متأسفانه علیرغم پیشرفت تمدن و توسعه جوامع بشری و علیرغم اینکه زنان نقش مهمی در تولید مثل و فرزندآوری دارند، تخم‌ها همچنان شبیه تخم‌های نیاکان ما هستند. به طوری که سن آنها با سن تقویمی زن مطابقت دارد و به مرور زمان به خصوص بعد از 35 سالگی از کیفیت آنها کاسته می شود.
هر نوزاد دختری که متولد می شود دارای مقدار مشخصی ذخایر تخمک است که در طول سال های باروری هر ماه آزاد می شود و به زن این فرصت را می دهد که در زمان تخمک گذاری باردار شود.

از زمان تولد نوزاد دختر، این ذخیره تخمدانی مانند ساعت شنی معکوس شروع به کاهش می کند و در نهایت متوقف می شود و زن وارد یائسگی می شود. با کاهش ذخیره، کیفیت تخم مرغ نیز از سن 35 سالگی کاهش می یابد.

با گذشت زمان تخمک ها فرسوده می شوند و از 35 سالگی روند پیری تخمدان ها و تخمک ها آغاز می شود. اگرچه بسیاری از زنان تا سن 50 سالگی قاعدگی و حتی تخمک گذاری را تجربه می کنند، با افزایش سن، باروری به تدریج کاهش می یابد، به خصوص پس از 35 سالگی.
به همین دلیل به خانم ها توصیه می شود قبل از 35 سالگی بچه دار شوند و اگر به دلایلی نمی خواهند یا نمی توانند بچه دار شوند، حتماً باید با فریز کردن تخمک یا جنین، باروری خود را حفظ کنند.

*فلوشیپ متخصص زنان و درمان ناباروری

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما