دانستنی ها

عوارض استفاده از هدفون در داخل گوشی

دانشیار گروه شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اهمیت تشخیص زودهنگام اختلالات شنوایی تاکید کرد و گفت: هرچه زودتر تشخیص اختلالات شنوایی انجام شود، مداخلات توانبخشی شنوایی سریعتر، بهتر و درخشان تر خواهد بود. نتایج حاصل می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد ناظری با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام اختلالات شنوایی، تاکید کرد: تشخیص زودهنگام اختلالات شنوایی منجر به مداخلات خدماتی و درمانی بهتر و توانبخشی شنوایی و در نتیجه کاهش تعداد ناشنوایان می شود.

اردوغان با اشاره به اینکه طرح ملی غربالگری شنوایی کودکان در بدو تولد و شروع به تحصیل در سراسر کشور اجرا می شود، گفت: در این طرح عصب شنوایی و گوش داخلی در قالب دو تست و با استفاده از غربالگری ارزیابی و بررسی می شود. ابزار در اولین ساعات زندگی کودک، و سلامت شنوایی بررسی می شود.

به گفته وی غربالگری شنوایی در ورودی مدرسه نیز در قالب طرح ملی ارزیابی انجام می شود.

در صورت وجود علائم نقص شنوایی، کودک به کلینیک شنوایی سنجی ارجاع داده می شود و در آنجا کمیت و کیفیت کم شنوایی مشخص می شود و درمان های پزشکی و جراحی یا مداخلات توانبخشی انجام می شود.

به گفته یکی از ناظران، با تشخیص زودهنگام و ارائه به موقع مداخلات توانبخشی مبتنی بر استفاده از سمعک (سمعک یا کاشت حلزون) شاهد رشد و شکل گیری بهتر زبان و گفتار در کودکان خواهیم بود.

دانشیار دانشگاه یادآور شد: با انتشار همه جانبه سامانه غربالگری شنوایی نوزادان، در آینده شاهد کودکان ناشنوای مبتلا به اختلالات گفتاری و ارتباطی در جامعه نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در 10 سال گذشته بسیاری از کم شنوایی ها و بیماری ها به موقع تشخیص داده شده است و در حین توانبخشی و یا در حین تجویز سمعک یا کاشت حلزون مداخلات انجام می شود و باعث رشد اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه کاشت حلزون حلزون در حال حاضر در 15 مرکز کشور اجرا می شود، یکی از پیشرفته ترین درمان ها و یکی از شاخص های توسعه فناوری است.
دانشیار گروه شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: والدین باید همواره رشد طبیعی زبان و گفتار کودک خود را زیر نظر داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر یا اختلال، معاینات شنوایی شناسی دوره ای را انجام دهند.

ناظری افزود: در دوران کودکی و سال های اولیه ممکن است شنوایی، رشد زبان و گفتار طبیعی طبیعی باشد، اما در مراحل بعدی زندگی (نوجوانی یا جوانی) ممکن است به طور ناگهانی کاهش شنوایی رخ دهد و نیاز به ارجاع به متخصص داشته باشد. پيگيري كردن.

این دانشیار دانشگاه؛ وی تاکید کرد: در سه ماهه اول بعد از تولد نوزاد، والدین باید به واکنش های رفلکس خود نسبت به صداهای بلند ناگهانی توجه داشته باشند و در صورت عدم وجود چنین واکنشی به دنبال پیگیری باشند.

اردوغان با اشاره به اینکه جهت گیری صوتی کودک پس از سه ماه شکل می گیرد، گفت: والدین باید جهت گیری صوتی کودک خود را ارزیابی کنند. همچنین باید به نحوه شکل گیری گفتار و زبان خود توجه کند.

به گفته وی، در ابتدای یک سالگی کودک باید آگاهانه کلمات ساده مانند پدر، مادر و … را تکرار کند، در صورتی که این روند تولید کلمه به کندی و تاخیر انجام می شود و به صدا پاسخ مناسبی نمی دهد. آنها باید منابع و ارجاعات خود را دنبال کنند.

وی اظهار داشت: نظارت و درمان علائم مربوط به مشکلات گوش میانی و رشد طبیعی گفتار و زبان ضروری است تا در صورت وجود مشکل به متخصص گوش، حلق و بینی و شنوایی شناسی مراجعه و درمان لازم را دریافت کنید. و مداخلات توانبخشی

ناظری با اشاره به خودمراقبتی به عنوان یکی از شعارهای کلی سازمان بهداشت جهانی، گفت: پرهیز از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یکی از مهمترین اصول نظام خودمراقبتی است.

اردوغان با اشاره به وجود آلودگی صوتی در زندگی اجتماعی و شهری گفت: متأسفانه امروزه تمایل کودکان، نوجوانان و نوجوانان به استفاده طولانی مدت از هدفون به ویژه هدفون های داخل گوش یکی از مسائلی است که نگرانی.

این دانشیار دانشگاه با بیان اینکه استفاده از هدفون های داخل گوشی باعث انتقال فشار صدای بسیار بالا به گوش داخلی می شود، خاطرنشان کرد: استفاده طولانی مدت از این هدفون باعث کاهش شنوایی در فرکانس های بالا می شود.

یکی از ناظران، وزوز گوش را یکی از عوارض جانبی دیگر استفاده نادرست از هدفون، به ویژه هنگام استفاده از گوشی ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان سخنان خود این توصیه را به مردم داشت: در هنگام استفاده از هدفون سعی کنید با صدای نرمال از آن استفاده کنید. استفاده از هدفون های روی گوشی ترجیح داده می شود.اگر از هدفون های داخل گوشی استفاده می کنید، برای جلوگیری از آسیب بیشتر، زمان استفاده و میزان صدا را کاهش دهید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا