اخبار روز سینما

فرش های کاخ سعدآباد کجاست؟

حذف و مفقود شدن غیرقانونی فرش های دستباف از ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد از اول خرداد رسانه ای شد و واکنش افکار عمومی و برخی مسئولان دولت سیزدهم و قبل را برانگیخت. موزه های کاخ این مجموعه و فرش‌ها در عمارت حافظه بود، بنایی در ضلع جنوبی مجموعه که زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست.

دو روز بعد، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه شورای حکومتی گفت: دولت سیزدهم مفاسد و پرونده های فساد رها شده را پیگیری می کند و شکایت می کند و موضوع را پیگیری می کند، خودش را متهم می کند و درخواست ما از رسانه ها کمک به آنها است. معلوم شود شاکی کیست و متهم کیست». در ادامه محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور تعداد متهمان پرونده مفقودی قالی سعد آباد را 9 نفر عنوان کرد و با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در این خصوص گفت: یکی از اعضای ارشد دولت قبل و پسرش یکی از متهمان اصلی ناپدید شدن است که فرش های سعدآباد هستند.

گذشته از نفیس و غیر نفیس بودن و زمان و چگونگی وقوع آن، آنچه در ماجرای ناپدید شدن قالی‌های سعد آباد که نزدیک به یک ماه است در رسانه‌ها مطرح شده مهم است، این است که این قالی‌ها بخشی از قالی‌های سعد آباد هستند. عمومی. بیت المال و بیت المال و باید مشخص شود که این قالی ها کجاست و هر جا هست پیدا شود و برگردانده شود.

سید عزت الله ضرغامی درباره پرونده فرش های مفقود شده در سعد آباد (ساختمان حافظیه) گفت: پرونده مفقودی فرش های ساختمان حافظیه سعد آباد مربوط به وزارت میراث فرهنگی نیست، بلکه موضوع اموال عمومی است. باید پیدا شود و حفظ شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: تا به حال فرش های گمشده سعد آباد را ندیده ام. این است که در این دو سال مأموریت ما این اتفاق نیفتاد، نه فرشی دزدیده شد و نه فرشی جابجا شد، هر چه می شنویم مربوط به قبل از دولت سیزدهم است.

ضرغامی تصریح کرد: مفقود شدن فرش های سعدآباد مربوط به وزارت میراث فرهنگی نیست و مربوط به سایر نهادهایی است که این فرش ها را در اختیار داشتند. من الان بیشتر از این نمی دانم.

وی گفت: البته به خاطر علاقه ای که داشتم از وزارت میراث فرهنگی خواستم تا موضوع را تا انتها پیگیری کند و گزارش دهد که نتیجه این پرونده چه می شود و این فرش ها کجاست و دست کیست.

عمارت حافظیه که بین سال های 1353 تا 1355 به بهره برداری رسید، در ضلع جنوبی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعد آباد قرار دارد و محل برگزاری نشست های ریاست جمهوری و پذیرایی و دیدار رهبران سیاسی و دیپلماتیک کشورهای خارجی است. ، جایی که اشیاء و کالاهای نفیس و گرانبها در آن نگهداری می شود.

در جریان ساماندهی و مدیریت دوره ای املاک مذکور که ورود و خروج آنها تابع استانداردهای نظارتی خاص و مشروط به صدور مجوزهای لازم است، مشخص شد که دو ورقه قالیچه ابریشمی کوچک مفقود و با جزئیات 48 نفیس. فرش‌هایی که عکس‌های آن‌ها در بروشور مجموعه در سال 2011 بود بزرگترین فرش‌های ثبت‌شده جهان با فهرست اموال مطابقت ندارند.

در ادامه تحقیقات همچنین مشخص شد که این قالی‌ها در بازه زمانی سه ساله 92 تا 95 از انبار خارج شده و به گفته یکی از شاهدان مسئول این مجموعه در سال 95 با یک وانت مزدا به خانه یکی از مقامات ارشد دولتی آورده شد. همچنین بر اساس یافته های اولیه، دو قالیچه ابریشمی مفقود شده در یک چمدان پنهان و به سرقت رفته است.

علیرغم سهل انگاری و سهل انگاری در استفاده از سیستم های حفاظتی و حفاظتی ساختمان مذکور به عنوان مرکز ویژه و حساس محل تردد مقامات عالی کشور و محل سپرده گذاری دارایی بیت المال که از مصادیق تخلف از وظیفه و قابل تعقیب می باشد. شنیده ها از انتقال فرش های نفیس به مکانی خاص در خارج از کشور فاش کننده است.

بر اساس آخرین گزارش ها، پرونده این حادثه عجیب با 9 متهم که برخی از آنها از نزدیکان یکی از مقامات عالی دولت قبل هستند، تحت عنوان «اختلاس، خیانت در امانت، سرقت و تصرف غیرقانونی قدرت» است. عمومی”. اموال» به استناد قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری در یکی از شعب ویژه قضایی در حال رسیدگی است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا