دانستنی ها

فواید خندیدن برای سلامت قلب!

بعد- اگر زندگی شما به خندیدن بستگی داشت، آیا بیشتر می خندید؟ دولت ژاپن اینطور فکر می کند! طبق قانون، به شهروندان استان یاماگاتا شمالی دستور داده شده است که برای سلامتی خود هر روز بخندند.

بر اساس گزارش تلگراف، در ژاپن، اجبار بیشتر خندیدن از مطالعه‌ای در دانشگاه محلی الهام گرفته شد که نشان داد خنده می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و عمر را افزایش دهد. محققان دانشگاه یاماگاتا 17152 شرکت کننده 40 ساله و کمتر را مورد مطالعه قرار دادند و تعداد دفعات خندیدن آنها را در چند سال پیگیری کردند. در نتیجه این تحقیقات آنها به این نتیجه رسیدند که افزایش دفعات خنده خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و عمر را طولانی می کند.

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که سالمندانی که به طور منظم با دوستان و خانواده می خندند نسبت به کسانی که نمی خندند مشکلات کمتری دارند.

مطالعه دیگری در مجله علوم پرستاری و سلامت نشان داد که خنده به طور قابل توجهی هورمون های استرس مانند کورتیزول را سرکوب می کند و با کاهش سطح آدرنالین و فعال کردن پاسخ آرامش طبیعی بدن، اضطراب را کاهش می دهد. مطالعه‌ای که اخیراً در برزیل انجام شد و در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا در سال 2023 ارائه شد، نشان داد که افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب که به طور مرتب برنامه‌های کمدی را تماشا می‌کنند، نسبت به افرادی که مستندهایی را که به طور جدی تماشا می‌کنند، از سلامت بهتری برخوردار هستند. این اولین کارآزمایی بالینی تصادفی شده برای بررسی اثرات خنده بر قلب است.

رابین دانبار، استاد روانشناسی تکاملی در دانشگاه آکسفورد، که هم اثرات روانشناختی و هم اثرات فیزیولوژیکی خنده بر سلامت را مطالعه می کند، می گوید: «خنده تأثیر مثبتی بر سلامتی شما خواهد داشت. خنده نه تنها به سلامت قلب شما کمک می کند، بلکه باعث می شود احساس خوبی داشته باشید و سیستم ایمنی و خلق و خوی شما را تقویت می کند. مطالعه او در مورد اثرات خنده نشان داد که فشار فیزیکی روی قفسه سینه زمانی که ما از ته دل می خندیم باعث ترشح اندورفین می شود، مواد شیمیایی در مغز که به ما در مقابله با درد کمک می کند.

این فقط عمل فیزیکی خندیدن نیست که تأثیر عمیقی روی ما می گذارد، بلکه نقش خنده در ارتباط با دیگران نیز نقش مهمی در سلامت ما دارد.

سوفی اسکات، استاد دانشگاه کالج لندن و مدیر مؤسسه علوم اعصاب شناختی، که خنده و چگونگی شکل دادن به بدن و رفتار ما را مطالعه می کند، می گوید: «تفکیک اثرات فیزیکی خنده از اثرات اجتماعی آن دشوار است. بله، تحقیقات نشان می دهد که خندیدن تأثیر مثبتی بر بدن دارد، اما از آنجایی که احتمال خندیدن شما در زمانی که با شخص دیگری هستید 30 برابر بیشتر است، ارزیابی اینکه آیا این اثر خندیدن است یا یک اثر فیزیولوژیکی و روانی بسیار مهم است. اثرات نامشخص بودن در کنار عزیزان.

اما از نظر علمی ثابت شده است که خنده به ایجاد ارتباط عمیق تر با مردم کمک می کند. اگر بتوانید کسی را بخندانید، او اطلاعات خصوصی بیشتری به شما می دهد زیرا احساس نزدیکی به شما می کند. این احساس نزدیکی عاطفی تعدادی از اثرات فیزیولوژیکی مثبت را در بدن ایجاد می کند.

اما اگر فرد مهمی در زندگی خود نداشته باشید که با او بخندید، یا به منطقه جدیدی دور از خانواده و دوستان نقل مکان کرده باشید، چه؟

برای افراد ماجراجو، یوگای خنده ممکن است بهترین پیشنهاد باشد. لوته میکلسن، 56 ساله، زمانی که در 20 سالگی به ام اس مبتلا شد، حرفه خود را از حرفه فناوری به مربیگری خنده درمانی تغییر داد. او می‌گوید: «من درباره فواید خنده و چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن تحقیق کردم. من نمی خواهم بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشم، اما معتقدم خنده درمانی در تمام این سال ها مرا زنده نگه داشته است. من برای ام اس دارو مصرف نمی کنم.

پروفسور دانبار می گوید که تماشای برنامه های خنده دار و طنز نیز برای خندیدن بسیار مفید است. البته اگر واقعاً می خواهید از ته دل بخندید، تلویزیون را خاموش کنید، موبایل خود را کنار بگذارید و با عزیزانتان وقت بگذرانید. زنان در معاشرت بسیار بهتر از مردان هستند و سعی می کنند با دوستان خود فقط برای صحبت و خندیدن ملاقات کنند. این زمانی است که مردان برای انجام یک فعالیت خاص ملاقات می کنند و در مورد احساسات خود صحبت نمی کنند. بنابراین، برای مردان مهم است که دوستان خود را انتخاب کنند که بتوانند با آنها شوخی کنند و با هم بخندند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا