دانستنی ها

فواید شکلات تلخ برای سلامتی چیست؟

شکلات تلخ در صورت مصرف متعادل و خالص ترین شکل آن (با محتوای کاکائو بالا) فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این فواید بر اساس ترکیب غنی از فلاونوئید شکلات تلخ است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و ممکن است بر سلامت قلب، تنظیم فشار خون، عملکرد مغز، خلق و خو، محافظت از آنتی اکسیدان ها و حتی سلامت پوست تأثیر مثبت بگذارد.

به گزارش مگتو، اعتدال در مصرف شکلات تلخ ضروری است; زیرا مصرف زیاد شکلات تلخ باعث افزایش مصرف کالری و قند می شود و با فواید آن در تناقض است. برای بهره مندی از خواص این ماده مغذی، روزانه مقدار کمی شکلات تلخ با کیفیت بالا، ترجیحا حاوی حداقل 70 درصد کاکائو مصرف کنید.

برخی از مزایای نسبت داده شده به شکلات تلخ عبارتند از:

1) سلامت قلب

یکی یکی از شناخته شده ترین فواید شکلات تلخ تاثیر مثبت آن بر سلامت قلب است. این به دلیل توانایی فلاونوئیدها برای بهبود جریان خون و کاهش التهاب است. مطالعات نشان داده اند که مصرف متوسط ​​شکلات تلخ ممکن است به بهبود عملکرد قلبی عروقی و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

2) تنظیم فشار خون

فشار خون بالا عامل خطر اصلی بیماری قلبی است. شکلات تلخ حاوی ترکیباتی است که به کاهش فشار خون کمک می کند و مصرف منظم این ماده غذایی به دلیل توانایی آن در گشادکردن رگ های خونی می تواند منجر به کاهش متوسط ​​فشار خون شود.

3) تقویت عملکرد مغز و بهبود خلق و خو

شکلات تلخ تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز و خلق و خوی دارد. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ ممکن است عملکرد شناختی و خلق و خوی را با افزایش جریان خون به مغز و آزاد کردن ناقل عصبی سروتونین بهبود بخشد.

4) محافظت آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها نقش حیاتی در محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو مرتبط با بیماری های مزمن مختلف و پیری دارند. در واقع، محتوای بالای فلاونوئید در شکلات تلخ به خواص آنتی اکسیدانی آن کمک می کند. علاوه بر این، طبق تحقیقات، مصرف شکلات تلخ باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن می شود.

5) سلامت پوست

فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ نیز برای پوست مفید هستند. این ترکیبات ممکن است به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید و بهبود رطوبت و گردش خون کمک کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا