اخبار روز

فرار مالیاتی با لایحه جدید مجلس افزایش می یابد


به گزارش مانیبان به نقل از انتخابات، طرح جدید مجلس و دولت برای مالیات و مالیات 10 درصدی بر درآمد 10 تا 14 میلیون نفر، نگرانی های زیادی را در میان اقشار پایین جامعه ایجاد کرده است. در افکار عمومی، این رفتار اقتصادی نه تنها به رفاه بیشتر جامعه منجر می شود، بلکه شهروندان را درگیر چالش هایی مانند روی آوردن به اقتصاد پولی می کند.

محمدرضا جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «انتکه» درباره طرح جدید مالیاتی مجلس و تأثیر منفی آن بر اقشار محروم گفت: به طور کلی این لایحه بررسی نشده است و به همین دلیل مشخص نیست بر چه اساسی است. نمایندگان این قانون را تصویب کرده اند. این لایحه در کمیسیون اقتصادی هم تصویب شده اما ایرادات زیادی دارد. حتی معافیت از حداقل مالیات معیشت جمعیت رعایت نشده است. در شرایطی که تورم بالاست و به نظر نمی رسد متوقف شود، میزان معیشت اصلا مشخص نیست و با تورم 50 درصدی می خواهند 20 درصد به حقوق کارمندان اضافه کنند اما مالیات تورم را حذف کنند. جامعه ما با این روش ها به سمت پایین آمدن قدرت خرید خواهد رفت.

و افزود: وقتی این مالیات بر درآمد را در نظر گرفتید، حمایت مردم را چگونه محاسبه کردید؟ وقتی خط فقر در تهران 30 میلیون تومان است چگونه این قانون را وضع کردند؟ بحث ادغام درآمد نیز به هیچ وجه جامع نیست. تجمیع درآمد بر اساس قانون به هیچ وجه جامع نخواهد بود.

جعفریان درباره مالیات 10 درصدی حقوق 10 تا 14 میلیونی گفت: این طرح 100 درصد اشتباه است. این طرح مالیاتی را برای جامعه توضیح دهند، آیا با حقوق 10 میلیونی می توان این مالیات را دریافت کرد؟ کدام اقتصاد و در کدام کشور این نوع مالیات ها را دریافت می کند؟ این لایحه نه الگوی نمونه دارد و نه مدل مدیریتی خاصی دارد. وقتی مالیات افزایش می‌یابد باید وضعیت معیشتی مردم بهتر شود، با چه نشانه‌هایی مالیات را افزایش داده‌اند؟ مدل نمایندگان مجلس مبهم است و خودشان آن را گرفته اند. این مردم را فقیر می کند.

جعفریان گفت: به نظر من با این لایحه فرار مالیاتی بیشتر می شود و صداقت مالی در بین مردم از بین می رود. مردم به اقتصاد پولی روی می آورند و فرار مالیاتی بسیار بیشتر است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا