انجام اقدامات احتیاطی ساده می تواند به شما در جلوگیری از تکرر ادرار در شب کمک کند، اما باید با پزشک خود نیز مشورت کنید زیرا تکرر ادرار می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، تکرر ادرار در بیشتر موارد عارضه ای مربوط به افزایش سن است. با افزایش سن، هورمون کمتری ترشح می کنید که به بدن در حفظ مایعات کمک می کند. بنابراین، با افزایش سن، مثانه سریعتر از ادرار پر می شود و نمی تواند مقدار زیادی ادرار را در خود نگه دارد. در دوران بارداری، تکرر ادرار ممکن است به دلیل فشار رحم در حال گسترش روی مثانه اتفاق بیفتد.

تکرر ادرار همچنین می تواند نشانه ای از شرایط جدی تری مانند دیابت، سندرم مثانه بیش فعال، عفونت های دستگاه ادراری و مشکلات پروستات باشد.

تعداد دفعات دفع ادرار به میزان مایعات، نوع مایعات و داروهای مصرفی شما بستگی دارد. به عنوان مثال، مصرف دیورتیک ها یا قرص های ادرار آور که برای درمان فشار خون تجویز می شود، می تواند باعث تکرر ادرار شود.

مصرف برخی غذاها مانند نوشیدنی های الکلی، قهوه، انگور و ماست نیز می تواند مثانه را تحریک کرده و نیاز به ادرار را افزایش دهد.

برای جلوگیری از تکرر ادرار در شب چه باید کرد؟

چند اقدام ساده می تواند به جلوگیری از شب ادراری کمک کند.

ادرار خود را روزانه یادداشت کنید: مقدار مایعاتی که در طول روز می نوشید، چه غذاهایی می خوردید، آیا از یک دیورتیک استفاده می کردید یا یک دیورتیک، چقدر و چند بار ادرار می کردید، و چقدر زمان صرف ادرار کردید.

اگر تعداد کل دفعات ادرار در 24 ساعت بیش از 10 دقیقه باشد، ممکن است بیش از حد در نظر گرفته شود.

دیورتیک های خود را بعد از ظهر مصرف کنید: اگر از دیورتیک ها یا دیورتیک ها برای فشار خون بالا، تورم پاها یا نارسایی احتقانی قلب استفاده می کنید، مصرف آنها در بعد از ظهر ممکن است مفید باشد. در صورت استفاده از این داروها، این داروها باعث تولید ادرار بیشتر در بعد از ظهر و عصر می شوند و احتمالاً تولید ادرار در شب را کاهش می دهند. البته این موضوع را از قبل به پزشک خود اطلاع دهید و تاییدیه او را برای تغییر زمان مصرف دارو بگیرید.

مصرف مایعات را به دو ساعت قبل از خواب محدود کنید: نوشیدن مایعات قبل از خواب می تواند منجر به نیاز به ادرار در شب شود. همچنین مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین دار را در طول روز که مثانه را تحریک می کنند، محدود کنید.

آپنه خواب را کنترل کنید: در طول خواب عمیق، بدن ما هورمون های ضد ادراری تولید می کند که باعث می شود مایعات بیشتری در طول شب در بدن باقی بماند. از آنجایی که افراد مبتلا به آپنه خواب نمی توانند وارد مراحل عمیق خواب شوند، بدن آنها نمی تواند هورمون آنتی دیورتیک کافی تولید کند. علاوه بر این، کاهش سطح اکسیژن خون در طول حمله ایست تنفسی، کلیه ها را تشویق می کند تا آب بیشتری دفع کنند. بنابراین، درمان آپنه خواب نیاز به ادرار کردن در شب را کاهش می دهد.

برای پاهای متورم ورزش کنید و جوراب فشاری بپوشید: اگر پاهای شما متورم است، ممکن است در طول شب نیاز به دفع بیشتر ادرار داشته باشید. زیرا زمانی که در طول روز دراز می کشید و پاهایتان در سطح قلب قرار می گیرند، مایع جمع شده در اندام تحتانی (پاها) دوباره وارد جریان خون می شود و به سمت کلیه ها می رود و به صورت ادرار دفع می شود. برای جلوگیری از این امر، قبل از رفتن به رختخواب ورزش کنید و جوراب های فشاری بپوشید تا این مایع از بین برود.

پاهای خود را در طول روز بالا نگه دارید: اگر بعد از ظهر یا عصر به مدت یک ساعت پاهای خود را در سطح قلب نگه دارید، به افزایش میزان ادرار در طول روز (به جای شب) کمک می کند.

چند بار ادرار کردن در شب طبیعی است؟

طبیعی است که چهار تا هشت بار در روز ادرار کنید، اما اگر بیشتر به دستشویی می روید یا مجبور هستید چندین بار در طول شب برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید، ممکن است لازم باشد با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا یک بیماری زمینه ای وجود دارد یا خیر. وضعیت. ممکن است دلیل خلقت باشد یا نباشد.

اگر پیری دلیل تکرر ادرار شماست، به یاد داشته باشید که بزرگسالان بالای 60 سال باید حداقل یک بار در شب منتظر بمانند تا از رختخواب خارج شوند تا ادرار کنند. اگر بین 65 تا 70 سال سن دارید و بیش از دو بار در شب به توالت می روید، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، اگر بالای 70 سال دارید و بیش از 3 بار در شب ادرار می کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما