اخبار روز

غرب در حال از دست دادن مسلمانان میانه رو است!

چیزی را گزارش کنید جمعیت مصطفی آکیو در یادداشتی در مجله فارین پالیسی نسبت به افزایش خشم مسلمانان نسبت به نسل کشی غزه هشدار داد و گفت: «جاذبه ارزش های لیبرال دمکراتیک حتی برای مسلمانان میانه رو نیز در حال محو شدن است.» می توانید آن یادداشت را که توسط دین آنلاین ترجمه شده است بخوانید. ، در زیر:

از زمان آغاز جنگ فاجعه بار اسرائیل در غزه که با حملات حماس به شهرک های یهودی نشین در 7 اکتبر 2023 آغاز شد، سیاست گذاران در واشنگتن و اروپا نگران ابعاد درگیری هستند. تشدید تنش های نظامی – که از لبنان تا سوریه، عراق، اردن و یمن را در بر می گرفت – نشان می دهد که آمریکا و غرب در این زمینه چندان موفق نبوده اند.

اما مشکل دیگری وجود دارد که حتی ممکن است آنها کاملاً از آن آگاه نباشند: در سراسر خاورمیانه و حتی در کل جهان اسلام، سطح بی سابقه ای از خشم و نفرت علیه اسرائیل، ایالات متحده و متحدان غربی آنها وجود دارد که ممکن است در حال حاضر به خوبی پیشرفت کرده اند – عواقب زیر. مدتی طول خواهد کشید. نمونه ای که این روزها شاهد آن هستیم زیرا کشتار مردم غزه توسط اسرائیل بسیار فاجعه بارتر از آنچه تاکنون در جریان مداخلات نظامی آمریکا در خاورمیانه رخ داده است می تواند هر ناظر بی طرفی را به شدت نگران کند. منطقه.

جنگ غزه خشم گسترده جهان اسلام را نسبت به اسراییل و حامیان آن افزایش داده است که “گرایش های بنیادگرا” را در جوامع مسلمان تقویت می کند و می تواند گروه های ستیزه جوی جدیدی را تشویق و تشکیل دهد.

میلیون ها نفر اغلب از طریق شبکه های ملی روزانه شاهد صحنه های هولناک بمباران غزه، کشته شدن مردم بی دفاع و بیرون آوردن اجساد نوزادان و کودکان از زیر آوار هستند. حتی در کرانه باختری نسبتاً ساکت تر، غیرنظامیان بی دفاع فلسطینی مورد اصابت گلوله قرار می گیرند و تعداد فلسطینی های کشته شده تاکنون به بیش از 28000 نفر رسیده است که اکثر آنها زن و کودک هستند و 90 درصد مردم غزه از زادگاه خود رانده شده اند. آنها در خانه های خود با آنها هستند که با یک فاجعه انسانی روبرو هستند: قتل. به طور کلی، آنها با آوارگی، گرسنگی و بیماری مواجه هستند.

این مایه شرمساری است که سیاستمداران و مقامات در غرب خویشتن داری را کنار گذاشته اند، اقدامات نامتناسب اسرائیل را برای دفاع از خود در برابر پیامدهای اجتناب ناپذیر اقدامات حماس در 7 اکتبر پذیرفته اند و به اسرائیل اجازه داده اند که غیرنظامیان بی گناه را در غزه در مقیاسی غیرقابل تصور سلاخی کند.

بسیاری از مردم در هاهان، به ویژه مسلمانان، می بینند که رهبران غربی، از جمله رئیس جمهور ایالات متحده، در مورد حق دفاع از خود اسرائیل چه می گویند، زیرا دلار و سلاح های بیشتری به دست دولت افراطی بنیامین نتانیاهو می رود تا به مردم آسیب برساند. غزه برای سرکوب این جایزه با هدف پیروزی در انتخابات آمریکا به بایدن اعطا می شود.

چرا جنگ به اصطلاح علیه تروریسم که ده ها برابر غیرنظامیان بی گناه را هدف قرار می دهد، مشروع است؟ چگونه می توان نرخ بالای مرگ و میر، بدتر از هر درگیری دیگر در تاریخ اخیر، و همچنین کمبود گسترده آب، غذا و دارو را به عنوان خسارت جانبی توجیه کرد؟

برای بسیاری از مردم، به ویژه در جهان اسلام، به نظر می رسد پاسخ این است که از دیدگاه رهبران آمریکایی و غربی، جان اسرائیلی ها مهمتر از جان مردم فلسطین است. و این نفی تاریخی ارزش‌های لیبرالی است که دولت‌های غربی از پایان جنگ جهانی دوم بر آن تأکید کرده‌اند: «حقوق جهانی بشر و کرامت ذاتی هر انسانی». با این حال، برخی معتقدند که این آرمان‌ها هرگز به طور کامل محقق نشدند، زیرا منافع ملی، منافع حزبی، اتحادها و ریاکاری سیاستمداران اغلب منجر به استانداردهای دوگانه از سوی غرب می‌شد.

نمونه های قبلی مانند حمایت ایالات متحده از دیکتاتورهای عرب یا کودتاهای تحت حمایت سیا در ایران یا جاهای دیگر به ندرت به اندازه امروز آشکار بود.

از دست دادن ایمان به هنجارهای غربی نه تنها بر کسانی تأثیر می گذارد که تمایل به ضد آمریکایی بودن یا منتقد نظم تحت رهبری غرب دارند، بلکه بر مسلمانان لیبرال نیز تأثیر می گذارد که اغلب ارزش های سیاسی غرب را تحسین کرده و بر آنها تأکید می کنند. اما اکنون احساس می کنند که پرچمدار به اصول او خیانت کرده است.

پس از آن، چه کسی در این سوی جهان می تواند بر «ارزش های جهانی لیبرال دموکراسی های غربی» تأکید کند و چه کسی به آنها گوش خواهد داد؟

اگرچه غرب چیزهای زیادی برای یادگیری و تجلیل در کارنامه خود دارد: «علم و فناوری، پیشرفت و توسعه در جهان»، نگرش امروز واشنگتن و غرب نسبت به مردم غزه نه تنها تلاش‌ها برای ایجاد اعتماد جهانی را تضعیف می‌کند، بلکه توانایی لیبرال دموکراسی برای ایفای نقش سازنده در صلح و امنیت جهانی نیز به طور جدی مورد تردید قرار گرفته است.

در حالی که عواقب غزه ارزش‌های لیبرال اساسی را نیز تهدید می‌کند، موج بی‌سابقه‌ای از سانسور و سرکوب انتقاد از اسرائیل و هرگونه بیان طرفدار فلسطین در اروپا، به‌ویژه در آلمان، که حتی پرچم‌ها و عمامه‌های فلسطینی را می‌توان ممنوع کرد، در حال ظهور است. در ایالات متحده، سیاستمداران برجسته ای مانند نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان ایالات متحده، می توانند اعتراضات «آتش بس غزه» را به توطئه خارجی روسیه مرتبط کنند. همان نوع ادعایی که در روسیه استفاده می شود.

بعید است که شهرت غرب به عنوان قهرمان ارزش های جهانی و حفظ نظم مبتنی بر قوانین به زودی پس از حوادث خونین غزه بهبود یابد. همه اینها به سرعت غرب و سنت های لیبرال آن را در چشم دیگران بی اعتبار می کند. زیرا اگر حقوق بشر به طور یکسان در مورد همه افراد صدق نکند و آزادی بیان در مورد همه صداها صدق نکند، این اصول معنای جهانی نخواهد داشت. بدیهی است که چنین دنیای پسا لیبرالی مکانی وحشتناک برای همه خواهد بود. اگر دموکراسی های غربی اصول خود را به نفع منافع خود کنار بگذارند و استدلال کنند که سیاست بین المللی یک بازی اخلاقی نیست، نیروهای غیر لیبرال قدرت و اعتبار بیشتری به دست خواهند آورد. ممکن است گروه‌های ستیزه‌جوی جدید در همه جا ظاهر شوند، حتی خشن‌تر از آن‌هایی که تاکنون دیده‌ایم، و برخورد واقعی تمدن‌ها باعث درگیری‌های وحشتناک‌تر خواهد شد.

در عین حال، ما می‌توانیم با کسانی که به غرب‌ستیزی گرایش دارند مخالفت کنیم و به آنها یادآوری کنیم که بسیاری از هموطنان ما در سرتاسر جهان بیشتر از سوی شرق مورد تهدید قرار می‌گیرند. مسلمانان اوکراینی و بالکان مورد تهدید روسیه و متحدانش و مسلمانان اویغور که به طرز وحشیانه ای توسط چین مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. حداقل در غرب هنوز هم می توان دولت ها را مورد انتقاد قرار داد و گروه های فعال حقوق بشر می توانند آزادانه صحبت کنند و صدای صلح طلبان به گوش برسد و ممکن است روزی با فشار بیشتر آنها و حمایت مردم، جنگ به پایان برسد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا