اخبار روز

فاجعه ای که نرخ بهره اجباری ایجاد می کند


به گزارش پی ام آپ، بازوی تحقیقاتی بانک مرکزی در گزارشی جدید نشان داده است که تعیین اجباری نرخ سود بانکی باعث شده است که اکثر عوامل شناخته شده موثر بر نرخ سود در اقتصادهای جهان نتوانند نقشی در ایران داشته باشند. و در نتیجه در نتیجه رابطه بین نرخ بهره و واقعیت های اقتصاد تقریباً قطع می شود. از سوی دیگر این قیمت گذاری اجباری در حوزه پول و اعتبار به نارضایتی و عدم تعادل در نظام بانکی دامن زده است. در نهایت، دست سیاست گذار پولی عملا به روی استفاده از نرخ بهره سیاستی بسته است.

پژوهشکده بانکی و پولی به عنوان بازوی پژوهشی بانک مرکزی پس از مدت ها گزارش پژوهشی جدیدی منتشر کرده است که در آن نکات جالبی در مورد نرخ سود بانکی در ایران ارائه شده است. این گزارش ابتدا به بررسی عوامل موثر بر نرخ سود سپرده در جهان می پردازد و سپس این عوامل و سایر عوامل موثر بر نرخ سود در ایران را می سنجد.

عوامل موثر بر نرخ سود بانکی در جهان

عوامل کلان اقتصادی تعیین کننده نرخ سود، عوامل مرتبط با ویژگی های بانک و عوامل مختص حساب های بانکی سه دسته از عوامل موثر بر نرخ سود سپرده ها در جهان هستند. تورم و انتظارات تورمی، نرخ رشد اقتصادی و درآمد سرانه، نرخ بهره بازار یا نرخ بهره سیاستی، نرخ تمرکز بازار یا قدرت بازار و سطح استرس بازار قیمت سهام از مهمترین عوامل کلان اقتصادی هستند.

میزان دخالت دولت در بازار پول نیز تاثیر بالایی دارد. بر اساس این گزارش، در کشورهایی مانند ایران و چین که دولت هم در عرضه و هم در تقاضای پول بازیگر اصلی است، نرخ سود بانکی به شدت تحت تاثیر تعادل این دو طرف است. در چنین اقتصادهایی، بانک‌های دولتی کانون اثر جانبی عرضه دولت هستند که از افزایش نرخ سود سود می‌برند و از سوی دیگر از کاهش نرخ بهره سود می‌برند، زیرا دولت وام‌گیرنده اصلی شبکه بانکی است.

در رابطه با مقوله عوامل مرتبط با ویژگی های بانک، هرچه بانکی ریسک پذیرتر باشد، اندازه آن کوچکتر، کارایی آن بیشتر است و از طریق جمع آوری سپرده های دیداری و مدت دار در ساختار خود، توانایی کمتری برای تجهیز منابع دارد. ، نرخ سود پیشنهادی بیشتر برای سپرده گذاری خواهد بود.

دسته سوم عوامل مؤثر نیز به ویژگی های حساب بانکی اشاره دارد; تاریخ سررسید، جریمه برداشت، حداقل مبلغ سپرده و پاداش یا پاداش تمدید مدت سپرده گذاری با نرخ سود سپرده همبستگی مثبت دارد و هر چه دفعات پرداخت سود سپرده بیشتر باشد، سود کمتری دارد. نرخ خواهد بود. ارز یا تضمین اصل سپرده در برابر نوسانات ارزی عامل دیگری است که باعث می شود سودی که بانک ها برای یک سپرده خاص ارائه می دهند کمتر شود.

تفاوت فاحش نرخ سود بانکی در ایران و جهان

آنچه در این گزارش به آن اشاره شده و عمومیت آن برای عموم روشن است این است که نرخ سود بانکی در ایران بسته به وضعیت اقتصاد و هر بانکی به هیچ وجه نمی تواند تغییر کند. این نرخ توسط شورای پول و اعتبار بانک مرکزی به صورت اجباری و غیر موثر تعیین می شود. بنابراین عملاً هیچ تأثیری از عوامل جهانی بر نرخ بهره در ایران وجود ندارد. نه افزایش انتظارات تورمی این نرخ را تغییر می دهد و نه مثلاً بانکی که ریسک بیشتری دارد می تواند نرخ سود بیشتری بپردازد.

گزارش بازوی پژوهشی بانک مرکزی به دو واقعیت مهم در این زمینه می پردازد: اول اینکه هیات پول و اعتبار در این فرآیند هنگام تعیین نرخ سود بانکی برون زا برای تمامی بانک های کشور به ویژگی های خاص بانک ها توجه نمی کند. به همین ترتیب ثانیاً بانک ها یا حداقل بخش قابل توجهی از آنها به انحاء مختلف به نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی پایبند نیستند و این عدم پایبندی و پرداخت سود بیشتر نیست. بر اساس عوامل و ویژگی های مثبتی مانند کارایی بانک، اندازه آن و… بلکه ناشی از نارضایتی شدید برخی بانک ها و نیاز مبرم آنها به جذب منابع است.

نتیجه این گزارش این است که تصمیم گیری خارج از تأثیر عوامل عمده بازار یعنی نیروهای عرضه و تقاضا موجب عدم تعادل و عدم تعادل مشهود در نظام پولی و بانکی ایران شده و سیاست گذار نیز نمی تواند از آن استفاده کند. مهم‌ترین ابزار متعارف، نرخ سود سیاستی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد است، زیرا اساساً تغییر نرخ سود بانکی مطابق با نرخ سود سیاستی یکی از مهم‌ترین اشکال تصویب سیاست‌های پولی است که مانع مداخله شده است. شورای پول و اعتبار در تعیین اجباری نرخ سود بانکی در عمل این کانال. در نتیجه یکی از اولین اقدامات اصلاح نظام بانکی حذف هیئت مدیره از قیمت گذاری دستوری در بازار پول و سپردن نرخ سود به عرضه و تقاضای بازار است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا