اخبار روز

فوری: ممنوع شدن واردات برنج تا اطلاع ثانوی!/جزئیات

به نقل از شمانیوز، به گزارش پی ام آپ، واردات برنج تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: این طرح با هدف حمایت از شالیکاران شمال کشور و بازگرداندن تعادل به بازار عرضه و تقاضای برنج انجام می شود. با این شرایط واردات این محصول غذایی و ثبت سفارش شما تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

واردات برنج به طور کلی سه ماه قبل از برداشت و سه ماه پس از برداشت ممنوع است اما با توجه به ذخایر بالقوه و استراتژیک برنج از نظر سرانه مصرف، واردات برنج تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

بارش برنج در سال گذشته به دست کشاورزان برنج، دولت را بر آن داشت تا در هفته های اخیر چندین طرح از جمله خرید توافقی برنج رسوبی برای ممنوعیت واردات برنج را صادر کند. برنامه ریزی هایی برای حمایت از کشاورزان انجام شده اما شالیکاران امید چندانی به اجرای آن ندارند. در همین راستا علیرضا شایق، رئیس انجمن برنج در گفت و گو با «اکو ایران» خاطرنشان می کند: امیدواریم این طرح مانند گذشته یک سناریوی زمانه ای نباشد و به طور کامل اجرا شود، چرا که در سال های اخیر برنامه ریزی های مختلفی انجام شده است. حمایت از برنج کاران کشور تصویب شده است اما همواره شاهد بوده ایم که با تغییر وزیر این برنامه ها تغییر کرده است.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج، با توجه به عملکرد خوبی که در سال گذشته و امسال داشتیم، می توان پیش بینی کرد که نیاز بازار داخلی از طریق برنج تولیدی در کشور تامین شود، از سوی دیگر، این را هم باید در نظر گرفت که سال گذشته با مازاد واردات برنج مواجه بودیم و با این شرایط می توان گفت تا اطلاع ثانوی نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.

در این خصوص شاهپور علایی مقدم معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی نیز می گوید: تا زمانی که وضعیت برنج تولید داخل به تعادل نرسد و منافع کشاورزان و مصرف کنندگان تامین نشود، این ممنوعیت ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است که سال گذشته به دلیل جنگ اوکراین و روسیه، حجم زیادی برنج با هدف تامین امنیت غذایی کشور وارد کشور شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه سه راهکار برای حمایت از تولید برنج کشور اجرا می کند، گفت: در بلندمدت یک استراتژی اقتصادی با نگاه تنظیم بازار، حمایت از مصرف کننده و کشاورز است که در همکاری سه استان شمالی تدوین شده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا