اخبار روز

فتح 1000 کیلومتر از خاک روسیه

فرمانده کل ارتش اوکراین می گوید نیروهای این کشور 1000 کیلومتر مربع از خاک روسیه را تصرف کرده اند. به گفته اولکساندر سیرسکی، ارتش اوکراین به عملیات تهاجمی خود در منطقه کورسک که از هفت روز پیش آغاز شده است، ادامه می دهد.

به گزارش بی بی سی؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که روسیه جنگ را وارد خانه‌های دیگران کرد و اکنون جنگ به روسیه بازگشته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این عملیات را یک تحریک جدی خواند و به نیروهای روسیه دستور داد تا نیروهای دشمن را از کشور خارج کنند.

بیشتر و بیشتر ساکنان کورسک غرب روسیه را به مقصد مناطق امن تر ترک می کنند. اخیراً به نزدیک به 60000 نفر دستور تخلیه منطقه داده شده است.

یکی به گفته فرمانداران محلی، «تقریباً 28 روستا در منطقه توسط نیروهای اوکراینی اشغال شده است، 12 غیرنظامی کشته شده اند و وضعیت همچنان دشوار است».

سه شنبه گذشته، نیروهای اوکراینی حمله خود را به خاک روسیه آغاز کردند.

گفته می شود این عملیات روحیه سربازان اوکراینی را تقویت کرده است، اما تحلیلگران می گویند این استراتژی تهدیدات جدیدی را برای اوکراین به همراه خواهد داشت.

یک منبع ارشد نظامی بریتانیا به شرط ناشناس ماندن به بی بی سی گفت که مسکو ممکن است به قدری از این حمله عصبانی باشد که حملات خود به غیرنظامیان و زیرساخت های اوکراین را مضاعف کند.

ولادیمیر پوتین در بیانیه ای که از تلویزیون دولتی پخش شد گفت:یکی یکی از اهداف آشکار دشمن کاشت بذر تفرقه، ارعاب مردم و از بین بردن وحدت و انسجام جامعه روسیه است. وظیفه اصلی وزارت دفاع بیرون راندن دشمن از خاک ماست.

فرماندار کورسک گفت که تاکنون 121000 نفر خانه های خود را تخلیه کرده اند. او به آقای پوتین گفت که هنوز 2000 شهروند روس در مناطق تحت اشغال نیروهای اوکراینی هستند که “سرنوشت آنها مشخص نیست”.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگراد، منطقه ای هم مرز با کورسک، گفت که نزدیک به 11000 نفر از ساکنان این منطقه نیز دستور تخلیه خانه های خود را دریافت کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیام شبانه خود این استقرار نیروهای مسلح اوکراین را تایید کرد و گفت: “اگر پوتین به شدت خواهان جنگ است، روسیه را مجبور خواهیم کرد که صلح را بپذیرد، روسیه جنگ را در خانه های دیگران آورده است.” به خانه خودش برگشت اوکراین همیشه به دنبال صلح بوده است و ما از برقراری آن اطمینان خواهیم داد.

مقامات اوکراینی می گویند هزاران سرباز اوکراینی در حمله کورسک شرکت داشتند، در حالی که روسیه در ابتدا گزارش داد که این عملیات محدود و کوچک بوده است.

یک مقام اوکراینی به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف از این عملیات وارد کردن بیشترین آسیب ممکن به روسیه و بی ثبات کردن اوضاع در روسیه است.

روز دوشنبه، سناتور لینسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی در کیف، به رئیس جمهور اوکراین گفت که عملیات تهاجمی در خاک روسیه “ایده ای درخشان و صادقانه” است و از دولت جو بایدن خواست تسلیحات مورد نیاز اوکراین را فراهم کند.

برخی از مردم روسیه ابراز نگرانی کردند که اوکراین توانسته به منطقه کورسک حمله کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که نیروهای مسلح روسیه به زودی پاسخ قاطعی به این عملیات خواهند داد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا