دانستنی ها

با فواید مهم کراتاگوس برای سلامتی آشنا شوید!/عکس

 

صدها سال است که زالزالک به عنوان یک داروی گیاهی برای مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا استفاده می شود.

سرخه ولیک یا زالزالک برگ ریز (نام علمی Crataegus monogynaمیوه ریزی است است که بر روی درختان و درختچه های متعلق به سرده کراتاگوس می روید. این جنس شامل صدها گونه است که معمولاً در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا یافت می شود. توت ها سرشار از مواد مغذی هستند و شیرینی ملایم و همچنین طعم ترش و تند دارند. رنگ آنها نیز از زرد تا قرمز تیره متغیر است.

برای صدها سال، مردم از زالزالک ( گونه های مختلف بسته به محل رشد آن کمی متفاوت هستند و ویژگی های اصلی مشابهی دارند) به عنوان داروی گیاهی برای مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا استفاده می کردند. در واقع این میوه از سال 659 بعد از میلاد جزء مهم و جدایی ناپذیر طب سنتی چین بوده است.

امروزه تهیه انواع مکمل های دارویی حاوی کراتاگوس از داروخانه های سراسر کشور امکان پذیر است. نکات زیر در مورد این گیاه شگفت انگیز در وب سایت کتابخانه ملی پزشکی در دسترس علاقه مندان است.

با فواید مهم کراتاگوس برای سلامتی آشنا شوید!/عکس

سرشار از آنتی اکسیدان

زالزالک منبع غنی از ترکیبات پلی فنلی است که در گیاهان مختلف یافت می شود و آنتی اکسیدان های قوی به حساب می آیند. آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند تا از آسیب به سلول های بدن جلوگیری کنند.

لازم به ذکر است که سطح رادیکال های آزاد در بدن ممکن است پس از مصرف برخی مواد غذایی ناسالم افزایش یابد. افراد همچنین سطوح بالاتری از این مواد را در نتیجه قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند آلودگی هوا و دود سیگار نشان می دهند.

پلی فنل ها به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی خود با مزایای سلامتی متعددی همراه هستند، از جمله کاهش خطرات:

  • برخی از سرطان ها
  • دیابت نوع 2
  • آسم
  • برخی از عفونت ها
  • مشکلات قلبی
  • پیری زودرس پوست

اگرچه تحقیقات اولیه حیوانی و سلولی امیدوارکننده است، اما مطالعات انسانی بیشتری برای ارزیابی اثرات قطعی زالزالک در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مورد نیاز است.

خواص ضد التهابی

زالزالک ممکن است دارای خواص ضد التهابی ارزشمندی باشد که سلامت کلی مصرف کننده را بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده اند که التهاب مزمن با بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع 2، آسم و برخی سرطان ها مرتبط است. در مطالعه ای بر روی موش های مبتلا به بیماری کبدی، عصاره زالزالک به میزان قابل توجهی سطوح ترکیبات التهابی را کاهش داد و از آسیب کبدی جلوگیری کرد.

در یک مطالعه، محققان ویتکسین; ترکیب یافت شده در برگ های زالزالک به موش هایی که از بیماری تنفسی رنج می بردند داده شد. این روش درمانی باعث کاهش تولید مولکول های التهابی و همچنین کاهش پاسخ گلبول های سفید به التهاب شد.

کمک به درمان علائم نارسایی قلبی

کوراتاگوس بیشتر به دلیل استفاده سنتی آن در درمان نارسایی قلبی شناخته شده است. نارسایی قلبی وضعیتی است که در آن قلب نمی تواند خون را به درستی پمپاژ کند.

مطالعات مختلف نشان داده است که این میوه می تواند اثرات مفیدی در افراد مبتلا به نارسایی قلبی بدون عوارض جانبی جدی داشته باشد. در همین حال، مطالعات قابل اعتماد عمدتاً بهبود عملکرد قلب و بهبود علائم نارسایی قلبی مانند تنگی نفس و خستگی را تأیید کرده اند.

به گفته محققان، این اثرات به دلیل وجود ترکیباتی به نام فلاونوئیدها است. اما شواهد متناقضی وجود دارد که نشان می دهد این گیاه ممکن است در برخی موارد نارسایی قلبی مضر باشد. به عنوان مثال، مشاهده شده است که استفاده از درمان های دارویی رایج خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می دهد. به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف مکمل های حاوی این گیاه با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

با فواید مهم کراتاگوس برای سلامتی آشنا شوید!/عکس

از جمله فواید برجسته کوراتاگوس برای سلامتی

دانشمندان گیاه زالزالک را به عنوان یک گزینه درمانی جدید و موثر برای اختلالات اضطرابی بررسی کرده اند. در یک مطالعه قدیمی روی 264 فرد مبتلا به اضطراب، ترکیب عصاره زالزالک، منیزیم و خشخاش کالیفرنیا به طور قابل توجهی سطح اضطراب را در مقایسه با دارونما کاهش داد. با این حال، دقیقاً مشخص نیست که زالزالک در این شرایط چه نقشی دارد و تأثیر آن چقدر قوی است.

از سوی دیگر، به نظر می رسد زالزالک در مقایسه با داروهای رایج ضد اضطراب، عوارض جانبی کمتری دارد. این خاصیت یکی از دلایلی است که دانشمندان را بر آن داشت تا این گیاه را برای اختلالات سیستم عصبی مرکزی مانند اضطراب و افسردگی بررسی کنند.

اما در این گونه مطالعات از قسمت های مختلف کوراتاگوس که لزوماً میوه این گیاه نیستند استفاده شده است. بنابراین، هنوز برای تکمیل یافته ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اگر برای مدیریت اضطراب خود به مصرف مکمل های زالزالک فکر می کنید، مصرف داروهای فعلی خود را متوقف نکنید و ابتدا با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی، اقدامات احتیاطی و تداخلات

عوارض جانبی کمی به دنبال استفاده از مکمل ها، عصاره ها یا خود گیاه کراتاگوس گزارش شده است. بنابراین، موارد محدود احتمالی خفیف تا متوسط ​​به نظر می رسد.

شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده توسط کاربران تاکنون عبارتند از: تعریق، سردرد، خواب آلودگی، تپش قلب، بثورات پوستی خفیف، بی قراری و اختلالات گوارشی. اگرچه این عوارض جانبی شدید یا تهدید کننده زندگی نیستند، توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

تحقیقات در مورد تداخل احتمالی بین کراتوز و داروهای تجویزی نشان می دهد که این گیاه نباید با داروهای قلبی مصرف شود. زالزالک می تواند اثر رقیق کننده های خون، داروهای فشار خون و داروهای نارسایی قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

همچنین، زالزالک می تواند سطح دیگوکسین را افزایش دهد. دارویی که برای درمان نارسایی احتقانی قلب و آریتمی یا مشکلات ریتم قلب استفاده می شود. این عملکرد خطر مسمومیت و آریتمی قلبی را افزایش می دهد.

منبع: عصر ایران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا