به گزارش مانیبان؛ از قدیم الایام صنعت فرش در ایران به عنوان صنعتی سودآور و صادرات محور مطرح بوده و به عنوان نمادی از اصالت و هنرمندی ایرانیان در بازارهای داخلی و خارجی شناخته می شود.

همانطور که رئیس کمیسیون فرش، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد 90 درصد فرش دستباف صادر می شود و با وجود بی توجهی دولت در صدور گواهینامه محصولات این صنعت، ارزآوری خوبی برای کشور است.

با این حال باید گفت که اکنون روزهای روشن قالیچه های دستباف در تاریکی محو شده است. در سال های اخیر به دلایل مختلف صنعت فرش با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و به دلیل تورم و کاهش توان مالی عموم مردم دیگر فرش دستباف در اولویت خرید قرار نگرفته و جای خود را داده است. حتی فرش های ماشینی

صادرات فرش به پایین ترین سطح در نیم قرن اخیر رسید

مرتضی حاجی اکامیری عضو هیأت نمایندگی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت نیوز با اشاره به رکود صنعت فرش دستباف گفت: وضعیت فرش امسال نسبت به سال گذشته تفاوت محسوسی ندارد. کشور در سال گذشته کمترین حجم صادرات را در 50 سال اخیر به ثبت رساند و با توجه به اتفاقات رخ داده در سال 1403، تغییر و تحول خاصی در عرصه سیاسی و تجارت و پولی رخ نداد.

وی ادامه داد: حدود سه هفته است که مرکز فرش و خلاقیت ایران پاسخگو نیست و این سمت به هیچکس واگذار نشده است. بحران‌های اخیر منطقه‌ای، وضعیت بد صنعت فرش را تشدید می‌کند و کاهش صادرات و در نتیجه کاهش اشتغال احتمالاً صنعت فرش ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فرش ترک جایگزین فرش ایرانی در بازارهای جهانی شد!

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: با وجود اینکه صنایع خلاق از فرش بیرون کشیده شده است، اما این صنعت از سمت معاونت اداره کل صنایع به معاونت توسعه بازرگانی منتقل شده و در زیر مجموعه معاونت قرار می گیرد که در هزینه تجارت داخلی مشکلی ندارد. هنگام نوشتن، آماده سازی و ویرایش نمودار یک خطای جدی رخ داد.

وی برای حل مشکل فرش سه راه حل ذکر کرد و گفت: گام اول تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی زیرمجموعه رئیس جمهور و معاون اول وی است که این راه حل زمان نسبی را می طلبد و راه حل دوم این است که تشکیل سازمان ملی فرش دستباف ایران به عنوان یک سازمان. این یک توسعه در مجموعه وزارتخانه است که طرح آن توسط نماینده وقت مردم مسجد سلیمان آقای ورناصری در مجلس قبل ثبت شد. و آخرین راه حل بازگشت مرکز ملی فرش به شبکه قبلی است.

حاجی اکامیری با ابراز ناامیدی از وضعیت موجود، خاطرنشان کرد: دولت نمی خواهد کار را با نگاه سرپرستی، مدیریتی و مداخله ای به بخش خصوصی واگذار کند، بنابراین اگر یک مدیر یا سازمانی که جایگاه مناسبی دارد بیاید و با رفع موانع، بخش خصوصی اتاق بازرگانی و سازمان ها می توانند به وظیفه ذاتی خود در توسعه بازار دست یابند.

وی در پایان سخنان خود صادرات را در کشور کاهش داد و اذعان داشت: به دلیل نبود متولی دولت زمان، انرژی و منابع را صرف مقررات زدایی و جلوگیری از تصویب قوانین اشتباه می کند. در این بین باید در حوزه توسعه کار کرد. همچنین آمارها نشان می دهد که صادرات در سال 1402 نسبت به سال 1395 90 درصد کاهش داشته است و در صورت تداوم این وضعیت، صنعت فرش با افت صادرات و از دست دادن شغل مواجه خواهد شد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما