اخبار روز

تاثیر احیای برجام بر صنعت بانکداری کشور! /پیش‌بینی آینده سهام این گروه در بورس!

به گزارش پی ام آپ، طی 20 سال گذشته تحریم ها تاثیر غیرقابل انکاری بر اقتصاد کشور داشته است. یکی از مهم ترین بخش هایی که بیشترین آسیب را از تحریم ها دیده است، صنعت بانکداری کشور است. کارشناسان بر این باورند که بیشتر مشکلات اقتصادی کنونی ناشی از تحریم های بانکی و تاثیرات بعدی آن بر اقتصاد کشور بوده است.

پس از اتفاقات چند هفته اخیر در فضای دیپلماتیک ایران، گمانه زنی ها درباره فعال شدن مجدد توافق برجام بین ایران و غرب افزایش یافته است. از مبادله زندانیان ایران و بلژیک تا سفر سلطان عمان به تهران، نشانه‌ها حاکی از آن است که گزینه احیای برجام و توافق طرفین برای سیاستمداران غربی و داخلی دوباره روی میز قرار گرفته است.

برای درک تاثیر احیای برجام بر صنعت بانکداری کشور و پیش‌بینی آینده سهام این گروه در بورس تهران، ابتدا باید متوجه شد که تحریم‌ها چگونه سودآوری بانک‌ها را فلج کرده است.

اولین پیامد تحریم بانک های ایرانی، قطع کامل دسترسی به ذخایر ارزی در بانک های خارجی بود. این عامل به خودی خود نقش مهمی در زنجیره شوک ها و جهش های متوالی ارز در اسکناس آمریکا داشته است. از سوی دیگر با محدود شدن عملیات ارزی بانک ها به دلیل تحریم ها، درآمدزایی بدون بهره بانک ها بسیار محدودتر از قبل شد.

ناهماهنگی عمومی بانک ها سومین موردی است که ردپای تحریم ها را می توان یافت. همراه با بیماری مزمن تورم در قلب اقتصاد کشور، به ندرت افرادی هستند که سرمایه خود را در بانک ها بگذارند. زیرا نرخ بهره واقعی در شرایط تورم منفی است. از سوی دیگر در چنین شرایطی تقاضا برای وام به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. تلفیق این دو اتفاق با هم نارضایتی شدید بانک ها را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین، گزینه احیای برجام و لغو تحریم‌ها با بازگشت ذخایر ارزی و کاهش محدودیت‌های بانکی، سودآوری بانک‌ها را به تدریج افزایش می‌دهد.

تحلیل فنی شاخص بانک ها و موسسات اعتباری

با شکستن سقف کنترلی بلندمدت نزولی در پایان دی ماه سال گذشته، نمودار فنی شاخص صنعت بانکداری به چشم انداز صعودی این گروه چراغ سبز نشان داده است. اواسط بهمن ماه سال گذشته پس از اصلاح بازار، فرصت خرید مناسبی در این گروه فراهم شد که نتیجه آن بازدهی 85 درصدی سهامداران طی سه ماه بهمن، اسفند و فروردین بود.

نگاهی فنی به نمودار این شاخص نشان می دهد که روند گروه بانکی به روزهای سبز خود قبل از تکرار اندازه اصلاحی بهمن ماه بازگشته است. موج صعودی قبلی شاخص بانک ها و موسسات اعتباری نشان داد که قدرت رسیدن و شکستن سقف قبلی را ندارد. این ضعف با عبور از اوج قبلی کافی بود تا سهامداران متوجه شوند که گروه بانکی به زمان بیشتری برای بازگشت به روزهای افزایش تقاضا نیاز دارد.

در سناریوی اول، اگر در روزهای کاری بعدی شاهد عبور و تثبیت شاخص گروه بانکی از سقف 580 هزار واحدی باشیم،حالت هاگوپیان تایید شده و اهدافی بسیار بالاتر از سقف چنگال اندروز در دسترس گروه بانکی بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.

اما در سناریوی بدبینانه به دلیل وجود MPL (Multi Pivot Line) بسیار مهم در محدوده 470000 واحد و خاصیت ارتجاعی آن طبق قوانین اندروز، باید منتظر باشیم تا خط وسط انشعاب ترسیم شده لمس شود تا روند اصلاح به پایان برسد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا