دانستنی ها

عوارض مصرف زیاد ویتامین C

ویتامین C یکی یکی از ضروری ترین و مهم ترین ویتامین ها برای بدن است که نقش مهمی در سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. علاوه بر این، این ویتامین در بهبود زخم ها، تقویت استخوان ها و بهبود عملکرد مغز نقش دارد.

به گزارش صدا و سیما یکی یکی از دلایل رایج مصرف ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی است. اما جدای از خواص بی نظیر این ویتامین، مصرف بیش از حد هر مکمل غذایی می تواند عوارضی برای بدن داشته باشد.

شایع ترین عوارض مصرف بیش از حد ویتامین C

1- مشکلات گوارشی

شایع ترین مشکل ناشی از مصرف زیاد ویتامین C ناراحتی گوارشی است. در واقع این مشکل به دلیل مصرف غذاهای حاوی این ویتامین نیست، بلکه مصرف ویتامین C به عنوان مکمل است. بدن توانایی جلوگیری از جذب ویتامین C اضافی در مواد غذایی مانند مرکبات را دارد، اما مکمل های حاوی این ویتامین بدون توجه به نیاز بدن جذب می شوند.

کارشناسان می گویند که مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث مشکلات گوارشی شود. شایع ترین این مشکلات اسهال و حالت تهوع است. رفلاکس معده از دیگر بیماری هایی است که در این افراد دیده می شود.

2- جذب بیش از حد آهن

یکی یکی از دلایل محبوبیت ویتامین C توانایی آن در افزایش جذب آهن در بدن است. در واقع ویتامین C با برخی از انواع عناصر آهن ترکیب شده و جذب آنها را تسهیل می کند. مطالعات نشان داده است افرادی که 100 میلی گرم ویتامین C را با غذا مصرف می کنند، 67 درصد آهن بیشتری از غذا جذب می کنند.

بنابراین مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است باعث جذب بیش از حد آهن در بدن شود. این وضعیت می تواند بدتر شود، به خصوص زمانی که فرد مکمل آهن مصرف می کند.

3- سنگ کلیه

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و هنگامی که سطح آن در بدن افزایش می یابد، به صورت اگزالات از طریق ادرار از بدن دفع می شود. با این حال، در برخی موارد، اگزالات با مواد معدنی ترکیب می شود و کریستال هایی را تشکیل می دهد که می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

مطالعات انجام شده توسط دانشمندان بر روی بزرگسالان نشان داده است که اگر فردی روزانه 2 دوز مکمل 1000 میلی گرمی ویتامین C را به مدت 6 روز مصرف کند، میزان اگزالات دفع شده از بدن تا 20 درصد افزایش می یابد. مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز نه تنها حجم ادرار دفع شده را افزایش می دهد بلکه خطر ابتلا به سنگ کلیه را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

مقدار روزانه ویتامین C بدن برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است. بنابراین توصیه می شود از مصرف زیاد این ویتامین مهم خودداری شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا