اخبار روز

عوامل موثر در کاهش بیماری آلزایمر

به گزارش بازتاب آنلاین، اکنون محققان موفق به شناسایی 14 بیماری شده اند که از نظر تئوری می توانند از تقریبا نیمی از موارد زوال عقل پیشگیری کنند.

ایسنا در پیامی نوشت: بر اساس آخرین گزارش کمیسیون لانست (یکی از معتبرترین هفته نامه های پزشکی)، مبارزه با این بیماری ها بیشترین سود را برای افراد میانسال و کشورهای فقیر به همراه خواهد داشت.

تخمین زده می شود که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تا سال 2050 بیش از دو برابر شود و به حدود 153 میلیون نفر برسد.

به گزارش بی بی سی، زوال عقل زمانی رخ می دهد که بیماری مانند آلزایمر به سلول های مغز آسیب برساند و باعث سردرگمی و از دست دادن حافظه شود. البته باید بدانیم که این جزء اجتناب ناپذیر پیری نیست. بیشتر علل زوال عقل به عواملی خارج از کنترل ما مربوط می شود، مانند ژن هایی که از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود به ارث برده ایم. با این حال، به گفته متخصصان، حدود 45 درصد از عوامل خطر را می توان تغییر داد و کاهش داد.

پروفسور گیل لیوینگستون، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه کالج لندن، می گوید: «هیچ وقت برای اقدام خیلی زود یا دیر نیست. دولت ها باید نابرابری در عوامل خطر را با در دسترس قرار دادن سبک زندگی سالم برای همه کاهش دهند.

توصیه های سبک زندگی سالم برای کاهش عوامل خطر

در این راستا، محققان فهرستی از توصیه‌هایی را ارائه کردند که کشورهای جهان باید بر آنها تمرکز کنند:

– تهیه سمعک برای افراد کم شنوا

– ارائه آموزش با کیفیت به همه

– به افراد در ترک سیگار کمک کنید

– افراد را به ورزش و تحرک بدنی تشویق کنید

– کاهش فشار خون بالا از 40 سالگی

– درمان کلسترول بالا از میانسالی

– درمان چاقی در اوایل زندگی

– از مصرف الکل بپرهیزید

-اطمینان از اینکه مردم تنها یا منزوی نیستند

– مشکلات بینایی را بررسی کنید و به افرادی که به آن نیاز دارند عینک بدهید

– کاهش تماس مردم با هوای آلوده

در این گزارش عوامل خطرناک دیگری نیز معرفی شده است. به عنوان مثال، از دست دادن بینایی و کلسترول بالا به زوال عقل قابل پیش بینی (هر کدام 7 درصد) کمک می کند. نبود تحصیل در اوایل زندگی فقط تعادل را بر هم می زند، اما در بزرگسالی، انزوای اجتماعی و بینایی ضعیف از عوامل خطر مهم هستند.

البته برخی کارشناسان در مورد نتایج به دست آمده احتیاط بیشتری می کنند. به عنوان مثال، پروفسور تارا اسپایر جونز، مدیر مرکز کشف علوم مغز در دانشگاه ادینبورگ، می گوید این نوع تحقیقات ارتباط مستقیم و واضحی بین عوامل خطر و زوال عقل را نشان نمی دهد. با این حال، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک سبک زندگی سالم انعطاف‌پذیری مغز را بهبود می‌بخشد و از زوال عقل جلوگیری می‌کند.

پروفسور چارلز مارشال از دانشگاه کوئین مری لندن نیز می گوید: این بدان معنا نیست که با انتخاب سبک زندگی می توان از زوال عقل پیشگیری کرد، زیرا بیشتر خطرات زوال عقل خارج از کنترل افراد است. بسیاری از مردم فکر می کنند زوال عقل چیزی است که در آینده اتفاق می افتد، اما زوال عقل فقط مربوط به سن نیست.

چگونه از دست دادن بینایی باعث زوال عقل می شود؟

به گزارش ایندیپندنت، دانشمندان هنوز دلیل دقیق این امر را نمی دانند، اما بسیاری از آنها می گویند که این می تواند باعث کوچک شدن مغز با افزایش سن شود، زیرا مغز دیگر نیازی به پردازش جنبه های مختلف بینایی ندارد. به گفته پروفسور لیوینگستون، از دست دادن بینایی به این معنی است که زندگی افراد محدودتر می شود و کمتر بیرون می روند، منزوی می شوند و تجربیات جدید کمتری دارند. اختلال بینایی در بسیاری از سیستم‌های بهداشتی قابل درمان است، اما این مشکل در کشورهای کم‌درآمد که سیستم‌های مشابهی ندارند، بسیار شایع است.

البته نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد و اگرچه مردم بیشتر عمر می‌کنند، اما بروز زوال عقل در کشورهای پردرآمد کاهش یافته است که به نظر می‌رسد با تغییرات سبک زندگی مانند کاهش مصرف سیگار مرتبط باشد.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا