اخبار روز

استرس شغلی و عدم تعادل تلاش و پاداش در بروز بیماری قلبی چه تاثیری دارند؟/جزئیات

در ایالات متحده، بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر است. طبق نتایج مطالعات، دو عامل استرس زا روانی شامل فشار شغلی و عدم تعادل بین تلاش و پاداش در محیط کار، می‌تواند خطر بروز بیماری قلبی را افزایش دهد. با این حال، تعداد محدودی از مطالعات به این تاثیر ترکیبی پرداخته‌اند.

عدم تعادل بین تلاش و پاداش مفهومی است که محیط کاری روانی-اجتماعی پر استرس را مشخص می کند. این مفهوم نشان دهنده عدم تعادل بین تلاش و پاداش های دریافتی است.

به گزارش تک‌اکسپلوریست، نتایج یک مطالعه جدید از انجمن قلب آمریکا، اثرات جداگانه و ترکیبی فشار کار و بروز بیماری عروق کرونر قلب را در گروهی از کارگران یقه سفید (کارمندان حقوق‌بگیر) در کبک، کانادا بررسی کرد.

مردانی که مشاغل پر استرس را گزارش می کردند و معتقد بودند که با دستمزد کمی سخت کار می کنند، دو برابر بیشتر از مردانی که این عوامل استرس زا را نداشتند، در معرض خطر بیماری قلبی قرار داشتند.

دکتر ماتیلد لاوین-روبیکو، محقق ارشد این مطالعه، واحد تحقیقات سلامت جمعیت و اقدامات بهداشتی بهینه، مرکز تحقیقات لاوال دانشگاه کبک در کانادا، گفت: «با توجه به زمان قابل توجهی که افراد در محل کار می گذرانند، درک ارتباط بین عوامل استرس زا و سلامت قلبی عروقی برای سلامت کلی و رفاه نیروی کار بسیار مهم است. تحقیقات ما نیاز مبرم به رسیدگی به موقعیت‌های استرس‌زا را برای ایجاد محیط‌های کاری سالم‌تر که هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان مفید باشد، برجسته می‌کند.

این تحقیق حدود 6500 متخصص را به مدت 18 سال، از سال 2000 تا 2018، با میانگین سنی حدود 45 سال و بدون سابقه بیماری قلبی مورد بررسی قرار داد. آنها داده های نظرسنجی بهداشت و اشتغال 3118 مرد و 3347 زن را که در مشاغل مختلف در کبک کار می کردند، بررسی کردند. این نظرسنجی‌ها شامل کارمندانی در نقش‌های مدیریت ارشد، حرفه‌ای، فنی و اداری بود که افرادی بدون مدرک دانشگاهی یا کالج بودند.

محققان داده‌های مربوط به بیماری‌های قلبی را با استفاده از پایگاه‌های داده بهداشتی تثبیت‌شده جمع‌آوری کردند و از نتایج پرسشنامه‌های معتبر برای تعیین کمیت استرس کاری و عدم تعادل تلاش و پاداش استفاده کردند.

نتایج این تحقیق موارد زیر را نشان داد:

• مردانی که استرس شغلی یا عدم تعادل تلاش و پاداش را گزارش کردند، 49 درصد بیشتر از مردانی که این عوامل استرس زا را گزارش نکردند، در معرض بیماری قلبی بودند.

• مردانی که گزارش کردند هم استرس شغلی و هم عدم تعادل تلاش-پاداش را تجربه کرده بودند، دو برابر بیشتر از مردانی که هر دو عامل استرس زا را به طور همزمان گزارش نکردند، در معرض خطر بیماری قلبی بودند.

• مشخص نیست استرس روانی اجتماعی ناشی از کار چگونه بر سلامت قلب زنان تأثیر می گذارد.

• اثرات ترکیبی استرس کاری و عدم تعادل تلاش-پاداش بر روی مردان از نظر بزرگی با تأثیرات چاقی بر خطر بیماری عروق کرونر قلب قابل مقایسه بود.

لاوین-روبیکو گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مداخلات برای کاهش استرس در محل کار ممکن است به‌ویژه برای مردان مؤثر باشد و نتایج مثبتی برای زنان داشته باشد، زیرا این عوامل استرس‌زا با سایر مشکلات سلامتی رایج مانند افسردگی مرتبط هستند».

ناتوانی این تحقیق در ایجاد ارتباط مستقیم بین استرس شغلی روانی-اجتماعی و بیماری عروق کرونر قلب در زنان نشان می دهد که تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر متقابل پیچیده عوامل استرس زا و سلامت قلب زنان مورد نیاز است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا