دانستنی ها

اتبه بخورید تا قلبی سالم داشته باشید!/ فواید شگفت‌انگیز انبه!

انبه، یک میوه خوشمزه و استوایی است که دارای خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی بدن است. این میوه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و ویتامین C است و به علاوه از مصرف در روزهای گرم، می‌توان آن را در تهیه سالادها و دسرهای مختلف نیز به کار برد.

حالا به فوایدی که عادت به مصرف این میوه خوشبو دارد، می‌پردازیم. این فواید عبارتند از:

منبع غنی از ریز مغذی ها

انبه یک میوهٔ سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، به‌ویژه ویتامین C که در ۱۰۰ گرم آن می‌تواند ۴۶ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تأمین کند. همچنین، انبه منبع غنی از ویتامین‌های A و E، اسیدهای آمینه، فلاونوئیدها، بتاکاروتن و نیاسین است. این ترکیبات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و تأثیر ضدخستگی نیز دارند.

پیشگیری از سرطان

انبه حاوی مقدار زیادی پلی فنول است که از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی محسوب می شود و از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. البته وجود ویتامین C چنین تاثیری دارد و رشد سلول های سرطانی به ویژه سرطان پروستات را کاهش می دهد. البته این میوه در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ و کبد نیز موثر است.

محافظت از قلب

انبه یک میوه است که حاوی آنزیم‌های گوارشی است که به تجزیه پروتئین‌ها کمک می‌کند و روند هضم را بهبود می‌بخشد. همچنین، مصرف انبه می‌تواند بهبود سوزش معده را تسریع دهد. فیبر فراوان موجود در انبه نیز می‌تواند در پیشگیری از یبوست مفید باشد و به عملکرد بهتر کولون کمک کند.

فرآیند گوارش را بهبود بخشد

انبه حاوی آنزیم های گوارشی است که به تجزیه پروتئین ها و بهبود هضم کمک می کند. علاوه بر این مصرف انبه در درمان سوزش سر دل موثر است. حاوی مقدار زیادی فیبر است که در پیشگیری از یبوست موثر است و به عملکرد بهتر روده بزرگ کمک می کند.

بهینه سازی حافظه

انبه برای کودکانی که تمرکز کافی برای درس‌خواندن ندارند، بسیار مفید است. این میوه حاوی اسید گلوتامین است که عملکرد سلول‌ها را تحریک می‌کند و حافظه را بهبود می‌بخشد. همچنین، اسید گلوتامین نقش مهمی در دفع مواد سمی از مغز دارد و می‌تواند در پیشگیری از تحلیل عملکرد شناختی مفید باشد. البته، ویتامین B۶ و آهن نیز می‌توانند در تحریک عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک کنند

مفید برای افراد لاغر

خوردن انبه به افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، توصیه می‌شود؛ زیرا ۱۰۰ گرم آن حدود ۷۵ کیلوکالری دارد. خوردن انبه همراه با شیر به‌دلیل پروتئین بالا می‌تواند به افزایش وزن کمک کند. البته در این صورت نه‌تنها وزن افزایش می‌یابد، بلکه رشد توده عضلانی نیز تقویت می‌شود.

منبع: سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا