اخبار روز

عواقب پرداخت یارانه 5 میلیونی چیست؟


به گزارش مانیبان؛ به تازگی خبرگزاری «تسنیم» با انتشار جدول پیوست بودجه سال جاری، رقم 116 میلیارد یورو را با عنوان «یارانه انرژی پنهان» در این جدول آورده است. این خبرگزاری در ادامه اعلام کرد در صورت انتشار «این رقم» و با نرخ ارز 40 هزار تومانی و با فرض یارانه گرفتن 85 میلیون نفر، می توان به هر نفر 5 میلیون تومان یارانه داد.

اکوایران نیز به وجود چنین محاسباتی در فضای اقتصادی پی برده است، این سیاست به منظور جلوگیری از روند فزاینده مصرف و رشد هدر رفت منابع انجام می شود، اما در صورت اجرایی شدن این محاسبات، یک سری الزامات خواهد بود. ملاقات کرد. لازمه جلوگیری از اثر تورمی این اقدام به نظر می رسد رعایت انضباط مالی و عدم فشار بر ترازنامه بانک مرکزی برای تامین مالی این سیاست در کنار مدیریت انتظارات تورمی و بهبود روابط سیاسی بین المللی یکی از الزامات است. موفقیت چنین تصمیماتی

سید مرتضی افگه، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است که این موضوع اصلا امکان پذیر نیست و چنین منبع درآمدی برای این منظور اصلا در اختیار دولت نیست، هرچند به نظر می رسد چنین وعده هایی ترفندی باشد که به دنبال آن است. افزایش قیمت بردارهای انرژی و یک شوک تورمی دوباره رخ خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی در این باره گفت: حتی اگر پنج میلیون تومان هم به عنوان یارانه به مردم بدهند، اثر روانی منفی دارد و باید گفت که این تاثیر منفی روانی بسیار بیشتر از تاثیر مثبت پرداخت پنج میلیون است. تومان به عنوان یارانه به مردم می رسد و به نظر می رسد این مدل وعده ها در نهایت با مشکل مواجه شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر دو دسته از علاقه مندان به انتخابات هستند، گروهی که همیشه با ایمان رای داده اند که مجددا شرکت می کنند و مشکلی برای رای دادن نخواهند داشت و جذب و جذب این افراد در انتخابات می شوند. نیاز به این وعده ها، مگر اینکه شامل رقابت های درون گروهی بین آنها باشد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا