دانستنی ها

غذاهایی که میگرن را بدتر می کنند؟

میگرن یک بیماری مزمن و ناتوان کننده است که در سراسر جهان شایع است و در زنان 3 برابر بیشتر از مردان شایع است. افراد مبتلا به میگرن سردرد ضربان دار دارند که معمولاً در یک طرف سر ایجاد می شود و اغلب با حالت تهوع یا حساسیت به نور همراه است. علائم میگرن ناشی از تغییرات موقتی در هدایت عصبی در مغز است.

به گزارش ایسنا، سردردهای میگرنی معمولاً از چند ساعت تا چند روز طول می کشد و عوامل مختلفی مانند برخی غذاها، داروها، نوسانات قند خون، تغییر عادات خواب، عوامل روانی و استرس می توانند باعث بروز سردردهای میگرنی شوند. تحقیقات نشان داده است که برخی از غذاها میگرن را تشدید می کنند، در حالی که برخی دیگر درد میگرن را کاهش می دهند.

منابع غذایی تیرامین شامل پنیر کهنه، پنیرهای سنتی، خامه ترش، گوشت شور، غذاهای دودی، ترشیجات و شکلات است که باعث بدتر شدن سردردهای میگرنی می شود. علاوه بر این، غذاهای حاوی «فنیل اتیلامین» مانند شکلات، کاکائو، پنیر، سرکه و مغزها از جمله غذاهای تشدید کننده سردردهای میگرنی هستند.

نوشابه های رژیمی، غذاها و نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی به ویژه آسپارتام مانند طعم «مونوسدیم گلوتامات» که در کنسروها و غذاهای آماده استفاده می شود، از جمله غذاهایی هستند که سردردهای میگرنی را تشدید می کنند. مونوسدیم گلوتامات به طور طبیعی در قارچ و گوجه فرنگی نیز وجود دارد. غذاهای غنی از نیترات و نیتریت مانند گوشت فرآوری شده، چغندر و کاهو از جمله مواردی هستند که میگرن را تشدید می کنند.

مصرف زیاد غذاهای کافئین دار مانند چای، قهوه، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا؛ البته، مقادیر کم کافئین می تواند درد میگرن را در برخی افراد بهبود بخشد.

به گفته اداره توسعه تغذیه عمومی وزارت بهداشت، غذاهای غنی از هیستامین مانند موز، آووکادو، بادمجان، آناناس، گوجه فرنگی، سس و رب گوجه فرنگی، غذاهای تخمیری، گوشت های فرآوری شده و جگر می توانند سردردهای میگرنی را تشدید کنند. علاوه بر این، مرکبات، به ویژه پرتقال، نارنگی و گریپ فروت، می توانند با افزایش جذب مس از روده، سردردهای میگرنی را تشدید کنند.

راهکارهایی برای درمان و کاهش سردردهای میگرنی

مصرف منظم وعده های غذایی و در زمان های معین باعث کاهش و بهبود سردردهای میگرنی می شود. خوردن وعده های غذایی به طور منظم و در فواصل منظم به جلوگیری از کاهش قند خون کمک می کند که می تواند باعث تحریک یا تشدید میگرن شود. قندهای ساده و غلات کامل مانند برنج سفید و نان سفید باعث کاهش سریع قند خون می شوند. به همین دلیل نیمی از غلات مصرفی باید از غلات کامل انتخاب شود.

نوشیدن مایعات کافی می تواند سردردهای میگرنی را بهبود یا کاهش دهد و کم آبی بدن می تواند باعث سردرد شود. بنابراین نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز توصیه می شود.

غذاهای غنی از منیزیم مانند سبزیجات برگ سبز، حبوبات و منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، دانه های چیا و دانه های کتان نیز سردردهای میگرنی را بهبود می بخشند و کاهش می دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی کم‌چرب، شدت و دفعات سردرد را کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف غذاهای کم چرب توصیه می شود. علاوه بر این، غذاهای حاوی پروتئین از نوسانات قند خون جلوگیری می کنند. به همین دلیل توصیه می شود در تمام وعده های غذایی از غذاهای کم چرب و پروتئین دار مانند لوبیا، مرغ و بوقلمون استفاده کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا