اخبار روز

غذای مفیدی که گردش خون را تقویت می کند

خون مانند یک بزرگراه در بدن انسان جریان دارد و تمام اندام ها و بافت ها، از قلب و مغز گرفته تا ماهیچه ها و پوست را با مواد مغذی و اکسیژن ضروری تامین می کند.

به گزارش ایسنا، برخی غذاها در کنار سایر عادات سالم مانند ورزش، نوشیدن آب کافی، کنترل وزن و عدم استعمال دخانیات می توانند به بهبود گردش خون کمک کنند.

در زیر به طور خلاصه به برخی از این غذاهای تقویت کننده گردش خون می پردازیم:

* فلفل هندی

به لطف ترکیبی به نام کپسایسین، این فلفل قرمز می تواند به عملکرد خوب رگ های خونی کمک کند.

همچنین می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های رگ‌های خونی شما کمک کند تا خون راحت‌تر جریان یابد، که در نهایت تأثیر مثبتی بر فشار خون دارد.

* چغندر

این سبزی ریشه ای سرشار از نیترات است که بدن شما می تواند آن را به اکسید نیتریک تبدیل کند. اکسید نیتریک به شل شدن طبیعی رگ های خونی و بهبود جریان خون به بافت ها و اندام ها کمک می کند.

کارشناسان دریافته اند که آب چغندر همچنین می تواند فشار خون سیستولیک (نخستین عدد در اندازه گیری فشار خون) را کاهش دهد.

* بری

توت ها سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله آنتی اکسیدانی به نام “آنتوسیانین” هستند که به ویژه برای رگ های خونی مفید است.

آنتوسیانین ها می توانند به محافظت از دیواره رگ ها در برابر آسیب و جلوگیری از سخت شدن آنها کمک کنند. علاوه بر این، آنتوسیانین ها باعث آزاد شدن اکسید نیتریک می شوند که به کاهش فشار خون کمک می کند.

*ماهی چاق

ماهی های چرب مانند سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات برای بهبود گردش خون مفید هستند.

* انار

دانه های ریز قرمز آبدار داخل انار سرشار از مواد مغذی به ویژه آنتی اکسیدان ها و نیترات ها هستند. اینها می توانند گردش خون را تحریک کنند، رگ های خونی را گشاد کنند و فشار خون را کاهش دهند.

این اجازه می دهد تا اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ماهیچه ها و سایر بافت ها برسد. علاوه بر این، گردش خون بیشتر می تواند عملکرد را افزایش دهد.

* سیر

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که به شل شدن عروق خونی کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که گردش خون در افرادی که سیر بیشتری در رژیم غذایی خود دارند بهتر است.

* گردو

گردو با پوست چروک دار سرشار از آلفا لینولنیک اسید، یک اسید چرب امگا 3 است که می تواند گردش خون را تقویت کند.

یک مطالعه نشان داد که خوردن گردو به طور منظم در یک دوره هشت هفته‌ای سلامت رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد، به انعطاف‌پذیری بیشتر آنها کمک می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد.

* انگور

به گفته “Web MdiGrapes به سالم نگه داشتن عروق و بهبود گردش خون کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در انگور رگ های خونی را شل می کند و باعث می شود آنها کارآمدتر عمل کنند.

علاوه بر این، این میوه مولکول های التهابی و سایر مولکول های موجود در خون را که می توانند خون را چسبناک تر کنند، مهار می کند.

* زردچوبه

این ادویه زرد طلایی به دلیل خواص ضدالتهابی خود، عمدتاً به لطف کورکومین، ترکیبی که در زردچوبه یافت می شود، شناخته شده است.

مطالعات نشان می دهد که کورکومین می تواند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد که می تواند به گشاد شدن رگ های خونی شما کمک کند. این وضعیت به نوبه خود باعث می شود خون راحت تر به ماهیچه ها و سایر بافت ها برسد.

* اسفناج

غذاهای غنی از نیترات مانند اسفناج می توانند گردش خون شما را بهبود بخشند. این ترکیبات به بزرگ شدن رگ های خونی و ایجاد فضای بیشتری برای حرکت خون کمک می کند.

علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از اسفناج باعث افزایش انعطاف پذیری عروق خونی و کاهش فشار خون می شود.

* میوه های خانواده مرکبات

دریافت ویتامین C تنها دلیل برای تبدیل مرکبات به بخشی از رژیم غذایی شما نیست، اما آنتی اکسیدان های موجود در مرکبات می تواند به کاهش التهاب، جلوگیری از لخته شدن خون و بهبود گردش خون کمک کند.

حتی اگر از طرفداران آب پرتقال باشید، خوش شانس هستید زیرا یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن آب پرتقال به طور منظم فشار خون را کاهش می دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا