غار Hranice در جمهوری چک عمیق ترین غار آب شیرین شناخته شده در جهان است. به گفته زمین شناسان، این غار ممکن است بیش از یک کیلومتر زیر سطح زمین امتداد داشته باشد، یعنی بیش از دو برابر عمیق ترین غار آب شیرین جهان!

به گزارش فرادید، غار هرانیس این باور علمی باستانی را به چالش می کشد که غارهای عمیق از پایین به بالا باز می شوند و آب های زیرزمینی داغ و اسیدی بالا آمده و سنگ بستر را در خود حل می کنند. طبق مطالعه سال 2020 در مجلهتحقیقات ژئوفیزیک: سطح زمینهرانیس به این شکل شکل نگرفت، اما شواهد نشان می‌دهد که آب غار را از بالا به پایین تشکیل داده است.

دانشمندان برای اولین بار در سال 2016 پس از چندین غواصی در غار، آبیس هرانیس را توصیف کردند. طبق مطالعه سال 2020، محققان یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور (ROV) را برای کاوش در گوشه های غیرقابل دسترس غواصان فرستادند و حداکثر عمق 473.5 متر را اندازه گیری کردند.

به دلیل این وسعت، غار هرانیس عنوان عمیق ترین غار آب شیرین جهان را دریافت کرد سخت بمیر ایتالیا عمق 392 متری را شکست. با این حال، عمق ثبت شده توسط طول کابل ارتباطی فیبر نوری متصل به ROV محدود شد.

مطالعه سال 2020 از روش‌های تصویربرداری گرانشی و لرزه‌ای برای بررسی وسعت واقعی آبیس هرانیس استفاده کرد. نتایج نشان داد که عمق این غار بیش از دو برابر قبل است و به قدری عمیق است که با بلندترین ساختمان جهان یعنی برج خلیفه 828 متری رقابت می کند.

غار هرانیس; عمیق ترین غار آب شیرین روی زمین، رقیب برج خلیفه!

مقطع غار هرانیس

دهانه غار هرانیس چاله ای شیب دار است که در پایین آن دریاچه کوچکی قرار دارد. قسمت زیر آب غار استوانه ای نامنظم و عمودی به قطر بین 10 تا 30 متر است. دمای آب در غار بسته به فصل بین 14.5 تا 18.8 درجه سانتیگراد در نوسان است.

غار هرانیس; عمیق ترین غار آب شیرین روی زمین، رقیب برج خلیفه!

مقطع زمین شناسی پرتگاه هرانیس

علاوه بر این، نقشه برداری های گسترده نشان داده است که یک گودال فسیلی در کف غار نزدیک به نام وجود دارد. حوضه کارپات این گودال که در حدود 2 کیلومتری ورودی غار قرار دارد، حدود 19 میلیون سال پیش باز شد و متعاقباً با رسوب پر شد به طوری که امروزه دیگر روی سطح قابل مشاهده نیست.

غار هرانیس پس از یک گودال در 16 تا 14 میلیون سال پیش تشکیل شد، زمانی که آب های سطحی از طریق سنگ های حل شده مانند سنگ آهک شروع به تراوش کردند و به تدریج حفره ای ایجاد کردند که به مرور زمان عمیق تر شد و در نهایت حفره ای را تشکیل داد که از طریق آن آب از سطح به پایین جریان پیدا کرد. گودال اما از آنجایی که رسوبات در نهایت دهانه گودال را مسدود کرد، آب شروع به جمع شدن در کانال کرد و راه را برای پر شدن غار از آب هموار کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما