اخبار روز

فیلسوف مسیحی: آمدن مسیح با یک جهش انسانی در بشریت اتفاق خواهد افتاد

بر این اساس “جمعیتمرحوم امامی کاشانی در کتاب «خط ایمنی» خاطراتی از دیدار خود با «ژان گایتون» از اعضای آکادمی فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان و متکلمان کاتولیک در موضوع ظهور ثانویه حضرت عیسی (ع) نقل می‌کند. (ص) و آخرالزمان.

تسنیم نوشت: کتاب خط امان در ولایت امام زمان آیت الله محمد امامی کاشانی کتابی در زمینه وعده ادیان است که عمدتاً به مسائل فکری این حوزه می پردازد. بخشی از این کتاب به گفتگوی مرحوم امامی کاشانی با علما اختصاص دارد که در نوع خود بسیار جالب و آموزنده است.

متن گفتگوی آیت الله امامی کاشانی با «ژان گایتون» از اعضای فرهنگستان فرانسه و یکی از بزرگ ترین فیلسوفان و متکلمان کاتولیک، شاگرد و آخرین وارث اندیشه فیلسوف معروف قرن بیستم را در زیر می خوانید. قرن، هانری برگسون.

نویسنده: ضمن ابراز خوشحالی از این جلسه، خواستم نظر شما را در مورد اعتقاد به بازگشت عیسی مسیح و البته آینده جهان بشری با توجه به دیدگاه ها و نظرات بیان شده در اناجیل و بحث های پیش بینی شده بین مسیحیان جویا شوم. دانشمندان

ژان گیتون: من شخصا معتقدم دورانی که در آن زندگی می کنیم دوران بسیار مهمی است. همه چیز به سرعت در حال تغییر است. جهان به سمت نوعی وحدت و یکپارچگی پیش می رود. به زودی زمانی فرا می رسد که پول کشورهای مختلف از بین می رود یکی و مرزی بین کشورها وجود نخواهد داشت. دورانی فرا می رسد که دیگر هیچ نشانه ای از گذشته نخواهیم دید. پیشرفت اختراعات این روند را تسریع می کند. در حال حاضر برخی از این اختراعات، مانند تلویزیون، زندگی و بینش مردم را تغییر داده است و اختراعات هیچ مرزی بین گذشته، حال و آینده باقی نمی گذارند. من تمام دنیا را تصور می کنم یکی خواهد بود

اما در مورد آمدن عیسی مسیح، باید بگویم که او زمام امور را خواهد گرفت. این نظر شخصی و فلسفی من است. همه تحولات اخیر در خدمت آماده سازی جهان برای سلطنت مسیح است. هنگامی که مسیح بیاید، سلطنت او تا ابد خواهد بود، یعنی تا روز قیامت. دلیل این امر این است که خداوند همه ما را آفریده است و جهان باید تحت حکومت خدا باشد و اراده و مشیت الهی اجرا شود. این اراده باید روزی پیروز شود. من می خواهم بگویم که این اساساً قدم شماست یکی یکی از نشانه های تحول فکری و ورود مسیح است. علائم جدید ظاهر می شود. بازدید شما از اینجا نشانه جدیدی برای من است. همه درها و دیوارها دارای این علائم جدید هستند. ما وارد عصر ابدیت و عصر جدید می شویم. از زمان طلوع بشریت هیچ دوره ای بهتر از دوران ما برای این امر آماده نشده است و ما در سراسر جهان شاهد این آثار هستیم. در همه جای ایران و فرانسه مشهود است. یکی یکی از نشانه های آخرالزمان این است که دوران بزرگ بشریت آغاز می شود و دیدار شما نیز یکی از آن نشانه هاست.

نویسنده: نکته ای که شما به آن اشاره کردید در قرآن کریم با عنوان «وعده الهی» آمده است. «ووهمالبد تشکیل الل اصطلاحی اللام َmَmَmَmْmْ و احکامِلُحوا اللهصحالِححاتهل alی alی alی alی alی ِ alahیalhaghnathnathmْmْ فِی keleِhehameْ wal lexیُmکِّmکِّmکِّ alَnathemْ dedِیnathemْ alّذِی alّذِی alّذِی alَ al falbَbalَ alَ alَ alیُ alیُ alیُ َ beِی شششaha que َ َ qualک qualر b َ َ َ ذ ذ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ أُ alْفavnx »

(سوره نور: 55). خداوند متعال به پرهیزکاران وعده داده است که در آینده وارث زمین خواهند شد و دین خدا پسندیده بر بشریت حاکم خواهد شد و امنیت و آرامش اجتماعی جایگزین ترس و وحشت خواهد شد و بشریت راه توحید و بندگی خدا را خواهد پیمود و در نهایت معنا و مقصود از آیه مبارکه این است که حاکمیت واقعی و مطلق بر جهان فقط در اختیار و اراده خداوند متعال است.

فیلسوفان الهی در جای خود تصریح کرده اند که حرکت مبتنی بر ظلم و فساد، حرکتی قهری و قهری است و حرکت مبتنی بر عدالت و حقانیت طبیعی است و حرکت قهری نمی تواند پایدار بماند. بله، جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، پتانسیل روزی را دارد که در آن حاکمیت الهی فراگیر خواهد بود و اکنون در حال آماده شدن برای آن است.

خداوند متعال حکیم است و منظور از حکمت در خلقت این است که موجودات به کمال لازم خود برسند و کاروان بشریت در آن مسیر حرکت کند. نکاتی که از آیه شریفه استفاده می شود عبارتند از:
1. جامعه بشری ایمانی به دست می آورد که با هدف خلقت و هستی سازگار باشد، یعنی ایمان زمانی صحیح و پایدار است که مبتنی بر واقعیت و حقیقت باشد و آن حقیقت دینی است که خداوند را خشنود می سازد.

2. کمال جامعه بشری در شکوفایی استعدادهای انسانی است و این شکوفایی در مهد آرامش و آغوش امنیت اجتماعی تحقق می یابد و خشم جامعه بشری را به راه نمی اندازد. باید راه خود را برود، در این راه انحرافات فراوان است و چه بسیار جوامع بشری که در دره های تاریک گمراهی افتاده اند. همان گونه که قرآن کریم می فرماید: «وَ أَوْرِیْنَهُمْ عَلَیْهِمْ»

3. مهم ترین و مؤثرترین عامل رشد انسان، توجه به خداوند است و همه بدبختی ها ناشی از انحراف از این راه است، زیرا بندگی خدا به معنای تسلیم همه استعدادها در برابر خداوند است و بندگی غیر خدا تسلیم استعدادهاست. به ارواح شیطانی معلوم است که قوای انسانی اعم از عقل و عواطف و حواس تسلیم خداوند خواهند شد و راه ابدیت را پیموده و به تمامی ارزش های انسانی دست خواهند یافت. در مقابل، وقتی تسلیم غیر خدا، یعنی در برابر امیال و غضب می شود، غایت آن حیوانیت است و به همین دلیل است که قرآن کریم می فرماید: «یَبُدُونَی لا یُشُرْکُنَا بِشَعَاء». و آینده ای که ادیان در انتظار آن هستند و بر تعالی آنها تاکید دارد، از اصول قرآنی و مورد توجه علما و فلسفی علمای اسلام و سایر ادیان است.

ژان گیتون: تکرار می کنم، بازدید شما از اینجا برای من نشانه مهمی است. من به آینده امیدوارم و مدتهاست به آن فکر کرده ام و این خانه من و این باغ کنار خانه است [پارک لوکزامبورگ‏] او با این دیدار شاهد یک برهه تاریخی مهم خواهد بود، زیرا این بحث سرنوشت جامعه بشری را رقم می زند و نقطه امید بشریت است.

نویسنده: متفکرانی مانند برگسون در مورد تحول تاریخ چه فکر می کردند؟

ژان گیتون: من شاگرد او بودم، او فقط به تکامل حواس، به تکامل چیزهای قابل اثبات اعتقاد داشت و به هیچ چیز دیگری. اما به نظر من این دوران به پایان رسیده است و ما وارد دوران دیگری می شویم. دیگر بحث تکامل تاریخی نیست، بلکه بحث جهش است. این مطلب در قرآن آمده و در باورهای قبلی ایرانیان روشن شده است. در قرآن تکامل به معنای جهش است.

نویسنده: به نظر می رسد که شما با مفاهیم قرآن آشنا هستید. من از بیان شریف شما اینطور استنباط می کنم که شما بین تکامل و تحول فرق می گذارید. آنها تکامل را یک فرآیند تدریجی و دگرگونی را یک تغییر سریع و ناگهانی می دانند و آن را جهش می نامند. این مقاله از نظر فلسفی و کلامی قابل توجه است. اما از نظر فلسفی، کل جهان به رشد خود ادامه می دهد، یعنی از نقص به سوی کمال حرکت می کند و جامعه بشری با ظهور حکومت عدل الهی، مرحله ای از تکامل را طی می کند; و به نظر من منظور شما از جهش دگرگونی سریع است نه فرار و این دگرگونی در فلسفه یکی از موارد تکامل است، تحولی که در آن شرایط وجود و مراحل استعدادها سریعاً تحقق یافت و ناگهان تحقق یافت. . اینکه آیا جهش مفهومی مخالف فرگشت است یا خیر، بر اساس دلایل فلسفی بحث برانگیز است، اما جهش نامیدن نوعی از تکامل قابل قبول است.

از منظر الهیات، کتاب مقدس اشاره می کند که می توان در شب بخوابد و پسر انسان به طور ناگهانی در سحر ظاهر می شود. در احادیث ما مسلمانان نیز در مورد ظهور حضرت مهدی (عج) آمده است که در این هنگام مردم شب را جاهل می خوابند و بامداد با نورانی از خواب بیدار می شوند و شب ها نگران و ترسان هستند و صبح شجاع و شجاع از خواب بیدار شوید. شما می توانید این تعابیر را جهش بنامید، مهم نیست، منظور این است که یک دگرگونی ناگهانی رخ می دهد. این مورد توسط پیروان همه ادیان پذیرفته شده است که اکنون به عنوان تکامل یا جهش شناخته می شود. فیلسوفان کلامی این حرکت را تکامل اجتماعی نامیده اند و اسلام نیز در قرآن و روایات بر این حقیقت تأکید کرده است.

ژان گیتون: به نظر من اسلام به واقعیت نزدیکتر از مسیحیت است. مسیحیت بدون در نظر گرفتن واقعیات ما را با معنویت آشنا می کند در حالی که در اسلام در کنار معنویت از حقیقت و واقعیت جهان بحث می شود. برخلاف مسیحیت، اسلام با زندگی مرتبط است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا