اخبار روز

فروپاشی اوکراین قطعی است/پوتین برنده است

به گزارش بازتاب آنلاین On Matthews در مقاله ای برای یک مجله انگلیسی مخاطبان نوشت: آیا پوتین در تلاش برای پایان دادن به جنگ است؟ بر اساس گزارش‌های اخیر، کرملین یک کانال غیررسمی مذاکره برای برقراری ارتباط با مقامات دولت جو بایدن ایجاد کرده است. او می‌خواهد این پیام را بفرستد که می‌تواند آتش‌بسی را بپذیرد که به نبرد به شکل فعلی پایان می‌دهد. واکنش به این حادثه عصبی و عصبانی بود. برخی از اوکراینی‌هایی که در کریسمس توسط بزرگترین حملات موشکی و پهپادی روسیه در جنگ محافظت می‌شوند، آن را شاهدی بر توطئه خودی شرورانه واشنگتن برای خیانت به کی‌یف می‌دانستند. رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی ابتکار پوتین را ناصادقانه خواند و گفت که او هیچ نشانه ای نمی بیند که روسیه واقعاً می خواهد مذاکره کند. او به نیویورک تایمز گفت: «ما به سادگی میل ظالمانه ای برای کشتن می بینیم.

از یک جهت، زلنسکی درست می‌گوید: پیشنهاد آتش‌بس پوتین به موفقیت‌های نظامی روسیه کمک می‌کند، به روسیه اجازه می‌دهد به پیروزی دست یابد، به تجاوزات پاداش دهد و عملاً اوکراین را تجزیه کند. پیشنهاد ادعایی پوتین برای گفتگو نیز نشان دهنده تمایل واقعی برای سازش نیست. پوتین در سخنرانی سال نو خود به کشورش در حالی که هیچ نشانه ای از کندی نشان نمی دهد گفت: «ما بارها ثابت کرده ایم که می توانیم سخت ترین کارها را حل کنیم و هرگز تسلیم نخواهیم شد، زیرا هیچ نیرویی وجود ندارد که بتواند ما را از هم جدا کند. پایین.

اما در قلب مانورهای پوتین یک حقیقت وحشیانه نهفته است: بیشتر تجزیه اوکراین قبلا اتفاق افتاده است. اگرچه هیچ کس در واشنگتن نمی خواهد آن را توضیح دهد، بزرگترین چالش برای سیاستمداران ایالات متحده در سال جاری مقابله با این واقعیت خواهد بود. نبردهای ناموفق سال گذشته نشان داد که بازپس گیری کامل سرزمین های از دست رفته اوکراین به خون و گنجی که قبلاً خرج شده است نیاز دارد – پولی که ایالات متحده اصلاً تمایلی به ارائه آن ندارد. برعکس، آنها الحاق چهار منطقه جنوبی اوکراین به مسکو را که پوتین قبلاً به عنوان بخشی از روسیه اعلام کرده بود، می پذیرند. این یک تحقیر عمیق برای آمریکا و متحدانش است. علیرغم تمام فداکاری ها، شجاعت و شخصیت اوکراین، نتیجه نهایی جنگ نه در کیف، بلکه در واشنگتن، که بخش عمده کمک های نظامی را ارائه می کند، تعیین خواهد شد. اگرچه بایدن بارها قول داده است که هرگز با اوکراینی ها معامله نکند، اما حقیقت این است که واشنگتن در کمک های نظامی و مالی که رگ حیاتی تلاش های جنگی اوکراین است، مشارکت دارد.

بیشتر بخوانید:
اعتماد پوتین به سیاست نه جنگ و نه صلح؛ روسیه در قفقاز جنوبی به دنبال چیست؟
آیا اوکراین در جنگ با روسیه نفس نفس می زند؟ / پهپادهای سبک به سلاحی حیاتی در جنگ تبدیل شدند

به گفته میخائیلو پودولیاک، مشاور نزدیک زلنسکی، تنها گزینه غرب این است که به اوکراین تسلیحات نظامی کافی برای شکست قاطع پوتین ارائه دهد. پودولیاک ماه گذشته در کیف گفت: «آمریکا باید به وضوح بفهمد که این درگیری درباره چیست… ما در یک لحظه تاریخی هستیم که در آن غرب باید مسیر آینده خود را برای ده، بیست سال آینده انتخاب کند. پودولیاک ماه گذشته در کیف به من گفت: «اگر روسیه را شکست ندهیم، آن‌ها روی بی‌ثباتی جهانی سرمایه‌گذاری خواهند کرد، بنابراین غرب باید پول بیشتری برای دفاع از خود در برابر این هرج‌ومرج فزاینده خرج کند.

به همین منظور، ژنرال والری ژالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین فهرستی از تسلیحات قدرتمندی را تهیه کرده است که به اعتقاد او می‌توانند بن بست موجود در زمین را تغییر دهند – به ویژه F-16، توپخانه راکت‌های دوربرد ATACMS و موشک‌های کروز پرتاب هوایی مانند بریتانیا. و Shadow of the Storm و Taurus سوئدی-آلمانی. اما حتی ژالوژنی در ماه نوامبر با تاسف اعتراف کرد که یک “موفقیت جادویی” در بازپس گیری تمام مناطق از دست رفته او واقع بینانه نیست. یک سال جنگی که ده‌ها هزار اوکراینی را کشته و 67 میلیارد دلار کمک نظامی ایالات متحده برجای گذاشت، نتوانست به طور قابل توجهی خطوط مقدم را تغییر دهد. جنوب اوکراین کشوری هموار است که از توپخانه و نیروی هوایی برتر روسیه – با وجود دفاع عمیق و مین گذاری شده آن – پشتیبانی می کند.

کیف فوراً به توجه و پشتیبانی آمریکا نیاز دارد تا موج در جنگ با روسیه را تغییر دهد. با این حال ، واقعیت وحشیانه این است که روند سیاسی در آمریکا در جهت مخالف است. حتی حفظ سطح کمک های موجود ، چه رسد به افزایش گسترده ، اکنون یک چالش بزرگ برای بایدن است. کنگره همچنان در این موضوع به بن بست رسیده است. بسیاری از جمهوریخواهان برجسته ، به ویژه دونالد ترامپ ، به شدت با کمک مداوم به کیف مخالف هستند.

با احتمال روی کار آمدن دولت ترامپ، پوتین انگیزه زیادی دارد تا قبل از دستیابی به توافق، منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر باشد. اما هر توافقی که ترامپ ممکن است در مورد اوکراین انجام دهد، در واقع تفاوت کمی با توافق بایدن خواهد داشت. تنها خبر واقعی در پیشنهاد ادعایی پوتین برای مذاکره این است که او به دنبال ایده‌ای انتزاعی از سازش نیست، بلکه تنها گزینه موجود برای او تجزیه اوکراین است. هدف جنگ اعلام شده کی یف برای بازگرداندن مرزهایش در سال 1991 منطق و عدالت بر اساس قوانین بین المللی است. اما حتی اگر امکان بازپس گیری نظامی خرسون، زاپوریژیا، دونباس و کریمه وجود داشته باشد، آیا پیوستن مجدد آنها به اوکراین کشور را امن تر و با ثبات تر خواهد کرد یا برعکس؟ بیش از 130000 مرد بسیج شده از دنباس برای روس ها در جبهه جنگیدند. بر خلاف رفقای خود از مناطق دور روسیه، آنها برای قلمرو خود می جنگند. بعید است که این اوکراینی های سابق به طور دسته جمعی سلاح های خود را زمین بگذارند و از دشمنانی که از سال 2014 با آنها می جنگند استقبال کنند. همزمان، مقامات روسی مخالفان را در مناطقی که اشغال کرده‌اند وحشیانه سرکوب می‌کنند و بین مردم تبلیغ می‌کنند. شهروندان اوکراینی نزدیک به دولت که هنوز فرار نکرده بودند، دستگیر، شکنجه و اخراج شدند.

از آنجایی که اطلاعات به شدت کنترل می شود و مطبوعات محلی سرکوب می شوند، ارزیابی وفاداری و احساسات واقعی مردم اوکراین در سرزمین های تحت اشغال روسیه دشوار است. اما گفتگو با برخی از تماس‌های قدیمی من در دونباس، خستگی عمیق جنگ و شکست دادن دشمنان بسیار دشوار را نشان می‌دهد. برخی از مردم عصبانی هستند که کی یف آنها را رها کرده است، برخی دیگر از اینکه مقاومت کی یف باعث این همه ویرانی شده است عصبانی هستند. اما مهمتر از همه، مردم واقعاً نمی خواهند جنگ به خانه هایشان بازگردد. برایشان مهم نیست پاسپورتشان چه رنگی است. حتی قبل از حمله بزرگ پوتین در فوریه 2022، موضوع تقسیم یک تابو سیاسی در اوکراین بود. با این حال، خود زلنسکی مایل بود جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک را در یک اوکراین فدرال در قالب یک به اصطلاح «وضعیت ویژه» بی معنی بپذیرد. در حقیقت یکی از جمله پیروزی‌های سیاسی اولیه او، مذاکره موفقیت‌آمیز همه‌پرسی در دونباس درباره وضعیت آینده آن در اکتبر 2019 بود. تنها پس از اعتراضات خشونت‌آمیز ملی‌گرایان اوکراینی در کیف، همه‌پرسی برنامه‌ریزی شده لغو شد. حتی در جریان مذاکرات با روسیه در ماه مارس و آوریل 2022، تیم زلنسکی آماده بود تا عضویت اوکراین در ناتو را کنار بگذارد و بحث درباره وضعیت کریمه را برای سال‌ها به تعویق بیندازد، اما وقتی روسیه از حد فراتر رفت و خواستار غیرنظامی کردن آن کشور شد، مذاکرات را قطع کرد. .

با الحاق رسمی سرزمین های اشغالی به قانون اساسی فدراسیون روسیه در سپتامبر 2022، مصالحه از این نوع دیگر امکان پذیر نیست. پذیرش رسمی از دست دادن قلمرو از نظر سیاسی برای هیچ رئیس جمهور اوکراین غیرقابل قبول است. با این حال، آتش بس لزوماً مستلزم به رسمیت شناختن رسمی از دست دادن زمین نیست. به عنوان مثال، دولت جمهوری قبرس وجود قبرس شمالی را تحت اشغال ترکیه به رسمیت نمی شناسد و این اشغال مانع از پیوستن قبرس به اتحادیه اروپا نشده است.

صداهای برجسته ای در اوکراین وجود دارد – از جمله مشاور سابق زلنسکی، الکسی آرستویچ – که آشکارا از کی یف می خواهند تا سرزمین های اشغالی را واگذار کند. آریستوویچ در اوت گذشته در توییتی نوشت: «اگر از دست دادن دونباس و کریمه بهایی است که اوکراین باید برای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو بپردازد، پس این بهایی است که ارزش پرداخت را دارد. او ماه گذشته به من گفت: «من خود را یک تبعیدی سیاسی می دانم.

فروپاشی اوکراین قطعی است/پوتین برنده است

یکی یکی دیگر از اعضای ارشد سابق کابینه زلسانکی که اکنون در نظر دارد یک حرفه سیاسی در اپوزیسیون داشته باشد، می گوید: «ما باید دونباس را مانند قانقاریا قطع کنیم. “هیچ چیز خوبی از دونباس به اوکراین نخواهد رسید.” حتی پودولیاک، متحد نزدیک زلنسکی، اذعان می کند: “ما در مورد شکست روسیه صحبت می کنیم، نه سرزمین.” این یک تمایز بسیار مهم است. در ماه‌های اخیر، اوکراین خسارت قابل توجهی به تاسیسات دریایی روسیه در کریمه وارد کرده است. از جمله غرق شدن یک کشتی بزرگ در ماه گذشته. پل کرچ، پروژه ارزشمند پوتین که قبلاً دو بار در حملات اوکراین آسیب دیده است، بدون شک در دید ژنرال کرلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین قرار دارد. حملات گسترده هواپیماهای بدون سرنشین و عملیات خرابکارانه در اعماق روسیه احتمالاً همچنان باعث شرمساری پوتین خواهد شد، زیرا او برای انتخابات ریاست جمهوری عمدتاً بدون مناقشه در ماه مارس آماده می شود. در جبهه تحریم‌ها، تلاش‌هایی برای ایجاد یک راه قانونی برای توقیف حدود 250 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده دولتی روسیه در غرب و استفاده از آن برای بازسازی اوکراین در جریان است. ماه گذشته، در یک لحظه تاریخی، اتحادیه اروپا وضعیت نامزد رسمی KF را اعطا کرد.

پوتین 22 درصد از خاک اوکراین را اشغال کرده و خسارات وحشتناکی به آن کشور وارد کرده است. اما از هر نظر در اهداف جنگی خود شکست خورد. اوکراین در عزم خود برای پیوستن به غرب متحدتر است. همچنین قوی ترین ارتش اروپا را ساخت. پوتین به جای ایجاد یک دولت دست نشانده، دشمنی سرسخت ایجاد کرده است. اقتصاد روسیه ممکن است از تحریم ها جان سالم به در برده باشد، اما 40 درصد از هزینه های دولت به تنهایی صرف جنگ می شود. تهاجم به اوکراین اساساً پیمان دو دهه ای پوتین با مردمش را بازسازی کرد تا جایی برای نخبگان ایجاد کند تا کل کشور را غارت کنند. بقای سیاسی آن به رویارویی پایدار – اگر نه لزوماً جنگ – با غرب بستگی دارد.

مشکل پیش روی سیاست گذاران غربی این است که روسیه در حالی که از این جنگ آسیب می بیند، در جنگ شکست نمی خورد. بایدن پیروز است، نتوانست اراده سیاسی برای تبدیل اوکراین به یک جنگ جهانی برای دموکراسی – یا تبدیل غرب به معدن طلای خود – به دست آورد. متأسفانه، پذیرش واقعیت‌های روی زمین – تقسیم عملی در امتداد خط کنترل، با حمایت تضمین‌های امنیتی عضویت کامل کی‌یف در ناتو – تنها راه‌حل عملی باقی می‌ماند.

منبع: بینندگان / ترجمه: ماهان نوروزپور

۳۱۱۳۱۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا