دانستنی ها

عوارض خطرناک کار در شب

پیام خانلری با بیان اینکه بدن انسان یک چرخه شبانه روزی یا ریتم شبانه روزی دارد، گفت: ریتم شبانه روزی تغییرات جسمی، ذهنی و رفتاری است که در یک سیکل 24 ساعته رخ می دهد. این فرآیندهای طبیعی در درجه اول به نور و تاریکی پاسخ می‌دهند، بنابراین شیفت‌های شب (کار کردن در شیفت شب) برخلاف ساعت داخلی بدن یا ریتم شبانه‌روزی اکثر افراد است.

تسنیم با اشاره به عوارض کار شبانه افزود: کار در شیفت شب باعث ایجاد اختلالی به نام اختلال خواب شیفت کاری می شود و عوارض زیادی را برای افراد به همراه دارد. به طور کلی کارگران شبانه از بی خوابی، سرطان، بیماری های قلبی عروقی، سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، ضعف سیستم ایمنی و غیره رنج می برند. احتمال دیده شدن بیشتر از بقیه است. علاوه بر این، نوبت کاری و کم خوابی باعث کاهش توانایی های شناختی افراد مانند توجه، حافظه، قدرت تصمیم گیری، خلاقیت و بهره وری می شود.

خانلری ادامه داد: شیفت کاری شبانه و کم خوابی احتمال افسردگی، پرخاشگری، اعتیاد به مواد مخدر را افزایش می دهد و احساساتی مانند همدلی را کاهش می دهد.

این ارگونومیست با بیان این مطلب گفت: افرادی که در شب کار می کنند کمتر می خوابند و کیفیت آن کم خوابی بسیار ضعیف است. در نتیجه این کمبود خواب مانع از تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اکنون ثابت شده است که کمبود خواب احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش می دهد. در مطالعه ای که تغییرات فشار خون افراد را طی یک دوره 5 ساله ردیابی کرد، محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که زمان خواب کمتری داشتند، افزایش بیشتری در فشار خون داشتند که می تواند فشار بیشتری بر کل سیستم قلبی عروقی وارد کند.

چند ساعت در شبانه روز بخوابیم؟

این کارشناس ارگونومی درباره میزان خواب کافی افراد مختلف نیز گفت: نیاز به خواب در بین افراد جامعه متفاوت است و با توجه به نیاز هر فرد متفاوت است اما به طور متوسط ​​بین 20 تا 40 برای افراد 7 تا 9 ساله است. 1 ساعت خواب در 24 ساعت توصیه می شود، اما 9 تا 10 ساعت خواب برای کودکان 6 تا 12 ساله توصیه می شود. تقریباً ۷ ساعت خواب برای افراد بالای ۶۵ سال کافی است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا