فیلمی تاریخی از حسنین هیکل که در مورد جزایر سه گانه صحبت می کند

هیکل: این جزایر از نظر تاریخی و جغرافیایی به ایران تعلق دارند و معتقد بودند که شواهد تاریخی این موضوع را تایید می کند. هیکل همچنین توضیح داد که پس از انقلاب اسلامی ایران، برخی از کشورهای عربی به طور ناگهانی ادعای مالکیت بر این جزایر را کردند و این موضوع عمدتاً برای ایجاد تنش سیاسی مورد استفاده قرار گرفت.

محمد حسنین هیکل، روزنامه نگار و نویسنده مشهور مصری در برنامه «ما هیکل» شبکه الجزیره درباره مسائل مختلف خاورمیانه و جهان عرب صحبت کرد. در یکی او در قسمت‌های این برنامه درباره تاریخچه جزیره‌های سه‌گانه (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) و ادعای ایران بودن آنها صحبت کرد. هیکل توضیح داد که این جزایر از نظر تاریخی و جغرافیایی بخشی از ایران بودند و استدلال کرد که شواهد تاریخی این موضوع را تأیید می کند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان جمال عبدالناصر و در جریان مذاکراتی که ملک فیصل، پادشاه وقت عربستان سعودی رهبری می کرد، هرگز موضوع مالکیت این جزایر به صورت جدی از سوی کشورهای عربی مطرح نشد. نبود. هیکل همچنین توضیح داد که پس از انقلاب اسلامی ایران، برخی از کشورهای عربی به طور ناگهانی ادعای مالکیت بر این جزایر را کردند و این موضوع عمدتاً برای ایجاد تنش سیاسی مورد استفاده قرار گرفت.

وی در این برنامه از کشورهای عربی خواست تا بر مسائل کلان و منافع مشترک منطقه تمرکز کنند و از پرداختن به موضوعات کم اهمیت و تنش زا خودداری کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما