اخبار روز

فرمول جدید ورود به طرح ترافیک


به گزارش پی ام آپ، اجرای طرح ترافیک در تهران اصلاح می شود. این خبر را چندی پیش مدیرعامل سازمان ترافیک شهر تهران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد. وی تاکید کرد: طرح جدید پس از تصویب در شورای شهر تهران اجرایی خواهد شد.

سید مجتبی شفیعی; مدیرعامل سازمان حمل و نقل و حمل و نقل شهرداری تهران امروز در جمع خبرنگاران جزئیات تغییرات اجرای طرح ترافیک را تشریح کرد و گفت: یکی از ایده هایی که به طور کلی در شورای عالی ترافیک شهر تهران تصویب شد این بود که بررسی روش مدیریت محدوده طرح ترافیک تهران که در این ایده پرداخت عوارض عادلانه تر می شود در حالی که در گذشته پرداخت عوارض فقط در ورودی و خروجی طرح و نوع معاینه فنی و زمان ورود به طرح، اما روش صحیح باید به این صورت باشد که علاوه بر موارد ذکر شده، مبلغ سفر وسیله نقلیه می تواند مبلغ پرداختی شهروندی باشد و پرداخت عوارض موثر باشد. شورای ترافیک شهر تهران وظیفه آماده سازی سکوی عادلانه تری برای معرفی طرح ترافیک و میزان تردد در آن در نیمه دوم سال را به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری واگذار کرد.

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری تهران نیز در این خصوص گفت: یکی از مصوبات شهرداری در برنامه چهارساله چهارم، بازنگری در محدوده طرح ترافیک است. این بررسی فقط از بعد اقتصادی و درآمدی شهرداری نیست. در حالی که این موضوع قطعاً یک جنبه از آن است، قرار شد یک مطالعه مروری انجام شود و در مورد هم محدوده و شکل عملیات و هم نحوه بهره مندی ساکنان و ذینفعانی که وارد این حوزه می شوند و تأثیر آن بر جریان ترافیک تصمیم گیری شود. . . خوشحالیم که شهرداری تهران قدم اول را برداشته و این موضوع در شورای ترافیک تهران مطرح شده و حرکت خوبی به نظر می رسد.

تشری هاشمی با اشاره به تغییر در تعیین نرخ عوارض برای ورود به طرح ترافیک گفت: شاخص هایی که اعلام کردند، شاخص های عدالت محور هستند و می توانند معیارهای خوبی باشند. اما این طرح باید از همه ابعاد تکمیل و بررسی شود; اعم از تبعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی، فنی و اجرایی و در صورت انجام آن طبق برنامه چهارساله چهارم باید برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود. آنچه در رسانه ها دیدم، مراحل اولیه این کار است. رویکرد بخش اقتصادی رویکردی مثبت است که مبتنی بر میزان شکوفایی افرادی است که وارد طرح می‌شوند. اما باید به ابعاد دیگر هم نگاه کنند و طرحی یکپارچه بدهند.

در طرح جدید، میزان عوارض خودروها بر اساس طول و مدت سفر، میزان تراکم ترافیک، میزان آلودگی هوا، نوع معاینه فنی و آلایندگی خودرو تعیین می شود. بنابراین، هرچه مدت بیشتری در طرح ترافیک بمانند و تردد کنند، عوارض بیشتری باید بپردازند.

به گفته مسئولان ترانزیت، برخی خودروها فقط یک بار در طرح ترانزیت دارند. به عنوان مثال، رانندگانی که اتومبیل خود را در جایی پارک می کنند و ترافیک ندارند. بنابراین این نوع خودرو نباید به اندازه خودرویی که در محدوده طرح ترافیک به صورت مستمر تردد می کند، عوارض پرداخت کند.

منطق قیمت گذاری در این روش تغییر می کند و دیگر نرخ ثابتی برای ورود به محدوده وجود نخواهد داشت – نرخ عوارض برای یک شهروند عادی که دائماً سفر نمی کند قطعاً کمتر از طرح فعلی است. زیرا اکثر شهروندان در محدوده طرح ترافیک زیاد تردد نمی کنند بلکه عموما خودروهای خود را در یک مکان پارک می کنند.

شفیعی گفت: معمولا خودروهایی که دائما در طرح ترافیک تردد می کنند آلودگی قابل توجهی تولید می کنند. اما نرخ هایی که می پردازند با نرخ سایر شهروندان یکسان است. اما با این طرح جدید به سمت مدیریت عادلانه تر و هوشمندانه تر جریان ترافیک حرکت خواهیم کرد.

اجرای این طرح نیاز به تایید شورای شهر تهران دارد و باید هماهنگی های لازم با سازمان فاوا انجام شود. البته کلیات این طرح به تصویب شورای ترافیک شهر تهران رسیده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا