اخبار روز

فرمول دقیق افزایش 90 درصدی حقوق بازنشستگان


چند سالی است که معیشت، درمان، رفاه و آبروی بازنشستگان گرفتار کشمکش دولت، مجلس و قوانین و برنامه های منتشر شده توسط آنها شده است. این گروه دغدغه زیادی دارند و آن این است که علیرغم تامین منابع لازم برای اجرای قانونی همسان سازی از خردادماه امسال طبق قانون بودجه 1403، هنوز خبری از اجرای آن نیست. این نگرانی ها منجر به تشکیل این ستاد شد اما مسئولان اقتصادی می گویند بازنشستگان نگران نباشند.

سابقه یکسان سازی حقوق بازنشستگان به سال گذشته بازمی گردد. زمانی که نمایندگان مجلس از تصویب و رای گیری کلیات طرح بودجه به دلیل تامین نشدن منابع لازم برای این موضوع خودداری کردند و آن را به دولت ابراهیم رئیسی بازگرداندند; این موضوع به قدری برای مجلس مهم بود که دولت به ناچار منبعی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه اصلاح شده گنجاند و از این طریق توانست نظر نمایندگان مجلس را برای ورود به بازنگری آن جلب کند برنامه مالی کشور برای سال 1403.

اما چندی پیش مقامات دولتی از جمله علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی برای تشریح اقدامات دولت در این زمینه به فضای مجازی پناه بردند و اعلام کردند که بر اساس ضوابط اجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان، مبلغی خواهد بود. به عنوان علی الحساب برای بازنشستگان پرداخت شود.

وی ادامه داد: با نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید، میزان دقیق افزایش حقوق برای هر بازنشسته مشخص خواهد شد.

آنچه بهادری جهرمی از آن صحبت کرد مربوط به واریز «3 میلیون تومب علی الحساب معیشت و تناسب بازنشستگان» است که بر اساس ابلاغیه دولت به همه بازنشستگان و بیش از 12.6 میلیارد تومان در سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است. به خودی خود آماری از صندوق بازنشستگی کشوری و کل پرداختی های این صندوق به بازنشستگان کشوری وجود ندارد. میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بابت پرداخت علی الحساب ماه فروردین تا خرداد ماه بازنشستگان بالا رفته بود.

انتقاد بازنشستگان از ماجرای همسان سازی چیست؟

اما همه بازنشستگان از این موضوع انتقاد دارند. می گویند چرا باید مبلغ سه میلیون تومب علی الحساب، دقیقا یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده که از جیب خودمان برداشته شد، دوباره به صورت علی الحساب پرداخت شود؟

پیش از وی داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تدوین اساسنامه ای که جهرمی اعلام کرده بود صحبت کرده بود. البته بعداً یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد که منظور رئیس سازمان از یکسان سازی حقوق بازنشستگان این است که مستمری بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند نه تامین اجتماعی. موضوعی که به نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی دامن زد.

منظور البته در پاسخ به این نگرانی گفت: در قانون بودجه امسال مقرر شده است که دولت 130 میلیارد تومبی از بدهی خود به تامین اجتماعی را برای این موضوع پرداخت کند تا جبران آن اجرایی شود و ما جلساتی را برگزار می کنیم. امنیت برای تعیین نحوه پرداخت.” این مبلغ باید نهایی باشد.

در جای دیگری از سخنان منظور به برنامه هفتم اشاره شده است. به گفته وی، «در برنامه هفتم دیده شده که همسان سازی باید ظرف سه سال انجام شود؛ بنابراین در سال اول اجرای برنامه (1403) 40 درصد و در دو سال بعد (1404 و 1405) 30 درصد است. ٪ هر ساله.

انتقاد فعالان بازنشستگی از این جمله؛ این سوال مهم مطرح شده است که چرا در برنامه هفتم توسعه با مدل 30-30-40 و با نصف اعتبارات لازم و حتی آن مقدار ناچیز 40 درصد اول، همسان سازی به سه سال آینده موکول شده است. سال آیا هنوز اجرایی نشده است؟ آیا در هاله ای از عدم اطمینان هستید؟

نگاهی اجمالی به همسان سازی در برنامه هفتم و ششم توسعه.

اگرچه گفته می شود منابعی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه سال 1403 پیش بینی شده است، اما یک ماه از اجرای این مهم می گذرد و اکنون اخبار پراکنده ای از ودیعه علی الحساب به گوش می رسد. این در حالی است که مصوبات 9 دی 1402 مجلس حاکی از آن است که با تصویب بند الحاقی 1 ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه; نمایندگان موافق تناسب حقوق بازنشستگان در اجرای برنامه هفتم توسعه بودند که بر اساس آن حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق مستمر و پاداش مشروط به کسر از کارکنان مشابه و همتراز می رسد.

جست‌وجوی قانون برنامه هفتم توسعه که اخیراً توسط محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری تصویب شده است، ما را به فصل پنجم تحت عنوان «اصلاح صندوق بازنشستگی» می‌برد، جایی که در بند «ر» آمده است: «برقراری انصاف در پرداخت حقوق دولت موظف است علاوه بر تناسب حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق مستمر مشروط به کسر کارکنان مشابه و همتراز، اقدامات لازم را برای پایان سال سوم این افزایش انجام دهد از سال 1403 معادل 40 درصد در سال اول و 30 درصد در سال دوم و سوم هر کدام خواهد بود که این تفاوت تا 90 درصد خواهد بود.

در قانون بودجه سال 1403 بودجه ای بالغ بر 30 میلیون و 809 هزار و 930 ریال برای کمک به پرداخت حقوق بازنشستگان پیش بینی شده است.

همچنین در برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی موظف شد در اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را بر اساس قوانین مربوطه تعدیل کند. از جمله بندهای برنامه ششم می توان نتیجه گرفت که برای انجام آن باید سالانه حداقل 10 درصد از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شود.

در ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه نیز آمده است که حقوق بازنشستگان هر صنف/گروه شغلی یا درجه/رتبه مصوب و مرتبط بدون توجه به سال بازنشستگی از 90 درصد میانگین حقوق متناسب با سنوات خدمت آنان می باشد. کسر بازنشستگی برای کارکنان با 30 سال سابقه کار مساوی در همان صندوق نباید کمتر باشد. این افزایش حقوق باید به طور جداگانه در لیست حقوق بازنشستگان لحاظ شود.

اما ظاهراً این بحث فقط در قالب ماده، بند و تبصره مطرح می‌شود و بازنشستگان به اتفاق متعجب هستند که چرا ماده 30 برنامه ششم توسعه به عنوان تکلیف قانونی اعمال نشده است؟ موضوعی که باعث شده با پرسش انصاف در پرداخت حقوق بازنشستگان مواجه شود اما اگر چه می شود و بازنشستگان آن را عامل تبعیض فزاینده و فاصله حقوق بازنشستگان با کارگران برابر تعبیر می کنند. با این حال به نظر می رسد این ماجرا همچنان ادامه دارد و حالا باید دید دولت چهاردهم که سکان دار آن در مناظره های انتخاباتی بر رفع سوء مدیریت بودجه تاکید کرد، به کدام سمت می رود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا