پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم: رستگاری در بیست و هشت دقیقه.

سال انتشار: 1384

جنسیت: اجتماعی

کارگردان: سیروس الوند

بازیگران:

بهرام رادان
مهتاب محترم
شهاب حسینی
سیاوش طهمورت
عنایت الله بخشی
صغری ابیسی
صدرالدین حجازی
سعید پیردوست
مهدی تقی نیا
هومان رضوی
ثریا قاسمی
علی اصغر طبسی
علیرضا درویش نژاد
افسانه خاک رس
سعید قراخانلو
رحمان حسینی
احمد سرفراز

خلاصه فیلم

زنی ناشناس در محله ای سنتی در جنوب تهران زندگی می کند. گروهی از مردم پرشور محله که می خواهند «حکم خدا» را انجام دهند، حضور زنی که حرکات مشکوک دارد را تحمل نمی کنند و از او می خواهند که محله را ترک کند. اما زن قبول نمی کند و می ماند. یکی یکی از مردان جوان مأمور مقابله با زن می شود و…

در مورد فیلم

رستگاری در بیست و هشت دقیقه فیلمی اجتماعی است که داستان اندیشه های واپس گرایانه در جامعه ایران را روایت می کند. جوانی به نام فواد معتقد است که تنها راه رسیدن به جامعه آرمانی خشونت و پاکسازی است. جامعه ای که در این فیلم نمایش داده می شود، جامعه ای بی قانون است که در آن انبوهی از سنگ خواران و واپس گرایان می دوند و معتقدند که قوانین خدا را اجرا می کنند. اما در واقع آنها فقط قوانینی را اجرا می کنند که به نفع آنها باشد. فواد به دوستش طاها تفنگ می دهد تا زنی تنها را بکشد. زنی که با برادرش زندگی می کند و هزینه بیماری پدرش را تامین می کند.

فواد اصلاً به مشکلات این زن اهمیت نمی دهد و تنها دردش این است که با یک مرد ثروتمند رابطه دارد. اندیشه های متحجرانه ای که سال هاست جامعه ایران را فراگرفته است، حرف های اصلی این اثر است. کسانی که فکر می کنند بدون هیچ دادگاهی می توانند دستور خدا را اجرا کنند و به میل خود بکشند و بکشند. سیو بیست و هشت دقیقه ای در نهایت به نجات طاها منجر می شود. حالا او تصمیم گرفته از آهو محافظت کند و با قتل روبرو شود. این فیلم در جشنواره های زیادی به نمایش درآمد و شهاب حسینی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد.

حاشیه ها

در صحنه ای از فیلم، فواد (با بازی شهاب حسینی) که معتقد به اعمال خودسرانه و خشونت آمیز برای اصلاح جامعه است، در حال خواندن کتاب است. هایدگر و تعالی en بیژن عبدالکریمی (نویسنده کتاب) با انتشار مقاله ای در مجله مدرسهبه کوروش الوند اعتراض کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما