اخبار روز

عکس گیاهی که در مریخ هم می روید

به گزارش بازتاب آنلاین، سطح زمین در ابتدا به شدت غیرقابل سکونت بود. با این حال، این امر مانع از آن نشد که گروهی از موجودات زنده به نام خزه که امروزه شامل خزه، جگر و شاخک هستند، از محیط امن و حاصلخیز اقیانوس ها به افق های جدیدتر راه پیدا کنند.

موفقیت خزه های زمینی به توانایی آن ها در کنترل و هضم مواد مغزی سنگ ها بستگی دارد، در حالی که در شرایط سختی که سایر موجودات زنده نمی توانند تحمل کنند، زنده می مانند. اما با پخش شدن خزه ها در سراسر رشته کوه های صخره ای، خاکی تشکیل شد که به تدریج اجازه داد تا اشکال حیاتی کمتر قوی به خشکی برسند.

ظرفیت ژنتیکی ذکر شده در بالا همچنان برای خزه ها در سراسر جهان مفید است. به همین دلیل، محققان بر این باورند که توانایی‌های ذاتی آن‌ها می‌تواند برای استعمار مریخ و هموار کردن راه برای سایر اشکال حیاتی مانند محصولات زراعی استفاده شود.

برخلاف خزه‌های جنگلی روح‌انگیز که ممکن است در ذهن داشته باشید، Syntrichia caninervis یک سبک زندگی مقتصدانه دارد. این نوع خزه در بیابان های چین و ایالات متحده، در مجاورت کوه های یخی پامیر، تبت، خاورمیانه، قطب جنوب و مناطق اطراف آن رشد می کند.

صحرای قربان تونگهوت در شمال غربی چین یکی این یکی از مراکز رشد خزه سینتریچا caninerois است. به طوری که تراکم این خزه در آنجا از هر جای دیگری در جهان بیشتر است. دمای منطقه بین منفی 40 درجه و مثبت 65 درجه سانتیگراد در نوسان است و رطوبت نسبی آن به 1.4 درصد می رسد.

بیرون راندن خزه سینتریچا از منطقه آسایش آن آسان نیست. اما لی و همکارانش می خواستند این سیستم را آزمایش کنند. آنها در آزمایشگاه پاسخ خزه به کم آبی شدید، انجماد طولانی مدت (منهای 80 درجه سانتیگراد برای 3 تا 5 سال و منفی 196 درجه سانتیگراد برای 15 تا 30 روز) و تشعشع (با دوز 500 تا 16000 گری) را بررسی کردند. ). و شرایط مریخ مانند در این مرکز توسط شبیه‌سازی جو سیاره‌ای آکادمی علوم چین (PASF) مورد مطالعه قرار گرفت.

در شبیه‌سازی مریخ، گیاهان در معرض فشاری در حدود 650 پاسکال (Pa)، مشابه فشارهای 680 تا 790 پاسکال در مریخ قرار گرفتند. در شب درجه حرارت منفی 60 درجه سانتیگراد بود و در روز به 20 درجه سانتیگراد می رسید که مطابق با شرایط مریخ در قسمت استوایی و در مناطق با ارتفاع متوسط ​​است. آنها همچنین ترکیب گاز اتمسفر و سطوح تشعشعات فرابنفش نزدیک به مریخ را شبیه سازی کردند.

Sintricha caninerois کم آبی را به خوبی تحمل می کند. این گیاه نسبت به سرمای شدید بی تفاوت بود. گیاهان منجمد کامل پس از ذوب دوباره تولید می شوند و گیاهانی که قبل از انجماد در معرض کمبود آب قرار می گیرند سریعتر از همتایان مرطوب خود بازسازی می شوند. با توجه به دوز تابشی 50 گری که می تواند انسان را بکشد، گیاه Syntricha caninerois آسیبی ندید. در 500 گری، رشد آن در واقع شتاب گرفت. محققان می نویسند، اگرچه هنوز راه درازی در پیش داریم تا بتوانیم زیستگاه های خودکفا در سیارات دیگر ایجاد کنیم، اما پتانسیل بالای Syntricha caninerois را به عنوان یک گیاه پیشگام برای رشد در مریخ نشان داده ایم. با نگاه به آینده، انتظار داریم که بتوانیم این خزه امیدوارکننده را به مریخ یا ماه ببریم تا امکان استعمار و رشد گیاهان در فضا را بررسی کنیم.

58558

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا