مهاجری: فیلترینگ یک کار عبث و مسخره است؛ وعده رفع فیلتر، سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد

محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا به جماران گفت: صرف نظر از اینکه آقای … پزشکیان او در انتخابات وعده خود را داد، حتی اگر به عهد خود عمل نکرد. من فکر می کنم دولت ما باید به این نتیجه برسد که هر چه زودتر از رفتارهای پرهزینه مانند فیلترینگ دست بردارد. موافقم که باید به فکر محافظت از جامعه در برابر موضوعات توهین آمیز در اینترنت بود. اما این تفکر قطعا از طریق فیلترینگ اتفاق نمی افتد.

یک فعال رسانه ای اصولگرا با تاکید بر اینکه فیلترینگی که همه مردم به راحتی می توانند از طریق فیلترشکن به آن بپیوندند، کاری بیهوده و مضحک است، گفت: وقتی آقای … پزشکیان او قول می دهد که فیلتر را بردارم و یکی این یکی از انگیزه ها و اشتیاق مردم برای شرکت در انتخابات است و البته در افزایش سرمایه اجتماعی نیز تاثیر دارد. آقا پزشکیان چه قولی داد؟ گفت نان را ارزان کنم؟ گاز را گران نمی کنم؟ چه قول اقتصادی داد؟ تقریبا هیچ قولی به مردم نداد. تنها وعده ملموسی که در کوتاه مدت قابل اجرا بود، امکان حذف فیلترینگ بود.

مشروح گفت و گو با محمد مهاجری را در ادامه می خوانید:

آقا پزشکیان وی امروز در گفت و گوی کوتاهی تاکید کرد که دولت در حال فیلترینگ است و در این زمینه با مجلس و قوه قضائیه مذاکراتی انجام داده است. به نظر شما رفع فیلترینگ چه کمکی به کشور می کند؟

علما اصطلاحی دارند و می گویند: «تخیل این یا آن موضوع را تأیید می کند». یعنی آنقدر واضح است که نیازی به بحث ندارد. بحث فیلترینگ هم همینطوره. گفتنی است، این واقعاً یکی از آن موضوعاتی است که در آن لازم نیست ثابت کنید که فیلتر کردن چیز بدی است یا اینکه حذف فیلتر کار درستی است. زیرا در حال حاضر فیلترینگی که همه به راحتی می توانند از طریق فیلترشکن به آن متصل شوند، کاری بیهوده و مضحک است.

ممنوعیتی ایجاد کنید که همه افراد بتوانند به راحتی آن را دور بزنند. عقلانیت این کجاست؟! کدام عاقلی می تواند قبول کند که این منطقی است؟! به همین دلیل، صرف نظر از اینکه آقای پزشکیان او در انتخابات وعده خود را داد، حتی اگر به عهد خود عمل نکرد. من فکر می کنم دولت ما باید به این نتیجه برسد که هر چه زودتر از رفتارهای پرهزینه مانند فیلترینگ دست بردارد. موافقم که باید به فکر محافظت از جامعه در برابر موضوعات توهین آمیز در اینترنت بود. اما این تفکر قطعا از طریق فیلترینگ اتفاق نمی افتد.

به نظر شما حذف فیلترینگ چه تاثیری بر افزایش سرمایه اجتماعی دارد؟

همانطور که آقای پزشکیان او قول می دهد که فیلتر را بردارم و یکی این یکی از انگیزه ها و اشتیاق مردم برای شرکت در انتخابات است و البته در افزایش سرمایه اجتماعی نیز تاثیر دارد. آقا پزشکیان چه قولی داد؟ گفت نان را ارزان کنم؟ گاز را گران نمی کنم؟ چه قول اقتصادی داد؟ تقریبا هیچ قولی به مردم نداد. تنها وعده ملموسی که در کوتاه مدت قابل اجرا بود، امکان حذف فیلترینگ بود. به همین دلیل اگر آقای پزشکیان اگر این کار را انجام دهد، قطعا بسیاری از افرادی که به او رای داده اند، باور خواهند کرد که رئیس جمهوری را انتخاب کرده اند که برای او در تحقق وعده هایی که به مردم داده است، مهم است.

تصور عمومی این بود و هست که با یک دکمه می توان فیلتر را رفع کرد، اما حدود سه ماه از شروع کار دولت می گذرد و هنوز هم می گویند که داریم روی این مشکل کار می کنیم. نظر شما در این مورد چیست؟

من معتقدم که واقعاً با یک دکمه انجام می شود. مشروط بر اینکه اراده ایشان در شخص آقای رئیس جمهور باشد. اگر رئیس جمهور قولی به مردم داده است وزیر ارتباطات حق ندارد خلاف آن عمل کند. اگر وزیر ارتباطات نتواند حضور پیدا کند، افرادی هستند که جرات این کار را دارند. برخی می گویند شورای عالی فضای مجازی مجوز بدهد. شورای عالی فضای مجازی در برابر وعده، قدرت و قدرت بزرگ رئیس جمهور بی فایده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما