بعدی- یک مطالعه جدید نشان داده است که نحوه قرار دادن دست تاثیر بیشتری بر نتایج اندازه گیری فشار خون نسبت به آنچه قبلا تصور می شد دارد.

بر اساس گزارش CNN، یک مطالعه جدید نشان داده است که قرار گرفتن نادرست بازو در طول اندازه گیری فشار خون می تواند منجر به تشخیص اشتباه و درمان های غیر ضروری شود. فشار خون بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می شود و از دو عدد مختلف تشکیل می شود: عدد بالایی یا سیستولی و عدد پایینی یا دیاستولی. فشار خون 130/80 و بالاتر به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود. قرار دادن بازو روی پاها و نگه داشتن دست در هوا دو روش رایج برای اندازه گیری فشار خون هستند. اکنون دانشمندان کشف کرده اند که قرار دادن بازو روی پا فشار خون سیستولیک را 3.9 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را تا 4 میلی متر جیوه افزایش می دهد. افت بازو همچنین فشار خون سیستولیک را 6.5 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را تا 4.4 میلی متر جیوه افزایش می دهد.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر. تامی بردی در مورد اهمیت یافته های خود چنین گفت: “لازم است به همه متخصصان بهداشت یادآوری شود که نحوه قرار دادن دست تاثیر زیادی در اندازه گیری فشار خون دارد. هدف ما افزایش آگاهی در مورد این موضوع است. امروزه اکثر افراد بیماران فشار خون خود را با دستگاه های مختلف در خانه اندازه گیری می کنند، یافته های ما نیز برای این دسته از افراد بسیار مهم است.

برای این تحقیق از 133 بزرگسال کمک گرفته شد. در طی آزمایشات خود، محققان فشار خون شرکت کنندگان را به سه روش مختلف اندازه گیری کردند. محققان دریافتند که میانگین فشار خون شرکت کنندگان زمانی که بازوهای آنها به درستی روی میز قرار می گرفت، 74.126 بود. این میانگین زمانی که دست شرکت‌کنندگان روی پایشان بود به 78/130 و زمانی که دستشان در حین اندازه‌گیری فشار خون آویزان بود به 78/133 تغییر کرد.

محققان انتظار نداشتند که روش‌های نادرست قرار دادن دست در طول اندازه‌گیری فشار خون چنین تأثیر چشمگیری بر نتیجه داشته باشد و از نتایج مطالعه خود شگفت‌زده شدند. دلایل فیزیولوژیکی متعددی برای ارتباط بین فشار خون بالا و ناهنجاری دست وجود دارد. این دلایل فیزیولوژیکی شامل فاصله عمودی زیاد بین قلب و فشارسنج و انقباض عضلانی است.

چگونه می توانم فشار خون را به طور دقیق اندازه گیری کنم؟

مهم‌ترین نکات برای به دست آوردن نتایج دقیق هنگام اندازه‌گیری فشار خون، استفاده از بازوبند اندازه‌گیری فشار خون مناسب، تکیه دادن به پشت، قرار دادن پاها روی زمین و اجتناب از قرار دادن پاها روی هم است. موقعیت دست های شما هنگام اندازه گیری فشار خون، بازو باید روی میز قرار گیرد و کاف فشارسنج باید در سطح قلب باشد. همچنین پرهیز از استعمال دخانیات و قهوه، توقف فعالیت بدنی سنگین و ورزش و پرهیز از استرس های روحی نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون ضروری است.

برای اندازه گیری دقیق فشار خون، بهتر است فرد روی صندلی بنشیند، وضعیت مناسب را بگیرد، به پشتی صندلی تکیه داده، پاهای خود را روی زمین بگذارد و بدون صحبت پنج دقیقه استراحت کند. فشار مثانه همچنین می تواند باعث ایجاد انحراف در اندازه گیری فشار خون شود. از همه مهمتر بازوبند فشارسنج باید بدون هیچ مانعی مانند لباس یا بانداژ با بدن در تماس باشد. با توجه به انجمن پزشکی آمریکا، اندازه گیری فشار خون در عمل بالینی اغلب کمتر از حد مطلوب است، که می تواند منجر به اشتباهاتی شود که سپس به طور نامناسبی بر تصمیمات پزشکان در مورد مدیریت فشار خون بیمار تأثیر می گذارد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما