اخبار روز

قانون حفاظت از داده های شخصی توسط دولت تصویب شد

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، لایحه قانون حفاظت از اطلاعات شخصی در فضای مجازی سرانجام در جلسه شورای دولت به تصویب رسید و به زودی برای تصویب به مجلس ارائه می شود.

بر اساس اعلام دولت، این لایحه در مراحل نهایی ارسال به مجلس است. محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری با مسعود رای می دهد پزشکیان او به عنوان رئیس جمهور منتخب کشور، این لایحه را برای او ارسال کرد تا بتواند آن را به روز کند. در صورت موافقت ضمنی پزشکیان این لایحه رسماً به شورای اسلامی ارجاع خواهد شد.

عیسی زارع پور در اردیبهشت ماه او ماه گذشته در صفحه تحریریه خود نوشت: حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی یکی از مهمترین عوامل اعتماد مردم به بسترهای داخلی است…

تدوین لایحه حریم خصوصی از سال 1395 در دستور کار دولت قرار گرفت و با وجود اینکه وزارت ارتباطات دولت پیش از این در چندین نوبت از تکمیل این لایحه خبر داده بود، این لایحه هرگز به دولت ارائه نشد. این لایحه از ابتدای دولت سیزدهم به تصویب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید. ابتدا متن تدوین شده توسط دولت دوازدهم مورد بازنگری قرار گرفت و در نهایت وارد شد بهمن در سال 1401 برای بررسی نهایی به کمیته دولتی فرستاده شد.

قانون حفاظت از داده های شخصی به طور مستقیم مسئولیت شرکت ها، دولت و اشخاص حقیقی و حقوقی را برای حفاظت از داده های شخصی تعیین می کند. تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون جریمه هایی را برای شرکت ها در صورت حملات هکرها و درز اطلاعات و احراز تقصیر آنها تعیین کرد.

علاوه بر این، بر اساس پیش‌نویس این لایحه، هر کسی می‌تواند به داده‌های شخصی خود دسترسی داشته باشد و بر هر نوع پردازش داده‌های خود نظارت داشته باشد.

تغییر جریان داده ها از دولت به شرکت ها در بسیاری از موارد در انتظار تصویب این قانون است چرا که باید مسئولیت شرکت ها در قبال داده ها و ذخیره آن مشخص شود.

تاکنون دسترسی به داده ها به بخش خصوصی و شرکت ها محدود بوده است. انتظار می‌رود با تصویب این قانون و ایجاد تعهدات و محدودیت‌های شرکت‌ها در جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌ها، امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها فراهم شود.

227227

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا