اخبار روز

نوبت‌فروشی در شعبه‌های بانکی برای دریافت ارز دولتی!

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از اقتصاد آنلاین، در دوره های اخیر بانک مرکزی برای هر ایرانی سهمیه ای تعیین کرد و مردم مستقیماً به صرافی رفتند. تا سال های اخیر برای اخذ ارز سهمیه ای هر فرد می توانست سالی یک بار با کارت ملی به یکی از صرافی های مجاز بانک مرکزی مراجعه و ارز سهمیه ای را دریافت کند. میلیون ها دلار از منابع ارزی اخاذی کردند.

اما مهم ترین تغییر برای اخذ ارز سهمیه ای در سال 1402 شرط افتتاح «حساب ارزی» است. از 24 فروردین 1402 بانک مرکزی شرط مهمی را برای دریافت اقساط به دلار یا یورو تعیین کرد. یک حساب ارزی باز کنید. پس از خرید ارز در صرافی، ارز به جای تحویل اسکناس به حساب ارزی متقاضی واریز می شود و خریدار می تواند 5 روز کاری پس از واریز ارز، آن را برداشت کند.

ترس خریداران ارز از قطع شدن یارانه

نکته دیگر اینکه با احتساب کارمزد بانکی و 100 دلاری که باید تا 6 ماه در حساب پس انداز ارزی متقاضی باقی بماند، حاشیه سود خریداران کاهش یافته و برخی از خریداران را تا حدودی دلسرد کرده است. این مراحل را دنبال کنید همچنین برخی گمانه زنی ها حاکی از حذف یارانه خریداران ارز دولتی در آینده است که بسیاری از دلالان را به وحشت انداخته و مردم عادی دیگر حاضر به فروش امتیاز و حساب کارت ملی خود نیستند.

البته متقاضیان ارز مسافرتی باید مراحل ساده تری را دنبال کنند زیرا می توانند از طریق نرم افزار بانکی مراحل خرید ارز را طی کنند و ارز مورد نیاز خود را در دستگاه خودپرداز نصب شده در فرودگاه دریافت کنند.

این در حالی است که اجرای سیاست جدید پولی بانک مرکزی همچنان قابل تامل است زیرا برخی از متقاضیان رسمی همچنان به دنبال ارز سهمیه ای هستند و از سوی دیگر خریداران واقعی هنگام مراجعه با رفتارهای مشکوک، صف های طولانی و صف های تصادفی مواجه می شوند.

در همین ارتباط، خبرنگار اقتصادآنلاین که برای پیگیری شیوه تخصیص ارز به متقاضیان به یکی از شعبه‌های بانکی مرکز شهر تهران رفته بود نحوه فروش ارز و مشکلات نوع تخصیص ارز دولتی را از متقاضیان و کارمندان بانک پیگیری کرد.

یکی از خریداران با اعلام اینکه از ساعت 6 صبح باید پشت درب بانک منتظر می ماند، می گوید: متأسفانه اگر آشنا یا پارتی قوی نداشته باشید، برای باز شدن باید چند روز در رفت و آمد باشی. خودم شاهد بودم که کارمند بانک برای آشنایان خودش همه کار‌ها را به سرعت انجام میدهد، اما ما مجبور هستیم ساعت‌ها منتظر بمانیم که آیا نوبتمان برسد یا نه. همین پیش پای شما، یک نفر آمد و مستقیم پشت باجه نشست و کارش را انجام داد و رفت. فکر میکنم یا از از داخل بانک یا از جای دیگر نوبت را می‌فروشند!

در همین حال خریدار دیگری اظهار داشت: روزانه ده ها نفر از سراسر شهر آدم به صورت سازماندهی شده برای خرید ارز به اینجا مراجعه می کنند. اینها متقاضی نیستند و سرپرست دارند. ناظر کارگزاری است که با پرداخت مبلغی آنها را به شعبه می برد و پس از انجام مراحل کار، سکه را می گیرد و بخشی را به آنها می دهد، تا زمانی که این افراد هستند، باید منتظر بمانید تا شعبه عمومی باز شود!

خبرنگار اقتصاد آنلاین برای صحت اظهارات این خریدار نظر معاون مدیر را جویا شد. این مسئول بانکی به بی نظمی در فروش ارز اشاره کرد و گفت: ما تخلفی نمی کنیم! تمام انتقاداتی که خریداران دارند به بخشنامه بانک مرکزی برمی گردد و ما فقط مجری دستوری هستیم که از بالا می آید! خود ما می دانیم که اکثر این افراد بلافاصله پس از دریافت اسکناس دلار، ارز خود را به دلالان می فروشند، اما آیا ما مقصر هستیم؟

این معاون شعبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی خریداران مدعی فروش شیفتی هستند نیز می گوید: اگر سندی موید حرف هایشان است ارائه کنند. به بازرسی بانک نروید ما از هیچ کس نمی ترسیم، زیرا هیچ تخلفی مرتکب نمی شویم.

صف جلوی صرافی ها

خبرنگار اختازآنلاین با یکی از صرافی ها درباره وضعیت فعلی بازار ارز و سیاست پرداخت اقساط به دلار گفتگو کرده است. این صراف در پاسخ به این سوال که چرا مردم همچنان در مقابل صرافی صف می کشند، گفت: روش بانک مرکزی در پرداخت ارز دولتی نادرست است. پیشنهادات خود را بارها در جلسات مختلف به مسئولان بانک مرکزی داده ایم اما هیچگاه به طور کامل عملی نشده است. در حال حاضر با احتساب کارمزد و مالیات، هر دلار حدود 45000 تومان برای متقاضی هزینه دارد، پس چرا خرید نکنید؟

این صراف مدعی شد: تا وقتی ارز چند نرخی است و دولت میخواهد بازار را با دستور کنترل کند وضع همین خواهد ماند. همین الان دلالان خیابان فردوسی مشتری آنچنانی ندارند، چون قیمت ارز چندماه است ثابت مانده و کسی نمیتواند سودی از این بازار ببرد، اما ما هر روز صد‌ها مراجعه کننده داریم، چون بالاخره میتوانند معادل یکماه حقوق کارگری با این بخشنامه بانک مرکزی سود ببرند.

خبرنگار اقتصادآنلاین هنگام خروج از این صرافی به نکته جالب دیگری هم برخورد کرد. یکی از متقاضیان با مدارک ده ها نفر وارد شد و خواستار خریدش شد تا سریعا ارز را به حساب بانکی واریز کند. متصدی صرافی طوری از او استقبال گرمی کرد که انگار سال ها با این فرد آشنا شده و با او دوست است و قول داد که سریع دست به کار شود.

این موضوع نشان می دهد که رابطه قوی و گرمی بین دلالان و صرافان وجود دارد و بار دیگر بخشنامه بانک مرکزی و اجرای آن نتوانست مانع از شکل گیری تقاضای سفته بازانه شود.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که این روزها صنعت داروسازی به دلیل تحریم و کمبود شدید ارز با بحران جدی مواجه است، مبادله ارز با روش کنونی بانک مرکزی تهاجم به بانک مرکزی تلقی نمی شود. بانک؟؟ در حالی که بسیاری از شرکت های تولیدی به دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل می شوند و روزانه صدها کارگر بیکار می شوند، آیا قرار است تجربیات شکست خورده قبلی را در مدیریت بازار ارز تکرار کنیم؟

به نظر می رسد بانک مرکزی هنوز نتوانسته سازوکار مناسبی برای شناسایی متقاضیان اصیل ارز طراحی کند و در این حوزه همچنان اقتصاد ایران روزانه میلیون ها دلار خسارت می بیند.

منبع: اقتصاد آنلاین


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا