اخبار روزاخبار روز سینما جهان

“فرح نابلسی” در کرانه باختری، توانایی فیلمسازی خود را به رخ میکشد!/ اولین فیلم بلند فرح نابلسی!

یک فیلم جدید از نویسنده و کارگردان فلسطینی-بریتانیایی به نام فرح نابلسی با عنوان “معلم” در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. این فیلم، مشکلات و دردناکی هایی که فلسطینیان در زندگی روزمره خود با آنها مواجه هستند را به تصویر می کشد.

در این فیلم، باسم (با بازی صالح باکری) معلمی فلسطینی را بازی می کند که نقش پدری برای دو دانش آموزش، یعقوب و آدم، در بخشی از کرانه باختری که در آشوب و وحشت فرو رفته است، بر عهده دارد. بعد از ملاقات با لیزا، یک داوطلب بریتانیایی (با بازی ایموجن پوتس)، باسم تلاش می کند تا به جنبش مقاومت سیاسی و حمایت عاطفی یعقوب و آدم کمک کند و در عین حال به فکر برقراری رابطه عاطفی با لیزا هم هست.

در این فیلم، سوالاتی پرسیده می شود که به چه نحوی می توان ارزش زندگی یک شخص را قیاس کرد و آیا یک زندگی بهتر از دیگری وجود دارد یا خیر؟ گزارش خبری مهر این اخبار را به نقل از هالیوود ریپورتر منتشر کرده است.

نابلسی می گوید که وقایع فیلم الهام گرفته از گفتگوهای زیادی است که او با فلسطینی هایی داشته است که بسیاری از چیزهایی که در فیلم به تصویر کشیده شده است را به عنوان یک تجربه روزانه تجربه کرده اند. مواردی مانند تخریب خانه های آنها، زندانی شدن کودکان، خشونت شهرک نشینان و خرابکاری.

نابلسی که نامزد اسکار و برنده جایزه بفتا برای فیلم کوتاه «هال» شده بود، تصمیم گرفت در کرانه باختری فلسطین فیلمبرداری کند تا از صحت فیلمش اطمینان حاصل کند و صنعت سینما را به آنجا برساند.

فیلم معلم

او می گوید: هر وقت یک فیلم فلسطینی یا فیلمی در مورد فلسطین می دیدم که در فلسطین فیلمبرداری نشده بود، احساس خفگی می کردم.

او می افزاید: دوست داشتم فیلمی داشته باشم که نفس بکشد. در سطح عملی تر، می خواستم سینما را به آنجا ببرم. من می‌خواستم از استعدادهایی که بیرون هستند حمایت کنم، زیرا فرصت‌های زیادی به دست نمی‌آورند.

با علاقه‌ی فراوانی به فیلمبرداری، من با چالش‌های لجستیکی زیادی روبرو شدم. تاخیر در فیلمبرداری به دلیل مسدود شدن جاده‌ها همیشه به ما دغدغه‌ی بزرگی بود و تجربه‌هایی هم از نوع احساسی داشتیم. در آغاز فیلمبرداری، شهرک نشینان اسراییلی در همان روستا که ما به عنوان اهل آنجا حضور داشتیم، شروع به آتش زدن درختان زیتون کردند.

یک روز در راه رفتن به محل کار، خانواده‌ای برای مقابله با تخریب خانه‌ی جدیدشان، در میان آوار ایستاده بودند. من به این خانواده دلداری دادم و در آغوش مادر، هر دو با گریه به دلدادگی افتادیم. اگرچه این لحظات عوامل فیلم و بازیگران را در معرض خطر قرار می‌داد، اما برای من، این داستان واقعی و تلخ، به دلایلی کمک می‌کرد تا واقعیت زندگی فلسطینی‌ها را به تصویر بکشیم.

وی می افزاید: این واقعیت را در نظر می گیرم و سعی می کنم با نگرش مثبت به ساخت فیلم ادامه دهم و فشار عدالت خواهی را در فیلمم به تصویر بکشم.

نابلسی می گوید که علیرغم مشاهده چنین اتفاقات وحشتناکی، تجربه ساخت «معلم» برای همه دست اندرکاران این فیلم خاطرات خوشی را رقم زد. به عنوان مثال، دو نفر از اعضای تیم تولید به طور غیرمنتظره ای در یک عروسی فلسطینی شرکت کردند و در عین حال به کسانی که با فرهنگ فلسطینی آشنایی نداشتند آموزش می دادند تا مشکلات مردم را درک کنند.

به گزارش نابلسی، فلسطینی ها در آخر روز عاشق می شوند، می خندند، عرق می ریزند و البته مثل هر کدام از ما خونریزی می کنند.

نابلسی ادعا می‌کند: «این چیزها در دنیای اخبار و رسانه‌ها گم شده‌اند و گفتن آن ناراحت‌کننده است. بازیگرانی که به این کشور پرواز کردند از این موضوع شگفت زده شدند. از نظر من همه چیز زیبا بود زیرا با همه چیز آشنا هستم، تماشای مردم از این مهمان نوازی، رفتن به سفرهای یک روزه، ملاقات با مردم و بازگشت با داستان های آنها. بنابراین اگر چیزی از فیلم بفهمید، بسیار خوشحال خواهم شد. زیرا داستانی انسانی درباره افرادی است که می خواهند آزادانه زندگی کنند.

در حوزه‌ی سینما، فرح نابلسی، فیلمساز فلسطینی-بریتانیایی، نامزد جایزه‌ی اسکار و برنده‌ی جایزه‌ی بفتا است. وی با شروع به کار در صنعت سینما به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده‌ی فیلم‌های کوتاه داستانی، فعالیت خود را آغاز کرد. یکی از موفق‌ترین آثار وی، فیلم کوتاه داستانی «امروز آنها پسرم را بردند» بود که توسط کارگردان بریتانیایی کن لوچ، تأیید شده و در سازمان ملل به نمایش درآمد.

«حال»، اولین تجربه‌ی کارگردانی این هنرمند است که در نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن نیز مشارکت داشته است. این فیلم در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کوتاه کلرمون فرانسه ۲۰۲۰ به نمایش درآمده و جایزه تماشاگران را دریافت کرده است. همچنین، فیلم «حال» بیش از ۴۰ جایزه‌ی بین‌المللی فیلم، یک جایزه‌ی بفتا و یک نامزدی اسکار را از آن خود کرده است. فرح نابلسی، عضو هیئت داوران در شماری از جشنواره‌های سینمایی است و عضوی از آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک نیز محسوب می‌شود.

این هنرمند، فیلم بلندی به نام «معلم» که بودجه‌ی ۳ میلیون پوندی داشته، ساخته است. این فیلم به مدت ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه در کانادا اکران شده است و از ۹ سپتامبر سال ۲۰۲۳ در دسترس مخاطبان و طرفداران سینما قرار گرفته است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا