اخبار روز

قبض برق را با این روش محاسبه کنید


به گزارش مانی بان، همواره این سوال برای بسیاری از مردم مطرح شده است که قبض برق را چگونه و با چه فرمولی باید به عنوان بهای برق مصرفی پرداخت کنند. در این مقاله به زبان بسیار ساده روش محاسبه قیمت برق توضیح داده شده است تا هر کدام از ما به راحتی با انجام این محاسبه ساده حدود تقریبی قبض ماهانه برق خود را محاسبه کنیم.

اضافه کردن یک آیتم جدید به قبض برق؛ مشکل چیه؟ | مراقب قبض میلیون تومانی برق باشید

نرخ برق مشترکان داخلی به صورت مرحله ای محاسبه می شود. به عبارت دیگر با افزایش مصرف برق، نرخ هر کیلووات ساعت به تدریج افزایش می یابد. ملاک تعیین مصرف، الگوی مصرف است. الگوی مصرف به گونه ای محاسبه می شود که 75 درصد مشترکان در ماه برق کمتری مصرف می کنند. سایر مراحل مصرف به شرح زیر است:

1- حداکثر الگوی مصرف (75 درصد مشترکین)

2- از پرسنل تا 1.5 برابر (15% مشترکین)

3- 1.5 تا 2.5 برابر بیشتر (8 درصد مشترکین)

4- بیش از 2.5 برابر الگو، 2 درصد مشترکین را شامل می شود

الگوی مصرف در مناطق عادی کشور در ماه های گرم (خرداد تا شهریور) 300 کیلووات ساعت است. به عنوان مثال اگر مشترکی در ماه 300 کیلووات ساعت برق مصرف کند، نرخ برق به ازای هر کیلووات ساعت حدود 130 تومان و قیمت انرژی مصرفی ماهانه (300 کیلووات ساعت) 36 هزار تومان خواهد بود.

حال اگر مشترکی در ماه 450 کیلووات ساعت برق مصرف کند، نرخ برق معادل 390 تومان در هر کیلووات ساعت و قیمت انرژی در ماه معادل 175 هزار تومان خواهد بود. یعنی با افزایش 1.5 برابری مصرف، نرخ برق 3 برابر و مقدار آن 4.5 برابر می شود.

به گزارش توانیر، اگر مصرف مشترکی به 750 کیلووات ساعت در ماه برسد، نرخ انرژی به ازای هر کیلووات ساعت 821 تومان و مبلغ آن 615 هزار تومان خواهد بود. یعنی با 2.5 برابر مصرف، نرخ برق 6.3 برابر و مقدار آن 17 برابر می شود.

این در حالی است که 2 درصد از مشترکانی که بیش از 2.5 برابر استاندارد مصرف می کنند، مصرف ماهانه آنها تقریباً 1000 کیلووات ساعت خواهد بود که نرخ برق آنها 1300 تومان و قیمت برق ماهانه حدوداً 1300 تومان خواهد بود. یعنی با مصرف 3.3 برابری نسبت به مشترکین تا مدل، نرخ برق 10 برابر و میزان برق مصرفی 26 برابر افزایش می یابد.

حال اگر به ارقام بالا نگاه کنیم، 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 10 درصد حق برق، هر کیلووات ساعت پول گاز 6 هزار تومان (برای مشترکین زیر مدل) و 8 هزار تومان برای مشترکین بالاتر از مدل و بیمه 7500. کوپن ها با جمع کردن همه آنها، مقدار تقریبی قبض برق ماهانه برای هر مشترک را بدست می آوریم.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا