس از بروز با علائمی مانند درد، کاهش قد، شکستگی در ستون فقرات، لگن، سر استخوان ران، ساعد و در نهایت استخوان در سنین بالاتر خود را نشان می دهد. باعث کاهش کیفیت زندگی می شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در 17 شهر خراسان رضوی با پوشش 80 درصد از جمعیت 6 میلیون و 870 هزار نفری این استان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهد و مسئولیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت 17 شهرستان دیگر بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی است. این استان دانشکده علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، نیشابور و تربتجام.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما